  • 1. Data: 2005-01-12 08:14:57
    Temat: laptop - amortyzacja - stawka i VAT
    Od: "X Y Z" <x...@p...pl>

    Cześć

    Czy możecie mi pomóc?
    Laptop kupiony 30.11.2004. Cena netto 6100 zł(netto 5000, VAT 1100).

    Podatnik: KPiR, VAT, PIT na zasadach ogólnych.

    Pytania:
    - jaka stawka VAT dla laptopa?
    - czy możliwa amortyzacja przyspieszona ze współczynnikiem 2?
    - czy VAT odliczam od razu w grudniu czy przy każdej racie amortyzacji?
    - czy mogę zacząć amortyzację od stycznia 2005?

    Wg mnie: stawka 30%, możliwa amortyzacja przyspieszona ze współczynnikiem
    2, VAT odliczam w grudniu (faktura zapłacona w grudniu, i wtedy laptop
    wprowadzony do użytkowania).

    Pozdrawiam
    Kuba

  • 2. Data: 2005-01-13 08:59:53
    Temat: Re: laptop - amortyzacja - stawka i VAT
    Od: Mariusz_M <m...@g...pl>

    > Pytania:
    > - jaka stawka VAT dla laptopa?
    odpowiedziales sobie wyzej 1100 czyli 22%
    > - czy możliwa amortyzacja przyspieszona ze współczynnikiem 2?
    ja tak amortyzuje swojego lapcia
    > - czy VAT odliczam od razu w grudniu czy przy każdej racie amortyzacji?
    VAT zawsze w calosci
    > - czy mogę zacząć amortyzację od stycznia 2005?
    od miesiaca w ktorym przyjales sprzet do uzytkowania

    > Wg mnie: stawka 30%, możliwa amortyzacja przyspieszona ze
    > współczynnikiem 2, VAT odliczam w grudniu (faktura zapłacona w grudniu,
    > i wtedy laptop wprowadzony do użytkowania).
    Wlasnie tak mam wpisane do ew. ŚT
    p.s. zapraszam grupowe autorytety do wypowiedzi ...

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz /Maniek/

  • 3. Data: 2005-01-13 09:34:46
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    X Y Z napisał(a):
> [...]
    >
    > Pytania:
    > - jaka stawka VAT dla laptopa?
    > - czy możliwa amortyzacja przyspieszona ze współczynnikiem 2?
    tak

    > - czy VAT odliczam od razu w grudniu czy przy każdej racie amortyzacji?
    Vat odliczasz w miesiacu otrzymania faktury lub w następnym, proces
    opisywania w koszty nie ma z tym nic wspólnego.

    > - czy mogę zacząć amortyzację od stycznia 2005?
    Możesz. Ale nie wczesniej.

    > Wg mnie: stawka 30%, możliwa amortyzacja przyspieszona ze
    > współczynnikiem 2, VAT odliczam w grudniu (faktura zapłacona w grudniu,
    > i wtedy laptop wprowadzony do użytkowania).
    Czemu fakt zapałaty ma u Ciebie związke z odliczeniem VAT? Jesteś
    kasowym małym podatnikiem (dla celów VAt oczywiście) -wystawiasz faktury
    VAT-MP ?

    Co do amortyzacji.
    Ale jeżeli laptop był "fabrycznie nowy" w miesiącu oddania do
    użytkowania przysługiwało Ci prawo do odliczenia jednorazowo w koszty
    30% wartości netto w ramach amortyzacji specjalnej dla nowych środków
    trwałych.
    W takim przypadku resztę zaczynasz amortyzowac od stycznia wg. dowolnej
    metody.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2005-01-13 18:28:53
    Od: "X Y Z" <x...@p...pl>

    Dnia Thu, 13 Jan 2005 09:59:53 +0100, Mariusz_M <m...@g...pl>
    napisał:

    > odpowiedziales sobie wyzej 1100 czyli 22%

    Przepraszam!
    Chodziło mi o "stawkę amortyzacji". Czy mogę liczyć na pomoc?

    I jeszcze takie sprawy:

    1. Załóżmy, że laptopa wprowadzę do użtkowania w styczniu 2005. Faktura
    jest z listopada 2004. Czy VAT moge odliczyć w styczniu?

    2. Załóżmy, że mam inny przedmiot amortyzowany od 2003 roku. Czy mogę
    zrezygnować z odliczania dowolnych rat amortyzacji w 2004 roku i odliczyć
    je dopiero w styczniu 2005 łącznie z bieżącymi odpisami?

    Pozdrawiam i dziękuję
    Kuba

  • 5. Data: 2005-01-13 23:41:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, X Y Z wrote:

    > + Dnia Thu, 13 Jan 2005 09:59:53 +0100, Mariusz_M <m...@g...pl>
    > + > > - jaka stawka VAT dla laptopa?
    > + > odpowiedziales sobie wyzej 1100 czyli 22%
> [...]

    30% AFAIK.
    Pamiętając że to stawka podstawowa - przy amortyzacji przyspieszonej
    wychodzi współczynnik max 2 czyli 60% :) (przy degresywnej tez, ale
    po co sobie życie komplikować...)

    > + 1. Załóżmy, że laptopa wprowadzę do użtkowania w styczniu 2005. Faktura jest
    > + z listopada 2004. Czy VAT moge odliczyć w styczniu?

    Brak podstawy.
    IMO wypada skorygować deklarację za listopad lub grudzień :(

    > + 2. Załóżmy, że mam inny przedmiot amortyzowany od 2003 roku. Czy mogę
    > + zrezygnować z odliczania dowolnych rat amortyzacji w 2004 roku i odliczyć je
    > + dopiero w styczniu 2005 łącznie z bieżącymi odpisami?

    IMO nieprawidłowo.
    Amortyzacja powinna być prowadzona "planowo" :]
    Podatnik MOŻE sobie obniżyć stawki :) ale "wg planu" !
    Aby ten "plan" dopasować do życia to najłatwiej zrobić kiedy się...
    traci :[ pożyczając Skarbowi Państwa.
    Wolno amortyzację rozliczać w różnych okresach, np. co pół roku.
    Albo raz na rok.
    I jak "raz na rok" to owszem, stawki ustali się przed wyliczeniem :)

    Nie wiem jak inni, ale mi się "wypadanie odpisów" nie podoba,
    IMHO US miałby podstawy uznać że odpisy BYŁY tylko *nie zostały
    zaliczone w KUP* (i "obciąć" końcowkę amortyzacji).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-01-14 10:58:59
    Od: "druciak" <t...@x...onet.pl>

> [...]
    > netto w ramach amortyzacji specjalnej dla nowych środków trwałych.
    > W takim przypadku resztę zaczynasz amortyzowac od stycznia wg. dowolnej
    A czy to dotyczy jakiejś konkretnej grupy ST (tzn fakt wpisania w koszty
    30%) ?
    Pozdrawiam,
    --
    K.G.

  • 7. Data: 2005-01-14 11:12:19
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    druciak napisał(a):
    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

    > A czy to dotyczy jakiejś konkretnej grupy ST (tzn fakt wpisania w koszty
    > 30%) ?

    Owszem, grupy 3-6.
    Środki transportu, grunty, budynki, instalacje itp sie nie łapią.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813