    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: nazwiska wspólników w nazwie sc
    Date: Thu, 13 Jan 2005 13:57:49 +0100

    On Thu, 13 Jan 2005, Faust wrote:

    >+ Oj drogi kolego! Naraził się pan ogromnie mojej radczyni prawnej, chyba
    >+ trzeba będzie przeprosić.

    Ekhm... zaraz obejrzymy ;)

    >+ A oto jej oficjalne stanowisko w sprawie, czyli wyciąg z przepisów KC:
    >+
    >+ art.33/1 par.1 Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami
    >+ prawnymi,którym ustawa przyznaje zdolność prawną
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Ja poproszę o wskazanie która ustawa i w którym artykule przyznaje
    S.C. zdolność prawną.
    Jakby kto pytał to jednym z określeniam powodującym na grupie .prawo
    zabicie śmiechem :) jest .... pomysł pozwania S.C. do sądu :) (podobnoż
    nawet kiedyś jakiś adwokat tak wykoncypował :)).
    W odróżnieniu od np. wspólnoty mieszkaniowej :) o zdolności prawnej
    (czyli możliwości "pozywania i bycia pozywanym") nie słyszałem !!
    Przepis(y) poproszę !!
    Przedsiebiorcy IMO (bez "H", jakby wlezę pod stół ;)) działają
    SAMODZIELNIE, a w S.C. działają *jedynie* SOLIDARNIE (przede
    wszystkim są solidarnie zobowiązani :]).

    Spytaj twojej radczyni kogo pozwie do sądu jak jakaś S.C. wam
    nie zapłaci ;)

    >+ stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

    Of course. Pod warunkiem że "ustawa nadaje zdolność".
    Stoję w kolejce po ustawę ;)

    >+ Spółka cywilna jest właśnie "jednostką organizacyjną....."

    ...bez zdolności prawnej.
    Z powodu takiej kontrukcji może dlatego występować zjawisko rozdwojenia
    jaźni - np. podatek VAT rozlicza spółka ale to nie spółka odpowiada
    za jego wpłatę do US :>

    >+ a zatem nie mają
    >+ zastosowania w jej przypadku przepisy art.43/4, dotyczące osób fizycznych.

    Śmiem chwilowo nie cofnąć tezy że jednak mają ;) !

    >+ Natomiast zastosowanie ma :
    >+ art.43/5 par.1 firmą osoby prawnej jest jej nazwa
    >+
    >+ a w dalszej części kodeks zezwala na:
    >+
    >+ par.3 firma osoby prawnej może zawierać nazwisko [ciach]...

    Może, ale to IMO inna sprawa :)

    >+ No i w tym miejscu pani Krysia czeka na przeprosiny :))

    ...ja poczekam na przepis z "nadaniem osobowości prawnej" dla S.C. :)

    Ale pozdrowienia pani Krysi przekaż :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)