    From: "Agata" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: leasing
    Date: Mon, 7 Apr 2003 19:20:34 +0200

    Użytkownik "Marek" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:b6q2ea$jvh$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > witam wszystkich. moje pytanie dotyczy sie samochodow. mianowicie chce
    kupic
    > samochod sobowy ale w dowodzie pisze ciezarowy. samochod ten NIE POSIADA
    > HOMOLOGACJI ale i tak jest zarejestrowany jako ciezarowy. pytanie tyczy
    > sie tego czy jak go kupie to tez bede mogl odliczyc vat i koszta ? bo z
    > samochodami z homologacja mialem juz doswiadczenie i tam niema zadnych
    > problemow...
    >
    > Rozdział 6

    Przypadki, w których nabycie towarów lub usług nie uprawnia do obniżenia
    podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku

    1. Usługobiorcom użytkującym samochody osobowe lub inne samochody o
    dopuszczalnej ładowności do 500 kg na podstawie umowy najmu, dzierżawy,
    leasingu lub umowy o podobnym charakterze nie przysługuje prawo do obniżenia
    podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego
    od czynszu (raty) i innych odpłatności wynikających z zawartej umowy.
    2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do usługobiorców użytkujących
    samochody o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, na podstawie umowy najmu,
    dzierżawy, leasingu lub umowy o podobnym charakterze, zawartej przed dniem
    20 stycznia 1997 r., jeżeli umowa ta została zarejestrowana we właściwym
    urzędzie skarbowym nie później niż do dnia 20 lutego 1997 r.
    3. Podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe, które nie posiadają
    homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów,
    nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu różnicy
    podatku, o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tych samochodów.
    4. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do samochodów, o których mowa w
    ust. 3, z tym że nie stosuje się ich do umów zawartych przed dniem 1
    stycznia 2001 r., jeżeli umowa ta została zarejestrowana w urzędzie
    skarbowym do dnia 31 stycznia 2001r.
    Art. 25. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje
    się do nabywanych przez podatnika:
    2) samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do
    500 kg, z wyjątkiem przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne
    używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów stanowi przedmiot
    działalności podatnika,

    Tak więc ładowność nie ma tu znaczenia, jeśli pojazd nie ma homologacji to
    nie można odliczyć VAT'u.
    Agata