    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kupno domu - proszę o pomoc!
    Date: Thu, 4 Aug 2005 10:59:26 +0200

    On Thu, 4 Aug 2005, jmarczewska wrote:
    [...]
    > zastanawia mnie jeszcze taka rzecz : córka legalnie może dostać od nas 2x9600
    > zł (19.200 zł).

    To jest "zwolnienie ogólne".
    Zechciej powałkować taki wynalazek:
    http://groups.google.pl/advanced_search
    zapodając w tabelce m.in. nazwę grupy oraz rzeczone kwoty zapodane
    w różnych formatach ("9 600", 9.600, 9600, 19,2kzł, 19200 itp)
    a musisz trafić na szczegółowe rozliczenia z jakich i ilu zwolnień
    można skorzystać.
    Dopóki córka nie jest posiadaczem lokalu lub domu mieszkalnego
    ma *dodatkowe* zwolnienia - i w rachubę wchodzą dwa, są one
    różne, są rozłączne od "zwolnienia ogólnego" (czyli można z nich
    skorzystać OPRÓCZ owego 19200 zł) ale nie rozpatrywano czy wykluczające
    się (czyli albo jedno albo drugie naraz).
    Chodzi o zwolnienie z art. 16.1 dla max. 110m^2 oraz zwolnienie
    z art. 4.1.5
    O ile się nie mylę to zwolnienie "do 110m^2" trzeba rozpatrywać
    proprcjonalnie, czyli jak dom miałby 220m^2 to zwolniona byłaby
    wartość połowy domu (z tytułu tego zwolnienia) - chodzi o kolejność
    obliczeń.

    > Za te pieniądze może stać się właścicielką 1/10 całości.

    Czyli mowa o ok. 200000 wartości domu.
    Jak uznasz że mowa o 19200 zwolnienia z art. 4.1.5 plus kwota
    zwolniona (drugie 19200) to mamy 1/5 wartości.
    A czy ze "110 m^2" da się skorzystać... to może podyskutujemy :)
    Jeszcze napisz grupowiczom ile m^2 ma ten dom :)

    > Pozostałe 9/10 będą własnością jej matki i ojca. Czy tak niewielki udział
    > (zaledwie 1/10) pozwoli na niezapłacenie podatku przy zniesieniu współwłasności
    > przez rodziców na rzecz dziecka. Chodzi mi o to, czy nie będzie miała zbyt
    > małej części, żeby na raz przyjąć wszystko.

    IMVHO - nie ma ograniczeń na wysokość udziału.
    Ale co jeśliby wam coś się stało przed "przeniesieniem" ?
    IMHO wtedy najpierw nastąpiłby spadek (i podatek !) a dopiero później
    zwolnione zniesienie współwłasnosci... mylę się ?
    Z kolei przekazanie całej wartości domu córce... ekhm... no mogłoby
    się okazać nierozsądne, nikomu nie planując ubliżyć !

    > Czy można zrobić to od razu przy zakładaniu księdi wieczystej?
    > Poradźcie mi,

    A z tym to do doradcy :>
    Nie czytasz sąsiednich wątków czy jak ?? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)