    From: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: nazwiska wspólników w nazwie sc
    Date: Thu, 13 Jan 2005 18:18:38 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@host67.milicz.jarsat.pl

    Faust napisał(a):

    >Teraz urzędy skarbowe wymyśliły nowy problem - "obowiązek" umieszczania w
    >nazwie spółki nazwisk wszystkich wspólników.

    Znalazłem taki artykuł w Gazecie Podatkowej

    Autor: Robert Sienkiewicz
    *

    Nazwa spółki cywilnej

    **/Jesteśmy wspólnikami spółki cywilnej i prowadzimy działalność
    gospodarczą. Czy nasza spółka powinna używać oznaczenia "spółka cywilna"
    w nazwie spółki? Jak powinna być skonstruowana nazwa spółki cywilnej? /*

    Spółka cywilna jest umową, która wiąże wspólników dążących do
    osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego. Nie posiada ona osobowości
    prawnej (jak np. spółka z o.o.) ani nawet tzw. zdolności prawnej (jak
    np. spółka jawna), a przedsiębiorcami są poszczególni wspólnicy, a nie
    sama spółka. Taka sytuacja prawna spółki cywilnej ma istotne znaczenie
    także przy jej identyfikacji. Przepisy regulujące oznaczenia
    przedsiębiorców znajdują się w Kodeksie cywilnym i dotyczą firmy, która
    indywidualizuje przedsiębiorcę w obrocie oraz podlega ochronie prawnej.
    Skoro spółce cywilnej nie przysługuje status przedsiębiorcy, to nie
    dotyczą jej regulacje odnoszące się do firmy. Bezpieczeństwo obrotu
    wymaga jednak, aby spółki cywilne funkcjonowały pod określonym
    oznaczeniem, a z drugiej strony przepisy regulujące funkcjonowanie
    spółki cywilnej milczą na ten temat.

    Przedsiębiorcami są wspólnicy spółki cywilnej, a skoro przedsiębiorca
    działa pod firmą, która w przypadku osoby fizycznej składa się z
    nazwiska i imienia, to *w nazwie spółki cywilnej powinny być
    uwidocznione nazwiska i imiona wspólników, albo nazwisko i pierwsza
    litera imienia wspólnika*. Jeżeli zaś wspólników jest kilku, co utrudnia
    oznaczanie ich spółki w postaci łańcucha nazwisk i imion, to można
    przyjąć, że wystarczy zamieszczenie nazwiska i imienia (pierwszej litery
    imienia) jednego wspólnika lub kilku, w sposób ułatwiający
    funkcjonowanie nazwy spółki.

    Czym innym jest natomiast zamieszczenie w nazwie spółki dodatku
    fantazyjnego, czyli jakiegoś abstrakcyjnego określenia, związanego lub
    nie z prowadzoną działalnością (np. Agroma, Delta, Hurt-ex itp.). W tym
    względzie brak jest jednomyślności w piśmiennictwie, ale można przyjąć,
    że dopuszczalne jest zamieszczenie takiego dodatku, w szczególności gdy
    służy on odróżnieniu od innych spółek cywilnych, w których nazwie
    figurują podobne nazwiska. Takiemu oznaczeniu nie stoją na przeszkodzie
    przepisy prawa, a jego zamieszczenie wydaje się tym bardziej
    uzasadnione, gdy służy identyfikacji spółki i ułatwieniu obrotu
    gospodarczego.

    Wszystkie spółki handlowe (przykładowo spółka jawna czy spółka z
    ograniczoną odpowiedzialnością) powinny w swoich firmach zamieszczać
    dodatki wskazujące na formę prawną, przy czym dopuszczalne są skrótowe
    określenia, jak np. "sp. j.", "spółka z o.o.". Brak jest natomiast
    analogicznego uregulowania odnośnie spółki cywilnej. Przyjmuje się
    jednak, że *nazwa spółki prawa cywilnego powinna również zawierać
    określenie wskazujące na taką właśnie formę współdziałania wspólników*.
    W uzasadnieniu wyroku z dnia 13 listopada 1997 r. (sygn. akt I CKN
    710/97) Sąd Najwyższy uznał, iż oznaczenie prowadzonej w formie spółki
    cywilnej działalności gospodarczej powinno być czytelnie wyrażone przez
    słowa "spółka cywilna", względnie powinno nawiązywać do skrótów
    utrwalonych w praktyce, jak np. "spółka cyw." lub "s-ka cyw.".

    *Gazeta Podatkowa nr 97/(97)* z dn. 2004-12-13, strona *13*

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl