  • 1. Data: 2013-11-19 00:36:45
    Temat: czy transakcja kupna/sprzedazy miedzy osobami fizycznymi jest opodatkowana?
    Od: Maciek <s...@g...com>

    Witam,

    Czy transakcja kupna/sprzedazy miedzy osobami fizycznymi jest opodatkowana?

    Zamierzam dokonac takiej transakcji ze znajomym i zastanawiam sie czy transakcja
    zostanie opodatkowana.

    Zamierzam przelac pieniadze z konta bankowego prowadzonego w euro na konto euro
    znajomego. On z kolei przeleje zlotowki ze swojego konta zlotowkowego na moje.

    Kurs bedzie jak najbardziej rynkowy, chodzi o unikniecie tzw. spreadu i prowizji przy
    korzystaniu z kantorow tradycyjnych lub internetowych.

    Czy powinnismy podpisywac umowe kupna/sprzedazy waluty?

    Z gory dziekuje za pomoc,
    Maciek

  • 2. Data: 2013-11-20 10:05:28
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "Maciek" <s...@g...com> wrote in message
    ps.com...
> [...]
    > prowizji przy korzystaniu z kantorow tradycyjnych lub internetowych.
    > Czy powinnismy podpisywac umowe kupna/sprzedazy waluty?

    jak widac dwa watki nizej ja sie nie znam ale strzelam:

    Zwalnia sie od podatku nastepujace czynnosci cywilnoprawne:
    1) sprzedaz walut obcych

    --
    http://db.org.pl/

  • 3. Data: 2013-11-20 10:50:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    m4rkiz wrote:

    > jak widac dwa watki nizej ja sie nie znam ale strzelam:
    >
    > Zwalnia sie od podatku nastepujace czynnosci cywilnoprawne:
    > 1) sprzedaz walut obcych

    Tez sie nie znam, ale gdyby tak sie zaglebic, to unikniecie spreadu jest
    wlasnie
    osiagnieciem pewnego rodzaju korzysci, które dosc latwo
    zakwalifikowac jako niedoplatne swiadczenie.

  • 4. Data: 2013-11-20 23:14:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Nov 2013, cef wrote:

    > Tez sie nie znam, ale gdyby tak sie zaglebic, to unikniecie spreadu
    > jest wlasnie osiagnieciem pewnego rodzaju korzysci,

    A ja powiem, że tylko unknięciem straty ;)

    > które dosc latwo zakwalifikowac jako niedoplatne swiadczenie.

    IMVHO wcale nie tak łatwo.
    "Świadczenie sobie" (dla siebie) nie jest opodatkowane, bo musielibyśmy
    płacić podatek dochodowy od różnicy w cenie chleba, masła lub margaryny
    i czegoś co dorzucamy na wierzch, a gotowej kanapki, dla kanapki
    zrobionej DLA SIEBIE :>
    Na podobnej zasadzie, sprzedając innej osobie własną rzecz, np. samochód,
    z pominięciem pośrednika (komisu lub skup-sprzedaż) też unikamy "strat",
    czyli opłaty za to, że ktoś coś robi ZA NAS.
    IMVHO właśnie ten element kładzie "prostotę" tezy o dopuszczalności
    opodatkowania czynności wykonywanych "dla siebie" - bo można by spytać,
    dlaczego nie przyjąć, że OBIE strony mają obowiązek skorzystania
    z komisantów, którzy z kolei skorzystają z pośredników, a tym samym
    kwota "nieodpłatnego świadczenia" mogłaby wynosić >80% :> (i nalezny
    podatek dałoby się zbliżyć do 100% wartości przedmiotu transakcji).

    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-11-20 23:51:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > kwota "nieodpłatnego świadczenia" mogłaby wynosić >80% :> (i nalezny
    > podatek dałoby się zbliżyć do 100% wartości przedmiotu transakcji).

    Wiem, że to niewesołe, ale jak widzisz jest szerokie pole do popisu
    dla nowego ministra :-)

  • 6. Data: 2013-11-21 00:38:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Nov 2013, cef wrote:

    > Wiem, że to niewesołe, ale jak widzisz jest szerokie pole do popisu
    > dla nowego ministra :-)

    Zawsze może się tłumaczyć, ze "podatek od oddychania już był" :]

    pzdr, Gotfryd