    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: nazwiska wspólników w nazwie sc
    Date: Thu, 13 Jan 2005 02:06:07 +0100

    On Wed, 12 Jan 2005, Faust wrote:

    >+ No i mam kolejną paranoję.
    >+ Jak koleżeńtwo pamiętają, przez kilkanaście lat urzędy prezentowały zgodną
    >+ interpretację KC, że małżonkowie nie mogą założyć spółki cywilnej. Mimo
    >+ naszych protestów, że nic takiego w KC nie ma

    O ile mnie pamięć nie myli to uzasadnieniem były przepisy KRiO.

    To nie jest tak że stanu prawnego dotyczy "tylko jedna ustawa"
    - jak nie kojarzysz co to "syndrom trawnika" to zapodaję:
    "jak jadę samochodem to obowiązuje mnie Kodeks Drogowy, KD definiuje
    co jest drogą, trawnik nie jest drogą, zakaz parkowania jest
    zdefiniowany tylko na podstawie KD, zakaz parkowania nie dotyczy
    czegoś co nie jest drogą - wniosek taki że wolno parkować na
    trawniku i nie można dostać za to mandatu !".
    Gdzie jest błąd ? :)
    (wskazówka: mandat można dostać również za przeklinanie, powoływałem
    się na to długo nim policja się "medialnie" problemem przeklinania
    zajęła :)).
    Ale to OT - chodzi o to że to nie KC było przeszkodą tylko (jakoby)
    KRiO, nie wnikam czy słusznie czy niesłusznie (a KRiO też jest
    co chwilę zmieniany - w grudniu gazety trąbiły właśnie o zmianach
    w "odpowiedzialności małżonków").

    [...]
    >+ Teraz urzędy skarbowe wymyśliły nowy problem - "obowiązek" umieszczania
    >+ w nazwie spółki nazwisk wszystkich wspólników.

    Błąd w pojęciu.
    Podsumuję, choć robiłem niedawno i google pewnie by znalazł :]
    1. Wypada sformalizować pojęcia. Osobno w przepisach występowały
    bądź nadal występują:
    - nazwa działalności gospodarczej (było w uchylonym PDG, chyba
    tu i ówdzie inne przepisy się powołują).
    - oznaczenie DG
    - określenie (!) działalności
    (wszystko powyżej - było w PDG)
    - firma - aktualnie jest w KC
    - "określenie dowolnie obrane" (jest w KC).

    Niezależnie nowelizacja KC wprowadziła jednoznaczną definicję
    określenia *FORMY* działalności (nie mylić z określeniem DG ze
    starego PDG !).

    I teraz "firma" jako "nazwa pod którą jest prowadzona działalność"
    składa się z elementów, elementy te są RÓZNE dla róznych form
    prowadzenia DG - i są opisane w KC.
    Powycinam to co dotyczy DG OF - *w tym* S.C.:
    ++++
    Art. 43. (2) § 1. Przedsiębiorca działa pod firmą.
    [...]
    Art. 43. (4) Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko.
    Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń
    wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce
    jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.
    ---

    Jest pewna niekonsekwencja - mianowicie IMO wymóg wpisywania
    "formy" jest zapisany tylko dla osoby prawnej.
    Wynikałoby z tego iż K.C. nie definiuje jawnie wymogu
    wpisywania S.C. ani S.J. w firmie !!
    Niemniej... niemniej nakaz zapisany dla osób prawnych jest
    powszechnie stosowany - a i pewnie wymagany :] (nie wiem
    czy jest przepis NAKAZUJĄCY używania SC/SJ - zna ktoś ?)

    I teraz:
    - to co PDG opisywało mianej "nazwy działalności" to w K.C. jest
    "określeniem dowolnie obranym".
    Ta część firmy jest OPCJONALNA
    A OBOWIĄZKOWE są właśnie nazwiska !!!

    I - IMO - błędne jest powoływanie się przez US na "nazwę DG".
    POWINNI odwoływać się do *firmy*, przecież przepisy zmieniły się
    dawno temu, w zeszłym roku ;>

    >+ Czytamy więc z moim radcą KC oraz ustawę o działalności i nic tam takiego (i
    >+ słusznie!) nie ma.

    Ekhm... to był *radca prawny* ??
    A K.C. skąd on miał ????
    Powiadasz że ustawodawca usunął w międzyczasie to co cytowałem ???
    KIEDY ?
    Wrrr.....

    >+ Podobne stanowisko ma nasz urząd gminy - poparte zresztą
    >+ "wytycznymi" z min.gosp. włacznie z nowym systemem komp. wprowadzonym
    >+ powszechnie.Więc gminy na potęgę wystawiają zaświadczenia o wpisie, gdzie
    >+ nazwa firmy jest "XXXXX" s.c - bez nazwisk.

    Protestuję.
    Nie może być czegoś takiego jak "nazwa firmy" !!!
    "firma" - to jest NAZWA.
    Słowo "firma" znaczy "nazwa", "nazwa działalności" dokładniej !
    "nazwa firmy" to masło maślane i nazwą firmy jest słowo "firma",
    zawsze :]

    Jeśli masz tam zapis: "nazwa działalności gospodarczej" to
    IMHO jest on dopuszczalny. Bo to jest CZĘŚĆ firmy - a masz
    obowiązek posługiwać się firmą (całą), tak jak stanowi
    art. 43(2) !

    >+ Niestety kiedy już podatnik
    >+ dojdzie do skarbówki z aktualizacją NIP, to urząd odmawia (!!!) przyjęcia
    >+ wniosku, bo albo wpiszą do nazwy swoje nazwiska, albo nie zarejestrują.

    Dobrze robią.
    Żle robią.
    A właściwie to MF powinien oberwać od Rady Języka Polskiego.
    Za co ??
    A za to że w NIP-1 znajdujemy:
    - "adres miejscA".
    No siąść i płakać... NA URZĘDOWYM DRUKU !!!
    Przecież "Adres" to JEST "miejsce" !
    Wrr...
    - "nazwy z dokumentacji rejestru".
    A POWINNO być "firma" - i POWINNI wymagać nazwisk. W "firmie",
    zdefiniowanej w K.C....
    Samej "nazwy" *urzędowo* używać nie wolno - nawet na fakturze
    czy w ofercie (!) (u VATowca) :]

    No to... ministrowi...
    Bo skoro JEST tam "nazwa" to wniosek że MF postanowił żeby US
    sobie resztę "dośpiewał" :(

    >+ Pomijam kwestię odmowy przyjęcia wniosku w świetle ordynacji, kpa oraz
    >+ ustawy o rejestracji ...

    Tu masz pewnie rację :(
    Nie mam pojęcia jak można by wbić do głowy komuś opornemu że MA OBOWIĄZEK
    PRZYJĄĆ. I może "zwrócić bez rozpoznania" albo "odmówić" albo co tam
    chce. Ale nie może "nie przyjąć i już" :(
    Podatników to się mandatami "ustawia" - mniemam że nagłaśniany plan
    karania urzędników za nieprawne działania byłby równowagą...

    >+ Niewątpliwie mamy tu poważny problem prawny:
    >+ albo podatnik ugnie się i w druku NIP wpisze, przez co naraża się na
    >+ oskarżenie o podanie fałszywych danych - bo nazwa firmy w zaświadczeniu o
    >+ wpisie jest inna

    Chyba nie jest. "firma" to "imię nazwisko określenie" :)
    Skoro *nie ma* już PDG, a w KC *nie ma* definicji "nazwy" (została
    zastąpiona przez "określenie dowolnie wybrane") to pewnie trzeba
    "domniemywać"
    A "domniemywać" można w obie strony :[
    Prawdą jest że "określenie dowolnie obrane" ciągle bywa traktowane
    jako "nazwa" (a może ktoś jakiś *obowiązujący* przepis z "nazwą"
    pamięta ?).
    Prawdę jest *również* że "firma" to również "nazwa" !

    >+ albo się nie ugnie, co naraża go na zarzut niezłożenia w terminie lub jak
    >+ wyśle pocztą wszczęcia postępowania przeciwko i żądania sprostowania danych
    >+ pod groźbą
    >+ I cóż państwo na to?

    j.w.
    Mi się wydaje że wszyscy nieprawidłowo wypełnialiśmy NIP-1 :[
    Sprawa jest chyba taka sama jak z "fakturami na CD-ROM": POPRZEDNIO
    *nie było* przepisu jasno regulującego pojęcia "firmy" i "dowolnego
    określenia", było "oznaczenie DG" (w PDG).
    "nazwa" mogła pełnić rolę "określenia dowolnie wybranego".
    A teraz jest zgryz :[ - druk stary, wymóg nowy...

    >+ Bo jak narazie wszelkie argumenty skierowane w stronę kierowniczki referatu
    >+ NIP skończyły się na stwierdzeniu, że ich urząd jest nieomylny,

    :)
    Ja się zastanawiam co trzeba będzie wymyśleć jak przyjdzie zanieść
    NIP-1. Pewnie ... skreślić napis "nazwa" i wpisać "firma" :>

    >+ ja gadam
    >+ głupoty a w urzędzie gminy pracują głąby

    Zależy co masz na zaświadczeniu :)

    >+ - o czym zresztą poinformowałem
    >+ szanownego burmistrza :))

    :)

    No, ja polecam sprawdzenie tego KC raz jeszcze.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)