  • 1. Data: 2013-11-23 12:13:42
    Temat: mieszkanie w bloku a bezpłatne użyczenie
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    z tego co się doczytałem bezpłatne użyczenie
    nie wiąże się z podatkiem dla użyczającego
    ale może dla osoby której użyczono

    niestety nie mogę zrozumieć: Od czego ten podatek i jak go się wylicza?
    drugie pytanie: Czy wogóle przy takim użyczeniu powstaje podatek?

    opłaty osoby której użyczono: czynsz adm, prąd, woda, kablówka

  • 2. Data: 2013-11-26 23:13:55
    Temat: Re: mieszkanie w bloku a bezpłatne użyczenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Nov 2013, zlotowinfo wrote:

    > z tego co się doczytałem bezpłatne użyczenie
    > nie wiąże się z podatkiem dla użyczającego
    > ale może dla osoby której użyczono
    >

    > niestety nie mogę zrozumieć: Od czego ten podatek i jak go się wylicza?

    Od faktu, że korzystający "zarobił" - w naturze.
    Źródło leży w tym miejscu, w którym to co nie jest darowizną podlega
    pod podatek dochodowy, a nie od darowizn.
    A takie "świadczenie" darowizną nie jest.

    > drugie pytanie: Czy wogóle przy takim użyczeniu powstaje podatek?

    No niestety. Reklamacje na Wiejską w W-wie.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    021,20131123,zrodla-przychodow.html
    ...i czytasz art.11
    Wyłączenie darowizn jest wcześniej, w art.2.1.3, sprawdź.

    > opłaty osoby której użyczono: czynsz adm, prąd, woda, kablówka

    CZYNSZ?
    Czyli to jest podnajem? (wymaga zgody wynajmującego :))
    Media i opłaty eksploatacyjne się nie liczą - na to kiedyś był wyrok
    bodaj NSA.

    Natomiast co do funduszu remontowego mam wątpliwości, IMVHO wg
    przepisów płacić go powinien właściciel - rzuć okiem do KC, do
    obowiązków korzystającego należy "utrzymanie", ale "zużycie w naturalny
    sposób" już nie stanowi podstawy roszczeń dającego w używanie.
    Sądzę że tego nikt się nie czepia (nie wspominając o tym, że pewnie
    poza przypadkami donosów o dochodowym z "nieodpłatnych świadczeń"
    pewnie większość nie wie :>)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-11-27 20:19:54
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    > CZYNSZ?
    wlasnosciowe czy nie placi się czynsz (ogrzewanie, remontowe i cos tam)

    > Czyli to jest podnajem? (wymaga zgody wynajmującego :))
    > Media i opłaty eksploatacyjne się nie liczą - na to kiedyś był wyrok
    > bodaj NSA.

    chyba nie da się tego nazwać podnajmem
    skoro użyczający jest właścicielem

  • 4. Data: 2013-11-28 19:32:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Nov 2013, zlotowinfo wrote:

    > wlasnosciowe czy nie placi się czynsz (ogrzewanie, remontowe i cos tam)

    To nie jest czynsz.
    Weź w garść np. rozliczenie mieszkania komunalnego, tam znajdziesz
    pozycję "czynsz".

    > chyba nie da się tego nazwać podnajmem
    > skoro użyczający jest właścicielem

    Skoro jest właścicielem, to nie może płacić czynszu :)
    "Opłaty" tak, czynszu nie.

    pzdr, Gotfryd