  • 1. Data: 2005-01-12 20:57:23
    Temat: nazwiska wspólników w nazwie sc
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    No i mam kolejną paranoję.
    Jak koleżeńtwo pamiętają, przez kilkanaście lat urzędy prezentowały zgodną
    interpretację KC, że małżonkowie nie mogą założyć spółki cywilnej. Mimo
    naszych protestów, że nic takiego w KC nie ma, urzędy poszły w zaparte i
    odmawiały wpisu takiej spółce, w zamian oferując potworka prawnego czyli
    umieszczenie małżonków na jednym wpisie. Temat ten nareszcie się rozwiązał,
    i hurtem przekonano ich do zakładania sc. Mnie akurat to pasowało więc nie
    bardzo protestowałem, choć powodów było kilka no i zamieszanie.
    Teraz urzędy skarbowe wymyśliły nowy problem - "obowiązek" umieszczania w
    nazwie spółki nazwisk wszystkich wspólników.
    Czytamy więc z moim radcą KC oraz ustawę o działalności i nic tam takiego (i
    słusznie!) nie ma. Podobne stanowisko ma nasz urząd gminy - poparte zresztą
    "wytycznymi" z min.gosp. włacznie z nowym systemem komp. wprowadzonym
    powszechnie.Więc gminy na potęgę wystawiają zaświadczenia o wpisie, gdzie
    nazwa firmy jest "XXXXX" s.c - bez nazwisk. Niestety kiedy już podatnik
    dojdzie do skarbówki z aktualizacją NIP, to urząd odmawia (!!!) przyjęcia
    wniosku, bo albo wpiszą do nazwy swoje nazwiska, albo nie zarejestrują.
    Pomijam kwestię odmowy przyjęcia wniosku w świetle ordynacji, kpa oraz
    ustawy o rejestracji ...
    Niewątpliwie mamy tu poważny problem prawny:
    albo podatnik ugnie się i w druku NIP wpisze, przez co naraża się na
    oskarżenie o podanie fałszywych danych - bo nazwa firmy w zaświadczeniu o
    wpisie jest inna
    albo się nie ugnie, co naraża go na zarzut niezłożenia w terminie lub jak
    wyśle pocztą wszczęcia postępowania przeciwko i żądania sprostowania danych
    pod groźbą
    I cóż państwo na to?
    Bo jak narazie wszelkie argumenty skierowane w stronę kierowniczki referatu
    NIP skończyły się na stwierdzeniu, że ich urząd jest nieomylny, ja gadam
    głupoty a w urzędzie gminy pracują głąby - o czym zresztą poinformowałem
    szanownego burmistrza :))

  • 2. Data: 2005-01-13 01:06:07
    Temat: Re: nazwiska wspólników w nazwie sc
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Jan 2005, Faust wrote:

> [...]
    >+ interpretację KC, że małżonkowie nie mogą założyć spółki cywilnej. Mimo
    >+ naszych protestów, że nic takiego w KC nie ma

    O ile mnie pamięć nie myli to uzasadnieniem były przepisy KRiO.

    To nie jest tak że stanu prawnego dotyczy "tylko jedna ustawa"
    - jak nie kojarzysz co to "syndrom trawnika" to zapodaję:
    "jak jadę samochodem to obowiązuje mnie Kodeks Drogowy, KD definiuje
    co jest drogą, trawnik nie jest drogą, zakaz parkowania jest
    zdefiniowany tylko na podstawie KD, zakaz parkowania nie dotyczy
    czegoś co nie jest drogą - wniosek taki że wolno parkować na
    trawniku i nie można dostać za to mandatu !".
    Gdzie jest błąd ? :)
    (wskazówka: mandat można dostać również za przeklinanie, powoływałem
    się na to długo nim policja się "medialnie" problemem przeklinania
    zajęła :)).
    Ale to OT - chodzi o to że to nie KC było przeszkodą tylko (jakoby)
    KRiO, nie wnikam czy słusznie czy niesłusznie (a KRiO też jest
    co chwilę zmieniany - w grudniu gazety trąbiły właśnie o zmianach
    w "odpowiedzialności małżonków").

    [...]
    >+ Teraz urzędy skarbowe wymyśliły nowy problem - "obowiązek" umieszczania
    >+ w nazwie spółki nazwisk wszystkich wspólników.

    Błąd w pojęciu.
    Podsumuję, choć robiłem niedawno i google pewnie by znalazł :]
    1. Wypada sformalizować pojęcia. Osobno w przepisach występowały
    bądź nadal występują:
    - nazwa działalności gospodarczej (było w uchylonym PDG, chyba
    tu i ówdzie inne przepisy się powołują).
    - oznaczenie DG
    - określenie (!) działalności
    (wszystko powyżej - było w PDG)
    - firma - aktualnie jest w KC
    - "określenie dowolnie obrane" (jest w KC).

    Niezależnie nowelizacja KC wprowadziła jednoznaczną definicję
    określenia *FORMY* działalności (nie mylić z określeniem DG ze
    starego PDG !).

    I teraz "firma" jako "nazwa pod którą jest prowadzona działalność"
    składa się z elementów, elementy te są RÓZNE dla róznych form
    prowadzenia DG - i są opisane w KC.
    Powycinam to co dotyczy DG OF - *w tym* S.C.:
    ++++
    Art. 43. (2) § 1. Przedsiębiorca działa pod firmą.
    [...]
    Art. 43. (4) Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko.
    Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń
    wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce
    jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.
    ---

    Jest pewna niekonsekwencja - mianowicie IMO wymóg wpisywania
    "formy" jest zapisany tylko dla osoby prawnej.
    Wynikałoby z tego iż K.C. nie definiuje jawnie wymogu
    wpisywania S.C. ani S.J. w firmie !!
    Niemniej... niemniej nakaz zapisany dla osób prawnych jest
    powszechnie stosowany - a i pewnie wymagany :] (nie wiem
    czy jest przepis NAKAZUJĄCY używania SC/SJ - zna ktoś ?)

    I teraz:
    - to co PDG opisywało mianej "nazwy działalności" to w K.C. jest
    "określeniem dowolnie obranym".
    Ta część firmy jest OPCJONALNA
    A OBOWIĄZKOWE są właśnie nazwiska !!!

    I - IMO - błędne jest powoływanie się przez US na "nazwę DG".
    POWINNI odwoływać się do *firmy*, przecież przepisy zmieniły się
    dawno temu, w zeszłym roku ;>

    >+ Czytamy więc z moim radcą KC oraz ustawę o działalności i nic tam takiego (i
    >+ słusznie!) nie ma.

    Ekhm... to był *radca prawny* ??
    A K.C. skąd on miał ????
    Powiadasz że ustawodawca usunął w międzyczasie to co cytowałem ???
    KIEDY ?
    Wrrr.....

> [...]
    >+ powszechnie.Więc gminy na potęgę wystawiają zaświadczenia o wpisie, gdzie
    >+ nazwa firmy jest "XXXXX" s.c - bez nazwisk.

    Protestuję.
    Nie może być czegoś takiego jak "nazwa firmy" !!!
    "firma" - to jest NAZWA.
    Słowo "firma" znaczy "nazwa", "nazwa działalności" dokładniej !
    "nazwa firmy" to masło maślane i nazwą firmy jest słowo "firma",
    zawsze :]

    Jeśli masz tam zapis: "nazwa działalności gospodarczej" to
    IMHO jest on dopuszczalny. Bo to jest CZĘŚĆ firmy - a masz
    obowiązek posługiwać się firmą (całą), tak jak stanowi
    art. 43(2) !

    >+ Niestety kiedy już podatnik
    >+ dojdzie do skarbówki z aktualizacją NIP, to urząd odmawia (!!!) przyjęcia
    >+ wniosku, bo albo wpiszą do nazwy swoje nazwiska, albo nie zarejestrują.

    Dobrze robią.
    Żle robią.
    A właściwie to MF powinien oberwać od Rady Języka Polskiego.
    Za co ??
    A za to że w NIP-1 znajdujemy:
    - "adres miejscA".
    No siąść i płakać... NA URZĘDOWYM DRUKU !!!
    Przecież "Adres" to JEST "miejsce" !
    Wrr...
    - "nazwy z dokumentacji rejestru".
    A POWINNO być "firma" - i POWINNI wymagać nazwisk. W "firmie",
    zdefiniowanej w K.C....
    Samej "nazwy" *urzędowo* używać nie wolno - nawet na fakturze
    czy w ofercie (!) (u VATowca) :]

    No to... ministrowi...
    Bo skoro JEST tam "nazwa" to wniosek że MF postanowił żeby US
    sobie resztę "dośpiewał" :(

    >+ Pomijam kwestię odmowy przyjęcia wniosku w świetle ordynacji, kpa oraz
    >+ ustawy o rejestracji ...

    Tu masz pewnie rację :(
    Nie mam pojęcia jak można by wbić do głowy komuś opornemu że MA OBOWIĄZEK
    PRZYJĄĆ. I może "zwrócić bez rozpoznania" albo "odmówić" albo co tam
    chce. Ale nie może "nie przyjąć i już" :(
    Podatników to się mandatami "ustawia" - mniemam że nagłaśniany plan
    karania urzędników za nieprawne działania byłby równowagą...

> [...]
    >+ oskarżenie o podanie fałszywych danych - bo nazwa firmy w zaświadczeniu o

    Chyba nie jest. "firma" to "imię nazwisko określenie" :)
    Skoro *nie ma* już PDG, a w KC *nie ma* definicji "nazwy" (została
    zastąpiona przez "określenie dowolnie wybrane") to pewnie trzeba
    "domniemywać"
    A "domniemywać" można w obie strony :[
    Prawdą jest że "określenie dowolnie obrane" ciągle bywa traktowane
    jako "nazwa" (a może ktoś jakiś *obowiązujący* przepis z "nazwą"
    pamięta ?).
    Prawdę jest *również* że "firma" to również "nazwa" !

> [...]
    >+ wyśle pocztą wszczęcia postępowania przeciwko i żądania sprostowania danych

    j.w.
    Mi się wydaje że wszyscy nieprawidłowo wypełnialiśmy NIP-1 :[
    Sprawa jest chyba taka sama jak z "fakturami na CD-ROM": POPRZEDNIO
    *nie było* przepisu jasno regulującego pojęcia "firmy" i "dowolnego
    określenia", było "oznaczenie DG" (w PDG).
    "nazwa" mogła pełnić rolę "określenia dowolnie wybranego".
    A teraz jest zgryz :[ - druk stary, wymóg nowy...

    >+ Bo jak narazie wszelkie argumenty skierowane w stronę kierowniczki referatu
    >+ NIP skończyły się na stwierdzeniu, że ich urząd jest nieomylny,

    :)
    Ja się zastanawiam co trzeba będzie wymyśleć jak przyjdzie zanieść
    NIP-1. Pewnie ... skreślić napis "nazwa" i wpisać "firma" :>

    >+ ja gadam
    >+ głupoty a w urzędzie gminy pracują głąby

    Zależy co masz na zaświadczeniu :)

    >+ - o czym zresztą poinformowałem
    >+ szanownego burmistrza :))

    :)

    No, ja polecam sprawdzenie tego KC raz jeszcze.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-13 09:23:02
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Oj drogi kolego! Naraził się pan ogromnie mojej radczyni prawnej, chyba
    trzeba będzie przeprosić.

    A oto jej oficjalne stanowisko w sprawie, czyli wyciąg z przepisów KC:

    art.33/1 par.1 Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami
    prawnymi,którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio
    przepisy o osobach prawnych.

    Spółka cywilna jest właśnie "jednostką organizacyjną....." a zatem nie mają
    zastosowania w jej przypadku przepisy art.43/4, dotyczące osób fizycznych.

    Natomiast zastosowanie ma :
    art.43/5 par.1 firmą osoby prawnej jest jej nazwa

    a w dalszej części kodeks zezwala na:

    par.3 firma osoby prawnej może zawierać nazwisko [ciach]...

    No i w tym miejscu pani Krysia czeka na przeprosiny :))

  • 4. Data: 2005-01-13 10:57:16
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Faust" <f...@o...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > przepisy o osobach prawnych.
    >
    > Spółka cywilna jest właśnie "jednostką organizacyjną....."

    Może jeszcze cytat z pojęcia "zdolność prawna"?
    Mnie uczono że S.C. to żadna jednostka, to osoby fizyczne WSPÓLNIE
    DZIAŁAJĄCE.
    Od kiedy jest inaczej?

  • 5. Data: 2005-01-13 12:57:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, Faust wrote:

    >+ Oj drogi kolego! Naraził się pan ogromnie mojej radczyni prawnej, chyba
    >+ trzeba będzie przeprosić.

    Ekhm... zaraz obejrzymy ;)

> [...]
    >+ art.33/1 par.1 Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami
    >+ prawnymi,którym ustawa przyznaje zdolność prawną
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Ja poproszę o wskazanie która ustawa i w którym artykule przyznaje
    S.C. zdolność prawną.
    Jakby kto pytał to jednym z określeniam powodującym na grupie .prawo
    zabicie śmiechem :) jest .... pomysł pozwania S.C. do sądu :) (podobnoż
    nawet kiedyś jakiś adwokat tak wykoncypował :)).
    W odróżnieniu od np. wspólnoty mieszkaniowej :) o zdolności prawnej
    (czyli możliwości "pozywania i bycia pozywanym") nie słyszałem !!
    Przepis(y) poproszę !!
    Przedsiebiorcy IMO (bez "H", jakby wlezę pod stół ;)) działają
    SAMODZIELNIE, a w S.C. działają *jedynie* SOLIDARNIE (przede
    wszystkim są solidarnie zobowiązani :]).

    Spytaj twojej radczyni kogo pozwie do sądu jak jakaś S.C. wam
    nie zapłaci ;)

    >+ stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

    Of course. Pod warunkiem że "ustawa nadaje zdolność".
    Stoję w kolejce po ustawę ;)

    >+ Spółka cywilna jest właśnie "jednostką organizacyjną....."

    ...bez zdolności prawnej.
    Z powodu takiej kontrukcji może dlatego występować zjawisko rozdwojenia
    jaźni - np. podatek VAT rozlicza spółka ale to nie spółka odpowiada
    za jego wpłatę do US :>

    >+ a zatem nie mają
    >+ zastosowania w jej przypadku przepisy art.43/4, dotyczące osób fizycznych.

    Śmiem chwilowo nie cofnąć tezy że jednak mają ;) !

> [...]
    >+ a w dalszej części kodeks zezwala na:
    >+
    >+ par.3 firma osoby prawnej może zawierać nazwisko [ciach]...

    Może, ale to IMO inna sprawa :)

    >+ No i w tym miejscu pani Krysia czeka na przeprosiny :))

    ...ja poczekam na przepis z "nadaniem osobowości prawnej" dla S.C. :)

    Ale pozdrowienia pani Krysi przekaż :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-01-13 15:51:06
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    > Ja poproszę o wskazanie która ustawa i w którym artykule przyznaje
    > S.C. zdolność prawną.

    CAŁY rozdział dotyczący spólki.
    Przede wszystkim możliwość działania wspólnego,wspólny majątek,oraz
    możliwość zawierania skutecznych umów cywilno-prawnych, a chociażby faktura
    jako efekt umowy - to właśnie jest zdolność prawna

> [...]
    > SAMODZIELNIE, a w S.C. działają *jedynie* SOLIDARNIE (przede
    > wszystkim są solidarnie zobowiązani :]).

    OK! Ale mówisz tu o wyraźnym wskazaniu zawartym w art.864. Niestety na
    podstawie wyjątku nie można budować reguły.
    Zwracam też uwagę na art.865 i 866 . Z ich treści wynika że spółka jest
    podmiotem niezależnym od wspólników. Czym zatem jest spółka? Jest właśnie
    wyraźnie określoną i nazwaną w kodeksie jednostką organizacyjną, która
    coprawda nie posiada OSOBOWOŚCI prawnej, lecz jednak ma ZDOLNOŚĆ prawną do
    zawierania umów. Co spełnia definicję zawartą w art.33/1.

    Ponadto proszę abyś rozszyfrował treść przepisu art.43/1 :
    "Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna,
    o której mowa w art.33/1 par.1 prowadząca we własnym imieniu działalność
    gospodarczą lub zawodową."
    Co to osoba fizyczna to weimy.
    Co to osoba prawna to wiemy.
    Co to jednostka organizacyjna?!

  • 7. Data: 2005-01-13 17:18:38
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Faust napisał(a):

    >Teraz urzędy skarbowe wymyśliły nowy problem - "obowiązek" umieszczania w
    >nazwie spółki nazwisk wszystkich wspólników.

    Znalazłem taki artykuł w Gazecie Podatkowej

    Autor: Robert Sienkiewicz
    *

    Nazwa spółki cywilnej

    **/Jesteśmy wspólnikami spółki cywilnej i prowadzimy działalność
    gospodarczą. Czy nasza spółka powinna używać oznaczenia "spółka cywilna"
    w nazwie spółki? Jak powinna być skonstruowana nazwa spółki cywilnej? /*

    Spółka cywilna jest umową, która wiąże wspólników dążących do
    osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego. Nie posiada ona osobowości
    prawnej (jak np. spółka z o.o.) ani nawet tzw. zdolności prawnej (jak
    np. spółka jawna), a przedsiębiorcami są poszczególni wspólnicy, a nie
    sama spółka. Taka sytuacja prawna spółki cywilnej ma istotne znaczenie
    także przy jej identyfikacji. Przepisy regulujące oznaczenia
    przedsiębiorców znajdują się w Kodeksie cywilnym i dotyczą firmy, która
    indywidualizuje przedsiębiorcę w obrocie oraz podlega ochronie prawnej.
    Skoro spółce cywilnej nie przysługuje status przedsiębiorcy, to nie
    dotyczą jej regulacje odnoszące się do firmy. Bezpieczeństwo obrotu
    wymaga jednak, aby spółki cywilne funkcjonowały pod określonym
    oznaczeniem, a z drugiej strony przepisy regulujące funkcjonowanie
    spółki cywilnej milczą na ten temat.

    Przedsiębiorcami są wspólnicy spółki cywilnej, a skoro przedsiębiorca
    działa pod firmą, która w przypadku osoby fizycznej składa się z
    nazwiska i imienia, to *w nazwie spółki cywilnej powinny być
    uwidocznione nazwiska i imiona wspólników, albo nazwisko i pierwsza
    litera imienia wspólnika*. Jeżeli zaś wspólników jest kilku, co utrudnia
    oznaczanie ich spółki w postaci łańcucha nazwisk i imion, to można
    przyjąć, że wystarczy zamieszczenie nazwiska i imienia (pierwszej litery
    imienia) jednego wspólnika lub kilku, w sposób ułatwiający
    funkcjonowanie nazwy spółki.

    Czym innym jest natomiast zamieszczenie w nazwie spółki dodatku
    fantazyjnego, czyli jakiegoś abstrakcyjnego określenia, związanego lub
    nie z prowadzoną działalnością (np. Agroma, Delta, Hurt-ex itp.). W tym
    względzie brak jest jednomyślności w piśmiennictwie, ale można przyjąć,
    że dopuszczalne jest zamieszczenie takiego dodatku, w szczególności gdy
    służy on odróżnieniu od innych spółek cywilnych, w których nazwie
    figurują podobne nazwiska. Takiemu oznaczeniu nie stoją na przeszkodzie
    przepisy prawa, a jego zamieszczenie wydaje się tym bardziej
    uzasadnione, gdy służy identyfikacji spółki i ułatwieniu obrotu
    gospodarczego.

    Wszystkie spółki handlowe (przykładowo spółka jawna czy spółka z
    ograniczoną odpowiedzialnością) powinny w swoich firmach zamieszczać
    dodatki wskazujące na formę prawną, przy czym dopuszczalne są skrótowe
    określenia, jak np. "sp. j.", "spółka z o.o.". Brak jest natomiast
    analogicznego uregulowania odnośnie spółki cywilnej. Przyjmuje się
    jednak, że *nazwa spółki prawa cywilnego powinna również zawierać
    określenie wskazujące na taką właśnie formę współdziałania wspólników*.
    W uzasadnieniu wyroku z dnia 13 listopada 1997 r. (sygn. akt I CKN
    710/97) Sąd Najwyższy uznał, iż oznaczenie prowadzonej w formie spółki
    cywilnej działalności gospodarczej powinno być czytelnie wyrażone przez
    słowa "spółka cywilna", względnie powinno nawiązywać do skrótów
    utrwalonych w praktyce, jak np. "spółka cyw." lub "s-ka cyw.".

    *Gazeta Podatkowa nr 97/(97)* z dn. 2004-12-13, strona *13*

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 8. Data: 2005-01-14 00:04:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, Faust wrote:

    >+ > Ja poproszę o wskazanie która ustawa i w którym artykule przyznaje
    >+ > S.C. zdolność prawną.
    >+
    >+ CAŁY rozdział dotyczący spólki.

    Nie nie nie :)
    "Zdolność prawna" to jest prosta nieskomplikowana właściwość która
    jest WYRAŹNIE zapisywana w przepisie.
    Podam przykład dla wspólnoty mieszkaniowej:
    +++
    [część pierwsza - definicja, która jeszcze NIE określa właściwości:]
    Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej
    nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową.
    [część druga - określenie zdolności prawnej:]
    Wspólnota mieszkaniowa
    może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

    ^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Tyle... tylko ten podktreślony tekst.
    Jeśli istnieje taki zapis dla S.C. to ja bardzo poproszę o podanie gdzie.

    >+ Przede wszystkim możliwość działania wspólnego,wspólny majątek,

    Oczywiście. To się nazywa "współwłasność łączna".

    >+ oraz możliwość zawierania skutecznych umów cywilno-prawnych

    Przecież w poprzednim poście ci pisałem że właśnie TEN POMYSŁ
    - pomysł że S.C. MOŻE ZAWIERAĆ UMOWY jest powodem zabijania
    śmiechem na grupie .prawo !!!
    S.C. *NIE MA ZDOLNOŚCI DO ZAWIERANIA UMÓW*.

    >+ a chociażby faktura jako efekt umowy - to właśnie jest zdolność prawna

    Mylisz się.
    Faktura *nie jest umową*.

    Umowę sporządza się *osobno*, i weź i sprawdź *jak* brzmi
    prawidłowa "umowa zawarta przez spółkę cywilną" :]
    "Jan X i Adam Z działając w ramach spółki cywilnej AAA"... !
    ^^^^^ ^^^^^^

    Faktura jest *tylko* dowodem księgowym !

    Faktura może być *ubocznym* dowodem np. istnienia umowy, działa to
    tak że Kodeks Cywilny *oprócz* "zawarcia umowy pisemnej" zna takie
    pojęcie jak "umowa stwierdzona pismem" - "stwierdzenie" ma postać
    *jakiegokolwiek* dokumentu wskazującego że umowa miała miejsce
    (na przykład dowodu przelewu bankowego, podpisanego przyjęcia
    towaru, podpisanego protokołu odbioru... i fafset innych) ale
    *nie* jest umową.
    Umowa była ustna, domniemana bądź zawarta inną werbalną lub
    nie ("przez kiwnięcie głową lub pokazanie palcem") metodą !

    Wrzuciłeś do jednego zdania dwa mijające się nieco ;) z prawem
    rzeczy :)

    >+ > Jakby kto pytał to jednym z określeniam powodującym na grupie .prawo
    >+ > zabicie śmiechem :) jest .... pomysł pozwania S.C. do sądu :)
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Ano to co już pisałem.
    Powiedz mi:
    1. DLACZEGO nie można pozwać S.C. do sądu ?
    2. KOGO się do sądu pozywa ?
    3. w razie "poszkodowania spółki cywilnej" - KTO jest powodem (czyli
    pozywa "czyniącego szkodę") - i DLACZEGO ?

> [...]
    >+ OK! Ale mówisz tu o wyraźnym wskazaniu zawartym w art.864. Niestety na
    >+ podstawie wyjątku nie można budować reguły.

    Nie.
    To *nie jest* wyjątek.
    To jest *zasada*, zaś rzeczony artykuł jedną jedyną sprawę reguluje
    jasno: ponieważ S.C. *nie* ma zdolności prawnej, więc ewentualny
    wierzyciel *nie* mógłby "wziąć należności ze spółki" - drugi
    wspólnik stwierdziłby że "to nie on zawierał umowę w ramach
    spółki i on SWOJEJ CZĘSCI nie zapłaci" !!
    Ów art. stanowi że *nie ma tak dobrze*, i że MIMO iż wierzytelność
    zawarta *w ramach spółki* (a nie "przez spółkę" !) przez innych
    wspólników - to z majątku spółki można zabrać *również* "jego część".

    >+ Zwracam też uwagę na art.865 i 866 . Z ich treści wynika że spółka jest
    >+ podmiotem niezależnym od wspólników.

    Błąd.
    *Własność* spółki jest wyodrębniona.
    Czyżbyś chciał twierdzić że małżeństwo jest osobą prawną ??
    Też ma wyodrębnioną własność wspólną (chyba że intercyza była) :>

    >+ Czym zatem jest spółka? Jest właśnie
    >+ wyraźnie określoną i nazwaną w kodeksie jednostką organizacyjną,

    Tak.

    >+ która coprawda nie posiada OSOBOWOŚCI prawnej,

    Zgoda.

    >+ lecz jednak ma ZDOLNOŚĆ prawną do zawierania umów.

    NIE MA TEJ ZDOLNOŚCI.

    Idź na grupę .prawo - ale polecam najpierw poczytanie googla.

    Ostatnio tyle tam się ekhm... "pomysłów" pojawiło (tudzież pewien
    spamer przemykający się i po .podatkach) że nawet może się nie
    chcieć nikomu pośmiać :|

> [...]
    >+ o której mowa w art.33/1 par.1 prowadząca we własnym imieniu działalność

    Jak nie trafię to wybacz, chce mi się spać (a nie czytać KSH i ustawę
    o stowarzyszeniach ;)).

    Losuję przykładowo: spółka jawna.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-01-14 00:06:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, Andrzej Smereka wrote:
    [...]
    > + wspólnego celu gospodarczego. Nie posiada ona osobowości prawnej (jak np.
    > + spółka z o.o.) ani nawet tzw. zdolności prawnej (jak np. spółka jawna)

    O !!!
    Wylosowałem przed chwilą dobrze !
    Chyba w nagrodę sobie piffo postawię !
    ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-01-14 07:16:28
    Od: "Bzooo" <z...@e...net.pl>

    > w urzędzie gminy pracują głąby

    TO może mały plebiscyt - gdzie pracują głupsi, tudzież leniwsi.
    Do wyboru mamy:
    a) urząd miasta/gminy
    b) urząd skarbowy
    c) zakład utylizacju staruszków (zus)