    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: nazwiska wspólników w nazwie sc
    Date: Fri, 14 Jan 2005 01:04:26 +0100

    On Thu, 13 Jan 2005, Faust wrote:

    >+ > Ja poproszę o wskazanie która ustawa i w którym artykule przyznaje
    >+ > S.C. zdolność prawną.
    >+
    >+ CAŁY rozdział dotyczący spólki.

    Nie nie nie :)
    "Zdolność prawna" to jest prosta nieskomplikowana właściwość która
    jest WYRAŹNIE zapisywana w przepisie.
    Podam przykład dla wspólnoty mieszkaniowej:
    +++
    [część pierwsza - definicja, która jeszcze NIE określa właściwości:]
    Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej
    nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową.
    [część druga - określenie zdolności prawnej:]
    Wspólnota mieszkaniowa
    może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

    ^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Tyle... tylko ten podktreślony tekst.
    Jeśli istnieje taki zapis dla S.C. to ja bardzo poproszę o podanie gdzie.

    >+ Przede wszystkim możliwość działania wspólnego,wspólny majątek,

    Oczywiście. To się nazywa "współwłasność łączna".

    >+ oraz możliwość zawierania skutecznych umów cywilno-prawnych

    Przecież w poprzednim poście ci pisałem że właśnie TEN POMYSŁ
    - pomysł że S.C. MOŻE ZAWIERAĆ UMOWY jest powodem zabijania
    śmiechem na grupie .prawo !!!
    S.C. *NIE MA ZDOLNOŚCI DO ZAWIERANIA UMÓW*.

    >+ a chociażby faktura jako efekt umowy - to właśnie jest zdolność prawna

    Mylisz się.
    Faktura *nie jest umową*.

    Umowę sporządza się *osobno*, i weź i sprawdź *jak* brzmi
    prawidłowa "umowa zawarta przez spółkę cywilną" :]
    "Jan X i Adam Z działając w ramach spółki cywilnej AAA"... !
    ^^^^^ ^^^^^^

    Faktura jest *tylko* dowodem księgowym !

    Faktura może być *ubocznym* dowodem np. istnienia umowy, działa to
    tak że Kodeks Cywilny *oprócz* "zawarcia umowy pisemnej" zna takie
    pojęcie jak "umowa stwierdzona pismem" - "stwierdzenie" ma postać
    *jakiegokolwiek* dokumentu wskazującego że umowa miała miejsce
    (na przykład dowodu przelewu bankowego, podpisanego przyjęcia
    towaru, podpisanego protokołu odbioru... i fafset innych) ale
    *nie* jest umową.
    Umowa była ustna, domniemana bądź zawarta inną werbalną lub
    nie ("przez kiwnięcie głową lub pokazanie palcem") metodą !

    Wrzuciłeś do jednego zdania dwa mijające się nieco ;) z prawem
    rzeczy :)

    >+ > Jakby kto pytał to jednym z określeniam powodującym na grupie .prawo
    >+ > zabicie śmiechem :) jest .... pomysł pozwania S.C. do sądu :)
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Ano to co już pisałem.
    Powiedz mi:
    1. DLACZEGO nie można pozwać S.C. do sądu ?
    2. KOGO się do sądu pozywa ?
    3. w razie "poszkodowania spółki cywilnej" - KTO jest powodem (czyli
    pozywa "czyniącego szkodę") - i DLACZEGO ?

    >+ > Przepis(y) poproszę !!
    >+ > Przedsiebiorcy IMO (bez "H", jakby wlezę pod stół ;)) działają
    >+ > SAMODZIELNIE, a w S.C. działają *jedynie* SOLIDARNIE (przede
    >+ > wszystkim są solidarnie zobowiązani :]).
    >+
    >+ OK! Ale mówisz tu o wyraźnym wskazaniu zawartym w art.864. Niestety na
    >+ podstawie wyjątku nie można budować reguły.

    Nie.
    To *nie jest* wyjątek.
    To jest *zasada*, zaś rzeczony artykuł jedną jedyną sprawę reguluje
    jasno: ponieważ S.C. *nie* ma zdolności prawnej, więc ewentualny
    wierzyciel *nie* mógłby "wziąć należności ze spółki" - drugi
    wspólnik stwierdziłby że "to nie on zawierał umowę w ramach
    spółki i on SWOJEJ CZĘSCI nie zapłaci" !!
    Ów art. stanowi że *nie ma tak dobrze*, i że MIMO iż wierzytelność
    zawarta *w ramach spółki* (a nie "przez spółkę" !) przez innych
    wspólników - to z majątku spółki można zabrać *również* "jego część".

    >+ Zwracam też uwagę na art.865 i 866 . Z ich treści wynika że spółka jest
    >+ podmiotem niezależnym od wspólników.

    Błąd.
    *Własność* spółki jest wyodrębniona.
    Czyżbyś chciał twierdzić że małżeństwo jest osobą prawną ??
    Też ma wyodrębnioną własność wspólną (chyba że intercyza była) :>

    >+ Czym zatem jest spółka? Jest właśnie
    >+ wyraźnie określoną i nazwaną w kodeksie jednostką organizacyjną,

    Tak.

    >+ która coprawda nie posiada OSOBOWOŚCI prawnej,

    Zgoda.

    >+ lecz jednak ma ZDOLNOŚĆ prawną do zawierania umów.

    NIE MA TEJ ZDOLNOŚCI.

    Idź na grupę .prawo - ale polecam najpierw poczytanie googla.

    Ostatnio tyle tam się ekhm... "pomysłów" pojawiło (tudzież pewien
    spamer przemykający się i po .podatkach) że nawet może się nie
    chcieć nikomu pośmiać :|

    >+ Ponadto proszę abyś rozszyfrował treść przepisu art.43/1 :
    >+ "Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna,
    >+ o której mowa w art.33/1 par.1 prowadząca we własnym imieniu działalność
    >+ gospodarczą lub zawodową."
    >+ Co to osoba fizyczna to weimy.
    >+ Co to osoba prawna to wiemy.
    >+ Co to jednostka organizacyjna?!

    Jak nie trafię to wybacz, chce mi się spać (a nie czytać KSH i ustawę
    o stowarzyszeniach ;)).

    Losuję przykładowo: spółka jawna.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd