    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: platnosci przez posrednika
    Date: Wed, 18 Apr 2007 09:36:07 +0200

    On Wed, 18 Apr 2007, Samotnik wrote:

    > Bo:
    >
    > 1. koszta odliczysz dopiero, jak zapłacisz. Jeśli masz obsuwę w finansach,
    > to ona się potęguje przez fakt, że nie możesz sobie odliczyć podatków

    Zgoda.

    > 2. VAT od sprzedaży musisz płacić chyba i tak na zasadach ogólnych, czyli
    > "w tym miesiącu"

    VAT rozlicza się przecież OSOBNO i mały podatnik może właśnie dla VAT
    wybrać rozliczanie kasowe (również obrotu)!
    Całość założeń odnośnie VAT bierze w łeb dlatego, że "księgowi nie lubią"
    dostawać VAT MP - bo trzeba te faktury przetwarzać oddzielną ścieżką
    księgową (prawo do odliczenia powstaje również dopiero w momencie
    zapłaty).

    > 3. nie jestem pewny, czy wolno przychód w podatku dochodowym wykazywać
    > kasowo.

    Zasadniczo nie. Oczywiście nie licząc tych które wykazuje się tak z mocy
    przepisów :) (np. odsetki).

    > Prawdę mówiąc wątpię, bo to by otwierało pole do potężnych
    > 'optymalizacji' podatkowych, dostajesz kasę gotówką i mówisz, że klient nie
    > zapłacił, nie masz dochodu itd.

    *Jakby* było księgowanie kasowe, to pewnie z tym samym zastrzeżeniem co
    przy VAT: dokument oznaczony że jest "kasowy", a więc stanowi dowód
    księgowy dopiero wraz z dowodem zapłaty.

    pzdr, Gotfryd