    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: laptop - amortyzacja - stawka i VAT
    Date: Fri, 14 Jan 2005 00:41:04 +0100

    On Thu, 13 Jan 2005, X Y Z wrote:

    > + Dnia Thu, 13 Jan 2005 09:59:53 +0100, Mariusz_M <m...@g...pl>
    > + > > - jaka stawka VAT dla laptopa?
    > + > odpowiedziales sobie wyzej 1100 czyli 22%
    > +
    > + Przepraszam!
    > + Chodziło mi o "stawkę amortyzacji".

    30% AFAIK.
    Pamiętając że to stawka podstawowa - przy amortyzacji przyspieszonej
    wychodzi współczynnik max 2 czyli 60% :) (przy degresywnej tez, ale
    po co sobie życie komplikować...)

    > + 1. Załóżmy, że laptopa wprowadzę do użtkowania w styczniu 2005. Faktura jest
    > + z listopada 2004. Czy VAT moge odliczyć w styczniu?

    Brak podstawy.
    IMO wypada skorygować deklarację za listopad lub grudzień :(

    > + 2. Załóżmy, że mam inny przedmiot amortyzowany od 2003 roku. Czy mogę
    > + zrezygnować z odliczania dowolnych rat amortyzacji w 2004 roku i odliczyć je
    > + dopiero w styczniu 2005 łącznie z bieżącymi odpisami?

    IMO nieprawidłowo.
    Amortyzacja powinna być prowadzona "planowo" :]
    Podatnik MOŻE sobie obniżyć stawki :) ale "wg planu" !
    Aby ten "plan" dopasować do życia to najłatwiej zrobić kiedy się...
    traci :[ pożyczając Skarbowi Państwa.
    Wolno amortyzację rozliczać w różnych okresach, np. co pół roku.
    Albo raz na rok.
    I jak "raz na rok" to owszem, stawki ustali się przed wyliczeniem :)

    Nie wiem jak inni, ale mi się "wypadanie odpisów" nie podoba,
    IMHO US miałby podstawy uznać że odpisy BYŁY tylko *nie zostały
    zaliczone w KUP* (i "obciąć" końcowkę amortyzacji).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)