  • 1. Data: 2002-01-25 07:38:14
    Temat: leasing finansowy again, może Ty Orko?
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    Prowadzę pełną księgowość. Wzięłam w leasing finansowy projektor na 25 m-cy.
    Firma ładnie mi rozpisała wysokość rat leasingowych (osobno kapitałowych i
    odsetkowych). Dodatkowo na koniec okresu leasingu jest opcja wykupu.
    Pytanie: co jest dla mnie wartością początkową dla celów amortyzacyjnych?
    Firma określiła wartość transakcyjną projektora, ale zastanawiam się czy
    wartoscią początkową nie powinna być ta wartość transakcyjna (czyli suma rat
    kapitałowych) ale powiększona o opcję wykupu, bo de facto ta suma jest dla
    mnie ceną nabycia projektora. Ich stanowisko jest takie, żeby tej opcji nie
    doliczać.

    Drugie pytanko jest takie. Zgodnie z nową ustawą muszę całość zobowiązań
    leasingowych wpisać do ksiąg mimo braku faktur (firma wystawia fakturę co
    miesiąc). Czy zobowiązania wobec finansującego powinnam ująć w kwocie netto
    czy też w kwocie brutto i na VAT naliczony wpisać sumę VAT, a potem
    stopniowo w każdej deklaracji go sobie odpisywać?

    Magdip

    --

    Magdip

  • 2. Data: 2002-01-25 08:49:21
    Temat: Re: leasing finansowy again, może Ty Orko?
    Od: "Aneta" <d...@p...onet.pl>

    W dzisiejszej GP w dodatku "podatki 2002" jest obszerne opracowanie m.in. na
    temat leasingu.
    Pozdr. Aneta

  • 3. Data: 2002-01-26 14:18:19
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Magdip <m...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a2r251$o56$...@o...ict.pwr.wroc.pl...

> [...]
    > mnie ceną nabycia projektora. Ich stanowisko jest takie, żeby tej opcji
    -----------
    Uważam podobnie jak Ty - dla celów amortyzacji powinnaś ustalić wartość
    poczatkową jako sumę rat kapitałowych i ceny wykupu.
    ------------
> [...]
    > czy też w kwocie brutto i na VAT naliczony wpisać sumę VAT, a potem
    > stopniowo w każdej deklaracji go sobie odpisywać?

    ---------------
    Jeżeli przysługuje Ci odliczenie VAT naliczonego to - moim zdaniem -
    powinnaś dokonać następujących księgowań (w kwotach netto):

    Wartość poczatkowa ŚT - WN ŚT
    Kwota odsetek - WN RMK
    Suma wart. początkowej i odsetek - MA Zobow. dlugoterminowe

    Orka

  • 4. Data: 2002-01-26 18:30:43
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    "Orka" <o...@i...pl> wrote in message news:3c52ba5a@news.vogel.pl...

> [...]
    >
    > Wartość poczatkowa ŚT - WN ŚT
    > Kwota odsetek - WN RMK
    > Suma wart. początkowej i odsetek - MA Zobow. dlugoterminowe

    dziękuję Orko bardzo
    mamy podobne pomysły na rozwiązanie tego problemu.

    Magdip

  • 5. Data: 2002-01-26 22:04:27
    Od: <m...@p...onet.pl>

    > Wartość poczatkowa ŚT - WN ŚT
    > Kwota odsetek - WN RMK
    > Suma wart. początkowej i odsetek - MA Zobow. dlugoterminowe
    >
    > Orka

    Nie aktywujemy odsetek, gdyż nie spełniają definicji aktywów. Wrzucamy je w
    koszty w momencie zapłaty (ewentualnie naliczamy na dzień bilansowy).

    Jak zaciągasz np. kredyt to nie powiekszasza się go o kwotę przyszłych odsetek
    a z ekonomicznego punktu widzenia kredyt i leasing finansowy to to samo.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 6. Data: 2002-01-26 23:37:40
    Od: "majura" <m...@f...onet.pl>

    | Uważam podobnie jak Ty - dla celów amortyzacji powinnaś ustalić wartość
    | poczatkową jako sumę rat kapitałowych i ceny wykupu.

    Zdaniem KIBR za wartość początkową uważać należy kwotę bez ceny wykupu i tutaj
    się z nimi zgadzam, gdyż bądź co bądź jest to opcja.

    też tak uważam :-))

    pozdrawiam
    majura

  • 7. Data: 2002-01-26 23:39:20
    Od: "majura" <m...@f...onet.pl>

> [...]
    | a z ekonomicznego punktu widzenia kredyt i leasing finansowy to to samo.

    niestety chyba jesteś w błędzie i to zarówno w stwierdzeniu pierwszym jak i w
    drugim

    pozdrawiam
    majura

  • 8. Data: 2002-01-27 11:45:05
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik majura <m...@f...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a2veci$s4j$...@n...onet.pl...

    > Zdaniem KIBR za wartość początkową uważać należy kwotę bez ceny wykupu i
    tutaj
    > się z nimi zgadzam, gdyż bądź co bądź jest to opcja.

    --------------
    Nie ukrywam, że początkowo też tak uważałam.
    Ale - przy założeniu, że umowa ma zakończyć się wykupem - to przy ustalaniu
    wartości początkowej cena wykupu też stanowi element ceny nabycia (cena
    nabycia - kwota należna sprzedającemu itd.)

    Jeżeli ustalimy wartośc poczatkową bez uwzględniania ceny wykupu to jak ją
    później (tzn. po zakończeniu umowy) zaksięgujemy?

    Pozdrawiam

    Orka

  • 9. Data: 2002-01-27 20:14:54
    Od: <m...@p...onet.pl>

    > niestety chyba jesteś w błędzie i to zarówno w stwierdzeniu pierwszym jak i w
> [...]

    OK. Proponuje wrócić do podstaw rachunkowości

    Ad 1
    Weźmy dwie firmy które nabyły środek trwały jedna w leasingu finansowym, druga
    na kredyt.
    Zgodnie z Wasza propozycja pierwsza z tych firm ma wyższe aktywa a więc w
    przyszłości osiągnie wyższe korzyści ekonomiczne a to chyba nieporozumienie.
    Przypominam, że zgodnie z definicja aktywa to kontrolowane przyszłe korzyści
    ekonomiczne.

    Ad 2
    Przypominam też ze zobowiązania wycenia się w kwocie wymagającej zapłaty. Kwota
    wymagająca zapłaty to kwota jaka trzeba by zapłacić gdyby zobowiązanie zostało
    uregulowane natychmiast (oczywiście bez uwzględniania kar itp.). W leasingu
    finansowym w szczególności jest to zdyskontowana wartość przyszłych rat
    leasingowych. W szczególnym przypadku opisanym w pierwszym liście powinna to
    być oczywiście wartość przedmiotu leasingu.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 10. Data: 2002-01-28 11:29:54
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    Orka napisał(a) w wiadomości: <3c53e81c$1@news.vogel.pl>...

> [...]
    >
    >Jeżeli ustalimy wartośc poczatkową bez uwzględniania ceny wykupu to jak ją
    >później (tzn. po zakończeniu umowy) zaksięgujemy?

    wg naszego biura leasingowego jednorazowo w KUP, tylko zastanawiam się jako
    co? koszt finansowy? a może potraktować to jako zwiększenie wartości środka,
    i amortyzować od tego momentu od wyższej kwoty? macie jakiś pomysł?

    Magdip