    From: "witek" <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: nieoprocentowana pozyczka od rodziny
    Date: Thu, 9 Nov 2006 19:32:57 -0600

    "AUran" <a...@s...net.pl> wrote in message
    news:eivvde$elq$1@news.telbank.pl...
    >w 2004 roku kupilkem mieszkanie za 60 tys. 32 tys sfinansowalem ze srodkow
    >wlasnych, pracuje zawodowo 10 lat-mialem oszczednosci. pozostalo kwote
    >pozyczylem od matki, jej meza, a mojego ojczyma, oraz babki w rownych
    >kwotach po 9 334 zlote. umowa pozyczki zawarta byla w formie ustnej i
    >niezgloszona w urzedzie skarbowym. wczoraj dostalem pismo z urzedu skarb.,w
    >ktorym prosza mnie o wskazanie zrodla finansowania zakupu mieszkania. moje
    >pytanie brzmi, czy sytuacja ktora opisalem jest przestepstwem
    >karno-skarbowym, jesli tak co mi grozi, czy wszystkie czynnosci byly zgodne
> [...]

    US chce wiedziec skad miales pieniadze na mieszkanie.
    Spotkanie odbędzie sie w miłej atmosferze, posłucha co masz do powiedzenia
    na temat tego skąd miałes pieniądze, zrobi notatkę i poprosi o podpisanie
    oraz poinformuje cię jakie dokumenty by chciała od ciebie zobaczyć oraz
    umówi się na kolejną miłą rozmowę za tydzień lub dwa.

    Już teraz przygotuj sobie swoje rozliczenia z US z poprzednich lat, z
    których będzie wynikało ile zarabiałeś, zeby US był w stanie ocenić czy
    miałeś szansę odłożyć te 32 tyś. Zaświadczenie z zakładu pracy jak długo
    pracujesz również.
    Przygotuj sobie równiez wyciągi z banku (jeśli szło to przez bank) z okresu,
    w którym dostawałes te pożyczki, oraz z okresu kiedy płaciłeś / wypłacałeś /
    pieniądze na mieszkanie

    W ten sposób załóżmy, że te 32 tyś mamy wyspowiadane.

    Teraz jak na pierwszym spotkaniu powiesz pani, że resztę pożyczyłeś /
    dostałeś, ale umowy papierowej nie macie to możliwe, że przejdzie,
    szczególnie jeśli np. będzie wynikało to z wyciągów bankowych, że takie
    kwoty przeszły.
    Jeśli nie, to nie sporządzaj wstecznej umowy pożyczki albo po prostu z
    bieżącą datą niech wszystkie osoby napiszą oświadczenie, że w dniu takim o
    takim przekazały ci pieniądze w formie pożyczki. Też jest wystarczające.

    Teraz przejdźmy do samych kwot.
    Normalnie od umowy pożyczki pobierane jest 2% podatku od czynności
    cywilno-prawnych (PCC)
    Z podatku od umowy pożyczki zwolniona jest pożyczka od osób należących do I
    grupy podatkowej w kwocie 9637 zł w okresie ostatnich 5 lat.
    Wszystkie te osoby łapią się do I grupy podatkowej, więc nie miałeś
    obowiązku płacić żadnego podatku, ani zgłaszać tego w US.
    Pani zada ci jeszcze podchwytliwe pytanie, czy w ostatnich 5 latach
    cokolwiek od tych osób pożyczałeś. Prawidłowa odpowiedź brzmi: NIE.

    Po tych wyjaśnieniach pani powinna być zadowolona i po dwóch spotkaniach nic
    więcej nie będzie od ciebie chciała.
    Pamiętaj, że ona kwoty będzie liczyć z kalkulatorem, więc nigdzie nie może
    ci zabraknąć nawet 100 zł. :)