  • 1. Data: 2004-10-05 17:43:49
    Temat: księgowość i VAT <-> wspólnoty [?] - pytanie
    Od: "michal" <e...@o...pl>

    Zwracam sie z takim problemem porednio związanym ze wspólnotami
    mieszkaniowymi.

    prowadzę (jako biuro rachunkowe) pozaksięgową ewidencję przychodów i kosztów
    wspólnoty mieszkaniowej. Jest to usługa świadczona dla administratora
    nieruchomości mieszkalnej, który wykonuje usługę administrowania zwolnioną z
    VAT.

    Czy ja moge stosować również zwolnienie czy muszę stawkę 22% ?

    proszę o pomoc i ewentualnie o rozporządzenie, ustawę o tym mówiąca

    Dziekuje i pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-10-05 18:15:23
    Temat: Re: księgowość i VAT <-> wspólnoty [?] - pytanie
    Od: "Profil1" <j...@n...pl>

> [...]
    > VAT.
    >
    > Czy ja moge stosować również zwolnienie czy muszę stawkę 22% ?

    No a na jakiej podstawie usluga jak rozumie polegajaca na prowadzeniu
    ksiegowosci(rejestrow) mialaby byc potraktowana jako ZW.??
    Pozdr.
    KJ

  • 3. Data: 2004-10-05 20:09:27
    Od: "michal" <e...@o...pl>

    > No a na jakiej podstawie usluga jak rozumie polegajaca na prowadzeniu
    > ksiegowosci(rejestrow) mialaby byc potraktowana jako ZW.??
    > Pozdr.
    > KJ

    Jeśli chodzi o wspólnoty to prowadzi sie pozaksięgowa ewidencje przychodów i
    kosztów, a nie 'ksiegowosc' w pełnym tego słowa znaczeniu... prowadzenie
    takiej ewidencji nie wymaga posiadania uprawnień księgowego. A skoro
    administrowanie jest zwolnione z VATu, a prowadzenie tej ewidencji jest jej
    częścia, to nie widze potrzeby naliczania VATu na usługę z niego
    zwolniona...

  • 4. Data: 2004-10-05 21:21:36
    Od: "Profil1" <j...@n...pl>

> [...]
    jej
    > częścia, to nie widze potrzeby naliczania VATu na usługę z niego

    No ok ale jesli uslugobiorca jest biuro i wystawia fv to co go wlasciwie
    obchodzi jakie stawki stosuje uslugodawca??
    Tak pytam na wspolnotacj sie kompletnie nie znam;-).
    KJ

  • 5. Data: 2004-10-06 12:44:47
    Od: "michal" <e...@o...pl>

    Użytkownik "Profil1" <j...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > obchodzi jakie stawki stosuje uslugodawca??
    > Tak pytam na wspolnotacj sie kompletnie nie znam;-).

    Bo jeśli usługodawca stosuje stawke 0% (administrator), a biuro musiałoby
    22%, to wtedy z czyjejś kieszeni ten Vat trzeba zaplacic... :) albo biuro
    wystawia fakrture na powiedzmy 1000 i w tym 22% VATU czyli ma 820 na czysto,
    albo na 1000zl i 0% i ma wtedy 1000zl na czysto... rożnica zasadnicza...
    albo np. VATem dziela sie obaj po polowie... tak czy inaczej ktos na tym
    traci. A jesli usługa taka jest zwolniona z VAT to problem jest rozwiazany !

  • 6. Data: 2004-10-06 23:15:50
    Od: "KRZYSZTOF SLUSARCZYK" <i...@n...pl>

    Użytkownik "michal" <e...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > traci. A jesli usługa taka jest zwolniona z VAT to problem jest rozwiazany

    Rozumiem, że zleceniodawcą jest administrator, stąd biuro nalicza 22% VAT
    (nie ma w wykazie usł. zwolnionych od VAT - prowadzenia ewidencji). To, że
    administrator wykorzystuje tą usługę świadcząc usł. zwolnioną nie ma dla
    biura znaczenia. Administrator świadcząc usł. zwolnione nie odlicza VAT z
    faktur kosztowych dotyczących tej usługi. Jeżeli biuro chce zarobić 1000 'na
    czysto' to wystawia fakturę na 1220 brutto. Natomiast administrator w swojej
    kalkulacji ceny za administrowanie powinien przewidzieć koszty brutto i tak
    naprawdę na końcu wszystko płaci wspólnota.
    IŚ.

  • 7. Data: 2004-10-07 08:02:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Oct 2004, michal wrote:
    [...]
    >+ Bo jeśli usługodawca stosuje stawke 0% (administrator), a biuro musiałoby
    >+ 22%, to wtedy z czyjejś kieszeni ten Vat trzeba zaplacic... :)

    Nie wnikając w owe 0% ("zw" !!) - to prawda. Takie jest założenie
    VAT: "ktoś" ma go zapłacić :[
    Nie wiem czy znalezienie "administratora" który NIE prowadzi DG
    mogłoby pomóc ominąć VAT... załóżmy że będzie to jego "fucha
    po pracy" (osobista um. zlecenia) nie przekraczająca limitu VAT...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)