    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 29 Oct 2010 17:31:34 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zł ?

    On Fri, 29 Oct 2010, BartekK wrote:

    > Jest sobie pojazd "na firmę", osobowy, używany, amortyzowany w okresie
    > 30miesięcy.
    > Wynika potrzeba zakupu opon zimowych, najlepiej wraz z felgami. "Czas życia"
    > opon w tym pojeździe w praktyce nie przekracza 1 sezonu.
    > Znajduję w sieci odpowiedzi, że oczywiście, że nie ma problemu, że opony
    > (zimowe) to normalny element eksploatacyjny i wrzuca się go w koszty, jak
    > zimowy płyn do spryskiwacza itp.

    IMVHO liczy się to, czy pojazd już był w coś takiego wyposażony,
    opony się zużyły i są wymieniane. Aczkolwiek wiem, że w praktyce
    nikt (?) się nie przejmuje, pytanie o "ulepszenie" pozostaje
    otwarte, oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków ustawowych
    (co przy "typowych" samochodach osobowych nie zachodzi - patrz niżej).

    > Ale pojawia mi się pewien problem. Komplet 4 opon (samych) to zdecydowanie
    > 3500zł (netto, niestety taki urok takiego rozmiaru opony). Do tego felgi też
    > będą >1500zł. Co w takim przypadku?

    IMO - proste jak drut kolczasty: wyposażenie.
    "składniki o jednostkowej wartości przekraczającej 1500 zł nie
    zaliczane do środków trwałych". Pasuje? - pasuje.

    > Kupować po jednej feldze, jednej oponie, na jedną fakturę? Czyli 8 faktur
    > wrzucić w koszty bez problemu i wyjaśniania?

    Nie widzę różnicy.
    A Ty chyba jakiś czas nie czytałeś ustawy ;)
    Przejrzyj wątki kilka lat wstecz (tak, choć to rzadkość, akurat
    te pozostają aktualne) - sprawa była wałkowa wte i wewte.
    Streszczę wnioski:
    - w przypadku usług i innych wkładów nierzeczowych, ustawa jasno
    i wyraźnie ustanawia limit *ROCZNY*. Rozbicie na 8 faktur nic
    tu nie zmieni
    - w przypadku "części składowych i peryferyjnych" (cytat z ustawy)
    mowa jest wyraźnie o koszcie JEDNOSTKOWYM, rozbicie na 8 faktur
    również nic nie zmieni

    Link:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...art.22g.17

    > Czy jeśli kupię 4 opony + 4 felgi na jedną fakturę ~5000 netto to mamy
    > problem, bo ani to ulepszenie środka trwałego amortyzowanego (bo będzie
    > używane mniej niż rok), ani osobny środek trwały...

    A, to rozporządzenia o KPiR równie dawno nie czytałeś, marsz do
    poprawki ;) (par.3.7)
    Link:

    pzdr, Gotfryd