    From: "Faust" <f...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: nazwiska wspólników w nazwie sc
    Date: Thu, 13 Jan 2005 16:51:06 +0100

    > Ja poproszę o wskazanie która ustawa i w którym artykule przyznaje
    > S.C. zdolność prawną.

    CAŁY rozdział dotyczący spólki.
    Przede wszystkim możliwość działania wspólnego,wspólny majątek,oraz
    możliwość zawierania skutecznych umów cywilno-prawnych, a chociażby faktura
    jako efekt umowy - to właśnie jest zdolność prawna

    > Jakby kto pytał to jednym z określeniam powodującym na grupie .prawo
    > zabicie śmiechem :) jest .... pomysł pozwania S.C. do sądu :) (podobnoż
    > nawet kiedyś jakiś adwokat tak wykoncypował :)).
    > W odróżnieniu od np. wspólnoty mieszkaniowej :) o zdolności prawnej
    > (czyli możliwości "pozywania i bycia pozywanym") nie słyszałem !!
    > Przepis(y) poproszę !!
    > Przedsiebiorcy IMO (bez "H", jakby wlezę pod stół ;)) działają
    > SAMODZIELNIE, a w S.C. działają *jedynie* SOLIDARNIE (przede
    > wszystkim są solidarnie zobowiązani :]).

    OK! Ale mówisz tu o wyraźnym wskazaniu zawartym w art.864. Niestety na
    podstawie wyjątku nie można budować reguły.
    Zwracam też uwagę na art.865 i 866 . Z ich treści wynika że spółka jest
    podmiotem niezależnym od wspólników. Czym zatem jest spółka? Jest właśnie
    wyraźnie określoną i nazwaną w kodeksie jednostką organizacyjną, która
    coprawda nie posiada OSOBOWOŚCI prawnej, lecz jednak ma ZDOLNOŚĆ prawną do
    zawierania umów. Co spełnia definicję zawartą w art.33/1.

    Ponadto proszę abyś rozszyfrował treść przepisu art.43/1 :
    "Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna,
    o której mowa w art.33/1 par.1 prowadząca we własnym imieniu działalność
    gospodarczą lub zawodową."
    Co to osoba fizyczna to weimy.
    Co to osoba prawna to wiemy.
    Co to jednostka organizacyjna?!