    From: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: oświadczenie do us o wyborze...
    Date: Sun, 20 Jan 2002 21:11:13 -0100

    Azbigniew wrote:

    > Oświadczenie
    > ( zasady ogólne )
    > Oświadczam , że w roku 2002 zrzekam się opodatkowania w formie
    > ryczałtu
    > od przychodu, że będę prowadził (a) księgę przychodów i rozchodów.

    (ciach)

    A cała reszta po co?
    Nie ma określonych przepisami druków tego oświadczenia.
    Nie ma określonej przepisami treści tego oświadczenia. Wiadamo jedynie że
    powinno się zgłosić jaką forme ksiąg rachunkowych będzie się prowadzić oraz
    czy zamierzamy korzystać z ryczałtu czy nie.
    W moim US pokazano mi "druk" sporządzony na maszynie i kserowany, z wolnymi
    miejscami na nip, nazwisko i imię, aders itd. oraz z opcjami do skreślenia:
    będę/nie będę prowadził KPiR, będę/nie będę opodatkowywał się na zasadach
    ogólnych, będę/nie będę korzystał z ryczałtu.
    Tyle. Już nawet nie usiłują, jak w zeszłym roku, wciskać ludziom że jest to
    jedyny słuszny druk. Dla niektórych jest to ułatwienie, ale NIE jest to
    żadna powszechnie obowiązująca norma prawna i mam prawo napisać ręcznie na
    karteczce A5 dwa zdania + swoje _niezbędne_ dane (imie, nazwisko, adres,
    NIP) i nikt nie ma prawa tego nie uznać.
    Nie widze powodu żeby zawracać sobie głowę przepisywaniem całego wypisu z
    rejestru.
    Pamiętam jak rok temu zabrakło akurat wzorcowych druczków i taksówkarzowi
    przede mną pani dała kartkę i kazała pisać: "imie, nazwisko, adres, NIP" i
    zdanie" Oświadczam że w roku 2001 będe prowadził KPiR i rezygnuję z
    opodatkowania ryczałtem".
    Wzięła, przeczytała, powiedziała - pan dopisze jeszcze "zasady ogólne" i
    podpisze. Śliczne to nie było, ale spełnia wszystkie ustawowe wymogi.
    A ty każesz ludziom elaboraty pisać. Po co? Mało mamy papierków,
    deklaracji, oświadczeń, ewidencji, rejestrów itp itd?

    > Podstawa prawna : art 24 ustawy z dn 26 lipca 1991

    A to czemu? Akurat ten przepis nic nie wnosi do sprawy.
    Ani słowem nie wspomina o termine i treści oświadczenia. Zawiera jedynie
    delegację dla ministra finasów do szczegółowego określenia zasad
    prowadzenia KPiR i terminu składania oświadczeń.
    Bezpośrednią podstawa prawną oświadczenia są więc dwa przepisy:
    rozporządzenie MF w sprawie prowadzenia PKPiR oraz Ustawa o
    zryczaltowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez
    osoby fizyczne.

    Maddy

    ps. Bardzo nieładnie jest nie nazywać ustaw po imieniu tylko określać je
    datą. Takim językiem posługuja się kontrolerzy skarbowi, to się brzydko
    kojarzy i świadczy o lekceważeniu rozmówcy : "patrzcie jaki jestem mądry,
    używam kodu tylko dla wtajemniczonych"

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl