    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odpis skladki na ub. zdrowotne
    Date: Fri, 26 Apr 2002 07:13:54 +0200

    On Thu, 25 Apr 2002, WSm wrote:
    >+ Użytkownik "Pawel F. Rozenek" <s...@m...ariadna.pl> napisał w
    >+ > W 2001 co miesiac swoj podatek dochodowy pomniejszalem o kwote
    >+ > uz. zdr. w PIT5.
    >+ > Czy teraz w PIT 36 mam prawo wpisac laczna kwote tysiac
    [...]
    >+ > Odnosze wrazenie, ze mialbym w tym miejscu podwojny odpis ub.
    >+ zdr., raz w
    >+ > pit5 co miesiac, a raz w pit 36.
    >+ Masz racje. Odlicza sie albo co miesiac, albo generalnie za caly
    >+ rok w rozliczeniu koncowym. Inaczej - skladki beda podwojnie
    >+ odliczone!

    Ciekawe jak do tego doszedłeś ;)
    Przecież odliczenie od zaliczki skutkuje tym, że nie
    płacisz tej częsci podatku - czyli "wykaże się" w podsumowaniu
    że masz go zapłacić - a zapłacić nie masz, bo jest odliczeniem;
    więc należy go odliczyć :)

    Miesięcznie:
    wpłata_zaliczki_na_podatek = podatek_z_wszystkim - zaliczka_na_zdrowotne
    ..przy czym zaliczkę na zdrowotne PŁACISZ - ale jako "ZUS" a nie
    "podatek".

    Rocznie:
    podatek_należny = podatek_z_wszystkim - składka_zdrowotna

    ..a jednocześnie:
    podatek_zapłacony = suma_zaliczek = suma_całości - suma_zdrowotnych
    ...ale zdrowotne WPŁACIŁEŚ, nie jako zaliczkę na podatek
    a jako składkę ZUS.
    Więc trzeba jeszcze raz odjąć ;)

    Komplikacja początkowo miała za cel ("jakoby") tylko wydzielenie
    składki zdrowotnej (m.in. jej nieodliczalność na rzecz innych celów),
    z czasem została przerobiona na samodzielny byt - i za chwilę
    będzie to osobna płatność, nieodliczalna od podatku :] (najpierw
    'trochę' nie da się odliczyć, za 5 lat więcej... :()

    Pozdrowienia, Gotfryd