  • 1. Data: 2003-08-06 18:40:38
    Temat: par. 16 ust. 1
    Od: "daryusz" <d...@N...gazeta.pl>

    W związku z ustępem 1 paragrafu 16 rozporządzenia MF w sprawie prowadzenia
    podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którego treść cytuję poniżej mam
    pewien problem.

    "Otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, zwanych
    dalej "materiałami", i towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie
    zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła."

    Mój problem wiąże się z pojęciem "daty", o której mowa w tym przepisie, a co
    za tym idzie prawidłowym prowadzeniem kpir oraz ewidencji dla celów podatku
    vat.
    Wiele firm handlowych (przeważnie sklepy) stosuje zasadę, że księguje zakupy
    towarów wyłącznie na podstawie faktur vat. Takie wyjście wydaje mi się
    prawidłowe tylko w przypadku gdy towar przychodzi zawsze z fakturą, co jest
    chyba mało realne. Wiele firm robi jednak tak, że czeka do 20 nastepnego m-ca
    na zaległe faktury, szybko wpisuje do kpir i jeszcze odlicza z nich vat w
    miesiącu otrzymania towaru. To już chyba zupełne nieporozumienie.

    Czy w takim razie zakup towarów (przyjęcie ich do magazynu) wyłącznie na
    podstawie faktury vat, która przychodzi zawsze w tym samym dniu co towar
    wymaga by na takiej fakturze umieścić datę, o której mowa w przepisie? Co się
    stanie jeżeli podczas kontroli urzędnik stwierdzi, że zakup towarów był
    dokumentowany wyłącznie fakturami vat, na których nie ma dat obok podpisów
    nabywcy?

  • 2. Data: 2003-08-06 20:14:40
    Temat: Re: par. 16 ust. 1
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Aug 2003, daryusz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ na zaległe faktury, szybko wpisuje do kpir i jeszcze odlicza z nich vat w
    >+ miesiącu otrzymania towaru. To już chyba zupełne nieporozumienie.

    Gdzieś widziałem opis, jak to US pofatygował się na pocztę. Celem
    wykazania że faktura "przyszła" dopiero w następnym miesiącu,
    oczywiście !
    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-08-06 20:21:03
    Od: "daryusz " <d...@N...gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał:

    > Gdzieś widziałem opis, jak to US pofatygował się na pocztę. Celem
    > wykazania że faktura "przyszła" dopiero w następnym miesiącu,
    > oczywiście !

    A jeszcze lepsza jest jazda jak sprzedawca podpina pod kopie swoich faktur
    dowody nadania listów poleconych, stwierdzających wysłanie oryginałów do
    nabywcy w następnym miesiącu.
    Kontrola krzyżowa murowana.

    Pozdrowienia