    From: "MooSHEL" <m...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: merlin.com.pl i ich faktura
    Date: Wed, 23 Jun 2004 03:44:04 +0200

    A może zatem Merlin poszedł na całego i zastosował art. 11(A)(3)(c) VI
    Dyrektywy?

    ;-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    [fragment artukułu nt. refaktur z Gazety Prawnej poleconego kilka dni temu
    przez Gotfryda]:

    Przerzucenie kosztów według VI Dyrektywy

    VI Dyrektywa zawiera również uregulowania pozwalające traktować
    "refakturowanie" w nieco inny sposób. Otóż przez "refakturowanie" usług,
    obok czynności odprzedaży usług, niekiedy rozumie się również poniesienie
    określonych kosztów na rzecz klienta, którymi jest on następnie obciążany.
    Nie następuje wówczas kupno o odprzedaż usługi przez pośrednika, lecz
    poniesienie (czy też wyłożenie) przez pośrednika kosztów zakupu usługi
    świadczonej na rzecz odbiorcy. VI Dyrektywa zawiera stosowne regulacje w tym
    zakresie w przepisach dotyczących podstawy opodatkowania. Zgodnie bowiem z
    art. 11 (A)(3)(c) dyrektywy, podstawa opodatkowania nie obejmuje tych kwot,
    które podatnik otrzymał od nabywcy i klienta jako zwrotu kosztów
    poniesionych w imieniu i na rachunek tego ostatniego, jeżeli kwoty te
    zostały odrębnie zaksięgowane, a podatnik może udowodnić faktyczną wysokość
    tych wydatków.

    WARTO WIEDZIEĆ

    VI Dyrektywa zawiera uregulowania pozwalające traktować "refakturowanie"
    usług jako odprzedaż tych usług. Jednocześnie w odniesieniu do pewnego
    rodzaju sytuacji pozwala traktować "refakturowanie" jako poniesienie
    określonych kosztów na rzecz klienta, którymi jest on następnie obciążany.
    Wówczas podstawa opodatkowania nie obejmuje tych kwot, które podatnik
    otrzymał od nabywcy i klienta jako zwrot kosztów poniesionych w imieniu i na
    rachunek tego ostatniego.

    .