  • 1. Data: 2005-01-11 22:01:39
    Temat: podnajem lokalu
    Od: "nnowy" <n...@g...pl>

    Cześć wszystkim,

    Moja żona prowadzi jednoosobową działalność we własnym lokalu - usługi
    fryzjerskie (Karta podatkowa + VAT)
    Chcemy odnająć częśc lokalu naszej znajomej. Ona jest tylko na karcie
    podatkowej. VAT ją nie obejmuje, bo nie przekracza dochodu 10000Euro
    rocznie.
    Będzie płacić część rachunków za energię, telefon, gaz i inne podobne.

    Chcemy podpisać umowę (czynsz 0.00zł), gdzie wyszczególnimy jakie najemca
    będzie wnosił opłaty z racji korzystania z mediów - całość wg ogólnego
    wzoru.

    Pytanie:
    Jak to wygląda od strony podatkowej?
    Czy od zapłaconych przez podjemcę rachunków muszę odprowadzać VAT? jak to
    rozliczać?
    W kwestii podatku dochodowego: Czy mogę wybrać jakiś ryczałt, czy mają być
    zasady ogólne? I co polecacie?

    pozdrawiam
    nnowy

  • 2. Data: 2005-01-12 00:31:34
    Temat: Re: podnajem lokalu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Jan 2005, nnowy wrote:
    [...]
    >+ Chcemy odnająć częśc lokalu naszej znajomej.
> [...]

    +++ Ustawa o podatku dochodowym +++
    Art. 11. 1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16,
    art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane
    lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym
    pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń
    w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem
    art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych
    ^^^^^^^^^^^^^
    stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego
    rodzaju i gatunku
    3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub
    budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w całości lub w części do używania innym osobom fizycznym
    i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości
    prawnej uważa się wartość czynszową, stanowiącą równowartość
    czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia
    umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. [...]
    ----

    Wniosek: OBIE strony mają przychód.
    Nie mam pojęcia czy na karcie wolno otrzymywać przychód z tytułu
    "nieodpłatnego korzystania", nie mam pojęcia czy na karcie
    wolno otrzymywać przychód z tytułu czynszu (w tym przypadku
    wirtualnego) - może ktoś coś powie...
    IMO ryczałtowcy "ew" i "ogólni KPiR" muszą doliczyć przychód...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-12 00:38:03
    Od: "nnowy" <n...@g...pl>

> [...]
    > wirtualnego) - może ktoś coś powie...
    > IMO ryczałtowcy "ew" i "ogólni KPiR" muszą doliczyć przychód...

    dzięki
    przestudjuję to

  • 4. Data: 2005-01-12 08:45:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Jan 2005, nnowy wrote:
    [...]
    >+ przestudjuję to

    ...polecam:
    http://www.biznespartner.pl/index.php?id=482

    Dla porządku powinienem powiedzieć iż spotyka się zdania
    odrębne (czyli "podatek powinien być tylko jeden") ale IMO
    z litery prawa wynika co wynika.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-01-12 14:29:11
    Od: "nnowy" <n...@g...pl>

> [...]
    > wirtualnego) - może ktoś coś powie...
    > IMO ryczałtowcy "ew" i "ogólni KPiR" muszą doliczyć przychód...

    To jeszcze mam pytanie:

    Z tego co czytam, to wynika, że nawet jeśli chcę odstąpić komuś za darmo
    część swojego lokalu, to jest to dla mnie dochód w wysokości "ceny
    rynkowej".
    A jak tą cenę ustalić, żeby US się nie czepiał póżniej o jekieś zaniżanie?
    Nie mam pojęcia jaka to ma być kwota :-/
    I to jest kwestia związana z podatkiem dochodowym.

    A co z VATem?

    Ustawa VAT mówi:
    Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej
    "podatkiem", podlegają:
    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium
    kraju;
    ****************

    Jeśli zatem ja będę odstępować lokal nieodpłatnie, to zgodnie z tym
    artykułem nie jest to opodatkowane VATem. Dobrze dedukuję?
    Bo nie znalazłem artykułów w tej ustawie, które by to wykluczały.

    Aha, i jeśli wg ust o podatku doch od os fiz. nieodpłatne korzystanie z
    lokalu - czyli w tym wypadku chodzi o osobę, której chcielibyśmy udostępnić
    lokal - jest przychodem, to ma to jakiś związek z Art.113 ustawy VAT?
    Tam jest mowa o "wartości sprzedaży opodatkowanej", więc wg mnie nie ma to
    związku....
    Art. 113. 1. Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży
    opodatkowanej nie przekroczyła rocznie w poprzednim roku podatkowym kwoty
    wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartooci 10.000 euro. Do wartooci
    sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

    pozdr

    nnowy

  • 6. Data: 2005-01-12 17:41:21
    Od: "nnowy" <n...@g...pl>

  • 7. Data: 2005-01-12 23:59:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ rynkowej".
    >+ A jak tą cenę ustalić, żeby US się nie czepiał póżniej o jekieś zaniżanie?

    Ha !
    "tyle ile by kto inny zażądał za najem takiego lokalu".

    >+ Nie mam pojęcia jaka to ma być kwota :-/

    Ja też nie :[
    Może np. sprawdzić jakie są ceny lokali wynajętych "od miasta" w drodze
    przetargu - w okolicy oczywiście ?

    Hm... też nie widzę.
    Może ktoś skomentuje :)
    Drugie pytanie takoż :)