  • 1. Data: 2005-08-03 08:12:11
    Temat: kupno domu - proszę o pomoc!
    Od: "wilga44" <j...@p...onet.pl>

    Witam,
    Wkrótce chciałabym z moim partnerem kupić dom szeregowy. Oboje pracujemy na
    państwowej posadzie, mamy wspólne dziecko. W przyszłości dom ten byłby
    przeznaczony dla naszej córki. Teraz, kupując go chcielibyśmy, aby właścicielem
    była cała nasza trójka, tzn. córka (dziecko 1-roczek) ja i mój nie-mąż. Liczę
    na to, że dzięki takiej transakcji córka w przyszłości zapłaci mniejszy podatek
    od darowizny, bo zostanie obdarowana 2/3 całości, a nie całym domem. Nie wiem
    jednak, jak teraz, w chwili kupna, jaki będzie podatek przy tej transakcji i
    czy ona nie mając dochodów może kupić dom.Poproszę o jakieś wskazówki. Z góry
    wszystkim pomocnikom dziękuję!

  • 2. Data: 2005-08-03 10:23:56
    Temat: Re: kupno domu - proszę o pomoc!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Aug 2005, wilga44 wrote:

> [...]
    > od darowizny, bo zostanie obdarowana 2/3 całości, a nie całym domem.

    To jest prawda.
    Ale *jakby* miały obowiązywać w przyszłości dzisiejsze przepisy to
    straciłaby zwolnienie od podatku przysługujące "nieposiadaczom
    mieszkania".
    IMVHO - kombinujesz dobrze, niemniej dobrze również wiedzieć że jest
    skutek uboczny.

    >+ Nie wiem
    > jednak, jak teraz, w chwili kupna, jaki będzie podatek przy tej transakcji

    ...ustawa o podatku od spadków i darowizn, zwolnienia są m.in.:
    - do 110 m^2
    - do 19 kzł "pieniędzy na mieszkanie"
    - do 9600 od każdego z rodziców zwolnienia "luzem"...

    na przykład:
    http://podatki.pl/bap1.php/spaddar.htm

    > i czy ona nie mając dochodów może kupić dom.

    Kupić "za nic" IMO nie może.
    Ale dostać w darowiźnie - dlaczego by nie ?
    Rozumiem że pytaniem jest czy ma dostać pieniądze i za nie nabyć udział
    w domu czy kupicie dom i darujecie udział (ta opcja ma wadę - więcej
    opłat notarialnych) czy jakoś inaczej... tak ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-08-03 11:51:49
    Od: "urzednik skarbowy" <u...@g...pl>

    Liczę
    > ek
    >

    > IMVHO - kombinujesz dobrze, niemniej dobrze również wiedzieć że jest
    > skutek uboczny.

    w przyszłości jeżeli przepisy nie ulegną zmianie :-) spisze umowę zniesienia
    współwłasności, a nie darowizny i nie zapłaci żadnego podatku.... a nie
    jakies tam darowizny czy fikcyjne kupa... obywatel winien uczciwy wobec
    państwa być - tak jak państwo jest wobec niego ;-)))))))))

  • 4. Data: 2005-08-03 12:00:22
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    urzednik skarbowy wrote:

> [...]
    > jakies tam darowizny czy fikcyjne kupa... obywatel winien uczciwy wobec
    > państwa być - tak jak państwo jest wobec niego ;-)))))))))

    Dokładnie.
    zniesienie współwłasności ze wskazaniem, że córka ma być właścicielem 100%.
    Od tego nie ma podatku.

  • 5. Data: 2005-08-03 20:56:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Aug 2005, urzednik skarbowy wrote:
    [...]
    > w przyszłości jeżeli przepisy nie ulegną zmianie :-) spisze umowę zniesienia
    > współwłasności, a nie darowizny

    No dobra - "rozpatrywałem wariant pesymistyczny" :]
    Znaczy - spadek :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-08-04 06:19:06
    Od: "jmarczewska" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > - do 110 m^2
    > - do 19 kzł "pieniędzy na mieszkanie"
    > - do 9600 od każdego z rodziców zwolnienia "luzem"...

    Wielkie dzięki za odzew i sugestie, bardzo mi to rozświetliło mój umysł, ale
    zastanawia mnie jeszcze taka rzecz : córka legalnie może dostać od nas 2x9600
    zł (19.200 zł). Za te pieniądze może stać się właścicielką 1/10 całości.
    Pozostałe 9/10 będą własnością jej matki i ojca. Czy tak niewielki udział
    (zaledwie 1/10) pozwoli na niezapłacenie podatku przy zniesieniu współwłasności
    przez rodziców na rzecz dziecka. Chodzi mi o to, czy nie będzie miała zbyt
    małej części, żeby na raz przyjąć wszystko. Czy lepiej przyjmować po kawałku,
    czy raz wszystko i w którym momencie najlepiej byłoby znieść tę współwłasność?
    Czy można zrobić to od razu przy zakładaniu księdi wieczystej? Poradźcie mi,
    proszę jeszcze coś w tym temacie! Dzięki!!!!!!

  • 7. Data: 2005-08-04 07:18:08
    Od: "wilga44" <j...@p...onet.pl>

    i jeszcze mała wątpliwość : darowizna pieniędzy może być raz na 5 lat, ale
    córka ma dopiero 1 rok. Czy to znaczy,że przez następne 4 lata nic nie będzie
    mogła otrzymać, czy też przez ostatnie 5 lat nic nie otrzymała? Wiadomo, że tak
    jest, bo na świecie jest dopiero roczek, w tym okresie nikt jej jeszcze nic nie
    podarował (poza dużym misiem od cioci), a w poprzednich 4 latach dziecko było
    jedynie w planach. Czy do tak małego dziecka można zastosować tę opcję
    darowizna raz na 5 lat? Pozdrawiam wszystkich, którzy zaangażowali się w moje
    wątpliwości!

  • 8. Data: 2005-08-04 08:59:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Aug 2005, jmarczewska wrote:
    [...]
    > zastanawia mnie jeszcze taka rzecz : córka legalnie może dostać od nas 2x9600
    > zł (19.200 zł).

    To jest "zwolnienie ogólne".
    Zechciej powałkować taki wynalazek:
    http://groups.google.pl/advanced_search
    zapodając w tabelce m.in. nazwę grupy oraz rzeczone kwoty zapodane
    w różnych formatach ("9 600", 9.600, 9600, 19,2kzł, 19200 itp)
    a musisz trafić na szczegółowe rozliczenia z jakich i ilu zwolnień
    można skorzystać.
    Dopóki córka nie jest posiadaczem lokalu lub domu mieszkalnego
    ma *dodatkowe* zwolnienia - i w rachubę wchodzą dwa, są one
    różne, są rozłączne od "zwolnienia ogólnego" (czyli można z nich
    skorzystać OPRÓCZ owego 19200 zł) ale nie rozpatrywano czy wykluczające
    się (czyli albo jedno albo drugie naraz).
    Chodzi o zwolnienie z art. 16.1 dla max. 110m^2 oraz zwolnienie
    z art. 4.1.5
    O ile się nie mylę to zwolnienie "do 110m^2" trzeba rozpatrywać
    proprcjonalnie, czyli jak dom miałby 220m^2 to zwolniona byłaby
    wartość połowy domu (z tytułu tego zwolnienia) - chodzi o kolejność
    obliczeń.

    > Za te pieniądze może stać się właścicielką 1/10 całości.

    Czyli mowa o ok. 200000 wartości domu.
    Jak uznasz że mowa o 19200 zwolnienia z art. 4.1.5 plus kwota
    zwolniona (drugie 19200) to mamy 1/5 wartości.
    A czy ze "110 m^2" da się skorzystać... to może podyskutujemy :)
    Jeszcze napisz grupowiczom ile m^2 ma ten dom :)

> [...]
    > przez rodziców na rzecz dziecka. Chodzi mi o to, czy nie będzie miała zbyt
    > małej części, żeby na raz przyjąć wszystko.

    IMVHO - nie ma ograniczeń na wysokość udziału.
    Ale co jeśliby wam coś się stało przed "przeniesieniem" ?
    IMHO wtedy najpierw nastąpiłby spadek (i podatek !) a dopiero później
    zwolnione zniesienie współwłasnosci... mylę się ?
    Z kolei przekazanie całej wartości domu córce... ekhm... no mogłoby
    się okazać nierozsądne, nikomu nie planując ubliżyć !

    > Czy można zrobić to od razu przy zakładaniu księdi wieczystej?
    > Poradźcie mi,

    A z tym to do doradcy :>
    Nie czytasz sąsiednich wątków czy jak ?? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-08-04 09:05:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Aug 2005, wilga44 wrote:

    > i jeszcze mała wątpliwość : darowizna pieniędzy może być raz na 5 lat, ale
    > córka ma dopiero 1 rok. Czy to znaczy,że przez następne 4 lata nic nie będzie
    > mogła otrzymać, czy też przez ostatnie 5 lat nic nie otrzymała?

    *Od tej darowizny* nie będzie zwolniona od podatku jeśli *od tego samego
    darczyńcy* coś otrzymała.
    Wielu wyraża wątpliwość czy tak jest, ale z zapisów ustaw wyraźnie
    tak wynika: z osobna każdy rodzić, każdy wujek i ciocia, każda
    obca osoba... kazdy ma "limit" - i liczy się to tak że sumuje
    się darowizny *przez pięć lat* - jeśli w ktorymś momencie przekroczy
    się próg zwolnienia to podatek się należy.
    Nijak nie ma związku z wiekiem córki.

    Coś jeszcze - ale to na .prawo a nie na .podatki: czynności prawne
    w interesie osoby nie posiadającej pełnej zdolności prawnej (czyli
    m.in. twojej córki) "normalnie" realizuje opiekun. Ale jeśli są
    dokonywane między opiekunem a podlegajacym opiece to AFAIK kuratora
    wymagają !
    W końcu jak np. podarujesz córce 19200 zł "na cele mieszkaniowe"
    a później chcesz owe JEJ pieniądze wydać sprzedając jej WŁASNY dom
    (no, udział) to ktoś musi pilnować czy jej nie okradasz z uprzednio
    podarowanych pieniędzy... ! Pieniądze są już JEJ a nie twoje.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-08-04 10:53:51
    Od: "wilga44" <j...@p...onet.pl>

    Jeszcze napisz grupowiczom ile m^2 ma ten dom :)
    ten dom to typowy szeregowiec, powierzchnia podstawy wynosi ok. 120 m2. Jest
    podpiwniczony, ma parter i poddasze użytkowe.