  • 1. Data: 2006-11-09 19:26:37
    Temat: nieoprocentowana pozyczka od rodziny
    Od: "AUran" <a...@s...net.pl>

    w 2004 roku kupilkem mieszkanie za 60 tys. 32 tys sfinansowalem ze srodkow
    wlasnych, pracuje zawodowo 10 lat-mialem oszczednosci. pozostalo kwote
    pozyczylem od matki, jej meza, a mojego ojczyma, oraz babki w rownych
    kwotach po 9 334 zlote. umowa pozyczki zawarta byla w formie ustnej i
    niezgloszona w urzedzie skarbowym. wczoraj dostalem pismo z urzedu skarb.,w
    ktorym prosza mnie o wskazanie zrodla finansowania zakupu mieszkania. moje
    pytanie brzmi, czy sytuacja ktora opisalem jest przestepstwem
    karno-skarbowym, jesli tak co mi grozi, czy wszystkie czynnosci byly zgodne
    z obowiazujacym prawem i moge spac spokojnie?
    pozdrawiam
    AUran

  • 2. Data: 2006-11-10 01:32:57
    Temat: Re: nieoprocentowana pozyczka od rodziny
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "AUran" <a...@s...net.pl> wrote in message
> [...]
    >karno-skarbowym, jesli tak co mi grozi, czy wszystkie czynnosci byly zgodne
    >z obowiazujacym prawem i moge spac spokojnie?

    US chce wiedziec skad miales pieniadze na mieszkanie.
    Spotkanie odbędzie sie w miłej atmosferze, posłucha co masz do powiedzenia
    na temat tego skąd miałes pieniądze, zrobi notatkę i poprosi o podpisanie
    oraz poinformuje cię jakie dokumenty by chciała od ciebie zobaczyć oraz
    umówi się na kolejną miłą rozmowę za tydzień lub dwa.

    Już teraz przygotuj sobie swoje rozliczenia z US z poprzednich lat, z
    których będzie wynikało ile zarabiałeś, zeby US był w stanie ocenić czy
    miałeś szansę odłożyć te 32 tyś. Zaświadczenie z zakładu pracy jak długo
    pracujesz również.
    Przygotuj sobie równiez wyciągi z banku (jeśli szło to przez bank) z okresu,
    w którym dostawałes te pożyczki, oraz z okresu kiedy płaciłeś / wypłacałeś /
    pieniądze na mieszkanie

    W ten sposób załóżmy, że te 32 tyś mamy wyspowiadane.

    Teraz jak na pierwszym spotkaniu powiesz pani, że resztę pożyczyłeś /
    dostałeś, ale umowy papierowej nie macie to możliwe, że przejdzie,
    szczególnie jeśli np. będzie wynikało to z wyciągów bankowych, że takie
    kwoty przeszły.
    Jeśli nie, to nie sporządzaj wstecznej umowy pożyczki albo po prostu z
    bieżącą datą niech wszystkie osoby napiszą oświadczenie, że w dniu takim o
    takim przekazały ci pieniądze w formie pożyczki. Też jest wystarczające.

    Teraz przejdźmy do samych kwot.
    Normalnie od umowy pożyczki pobierane jest 2% podatku od czynności
    cywilno-prawnych (PCC)
    Z podatku od umowy pożyczki zwolniona jest pożyczka od osób należących do I
    grupy podatkowej w kwocie 9637 zł w okresie ostatnich 5 lat.
    Wszystkie te osoby łapią się do I grupy podatkowej, więc nie miałeś
    obowiązku płacić żadnego podatku, ani zgłaszać tego w US.
    Pani zada ci jeszcze podchwytliwe pytanie, czy w ostatnich 5 latach
    cokolwiek od tych osób pożyczałeś. Prawidłowa odpowiedź brzmi: NIE.

    Po tych wyjaśnieniach pani powinna być zadowolona i po dwóch spotkaniach nic
    więcej nie będzie od ciebie chciała.
    Pamiętaj, że ona kwoty będzie liczyć z kalkulatorem, więc nigdzie nie może
    ci zabraknąć nawet 100 zł. :)

  • 3. Data: 2006-11-10 07:31:45
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczów.info>

    witek wrote:

> [...]
    > więcej nie będzie od ciebie chciała.
    > Pamiętaj, że ona kwoty będzie liczyć z kalkulatorem, więc nigdzie nie może

    Niektórzy zamiast spisywać umowy pożyczki wystawiają weksle własne.

    Poza niższym kosztem (0.1% sumy wekslowej a dokładniej 0.10 plz od
    każdych rozpoczętych 100 plz) ma to tę dodatkową zaletę, że o ile weksel
    wystawisz na blaniecie urzędowym to nigdzie nie musisz tego zgłaszać ani
    rejestrować ponieważ urzędowy blankiet wekslowy jest już opłacony
    (kupując go uiszczasz opłatę skarbową).

    Tak więc przypomnij sobie czy to na pewno była pożyczka czy raczej
    wystawiłeś i sprzedałeś weksel własny.

    Jeżeli kwoty nie większe niż 5000 plz to weksel możesz opłacić znaczkiem
    skarbowym.

    Powodzenia

    Piotrek

  • 4. Data: 2006-11-10 14:28:26
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Piotrek" <p...@p...na.berdyczów.info> wrote in message

> [...]
    > wystawiłeś i sprzedałeś weksel własny.
    >
    > Jeżeli kwoty nie większe niż 5000 plz to weksel możesz opłacić znaczkiem

    Pewne rzeczy należy robić przed, a nie po.
    Proponuję niekombinować po fakcie, bo źle się na tym wychodzi.

  • 5. Data: 2006-11-10 19:25:52
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczów.info>

    witek wrote:
    > Pewne rzeczy należy robić przed, a nie po.
    > Proponuję niekombinować po fakcie, bo źle się na tym wychodzi.

    To oczywiście święta prawda ...

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 6. Data: 2006-11-14 17:53:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Nov 2006, witek wrote:

    > "Piotrek" <p...@p...na.berdyczów.info> wrote

    ...prawidłowo (*prawidłowo*) skasowanym.
    Można na poczcie ;) (sygnatura wyjaśnienia w googlu)

    > Pewne rzeczy należy robić przed, a nie po.

    O to to :)

    > Proponuję niekombinować po fakcie, bo źle się na tym wychodzi.

    pzdr, Gotfryd