    From: r...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: po co wprowadzac do ewidencji wyposazenia ?
    Date: Wed, 16 Jul 2008 05:50:12 -0700 (PDT)

    On 16 Lip, 14:04, wojtek_himself <w...@w...pl> wrote:
    > Witam,
    >
    > Moja ksiegowa radzi mi aby prawie wszystko co ja kupuje na DG (chodzi o
    > srodki materialne o wartosci poniżej 1500zl) wrzucac do ewidencji
    > wyposażenia.

    Jak to bylo - "zmien ksiegowa" :)
    O glupocie ponizej, a juz tutaj napisze ze wpisywanie do EwWyp zakupow
    ponizej 1500
    jest niezgodne z rozporzadzeniem :)

    cyt: 2. "Ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego
    wartość początkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1.500
    zł."

    > Tłumaczy to tym ze pewne zakupy bedzie mozna pozniej latwo
    > powiazać z kosztami uzyskania przychodu a na podatniku przeciez lezy
    > udowodnie zwiazku zakupu z kosztami uzyskania przychodu. I tak np.
    > telefon za 1zł radzi wprowadzic do Ew.Wyp. bo łatwo bedzie uzasadnic
    > zakup np. karty doładowania. Albo miernik za 300zł bo latwo bedzie
    > uzasadnic zakup akumulatorów i ladowarki.

    Alez wpisanie do EwWyp nie ma mocy KUPoTworczej :)
    Wpisanie do EwWyp dotyczy tylko i wylacznie czegos, co *juz* wpadlo w
    KUP.

    > Nie do konca jestem przekonany bo przeciez moge uzasadnic zakup
    > akumulatorkow do miernika odwolujac sie do faktury zakupu miernika bez
    > wprowadzania tegoz miernika do EW (ewidencja wyposazenia).

    Faktura jest dowodem zakupu, natomiast i tak nie swiadczy o tym, czy
    cos jest KUP
    czy nie jest. I wpisanie tej faktury do EwWyp nic nie zmienia w tym
    zakresie.

    > Poniewaz w kwestii podatkow mozna mi wszystko wcisnac wiec zwracam sie z
    > pytaniem do grupy: ktore podejscie jest sluszne: ksiegowej czy moje?

    Podejscie ksiegowej jest glupie i niegodne z prawem(chociaz w praktyce
    zapewne nic za to nie grozi).
    Wez ja zmien poki mozesz to zrobic w miare bezbolesnie.

    > Przeszukujac watki na grupie zauwazylem ze radzi sie unikac wrzucania do
    > ewidencji jesli nie ma takiego przymusu. Szczegolnie guru grupy (czyli
    > jak zauwazylem Pan Godfryd) radzi aby w przpadkach dowolnosci kierowac
    > sie tym co da nam jakies korzysci podatkowe.

    Ano, w tym przypadku samodzielnego miernika za 500zl nie mozesz go
    wpisac
    zgodnie z prawem do EwWyp(bo jest <1500). Natomiast mozesz go
    amortyzowac jednorazowo
    i wpisac do EST. Roznica jest taka, ze przy likwidacji DG wyposazenie
    wchodzi
    do remanentu koncowego od ktorego placisz podatek, a ST ta watpliwa
    przyjemnosc omija.
    Wiec jesli juz cos gdzies wpisywac, to do EST a nie do EW!

    > I drugie pytanie: jaka jest roznica przy sprzedazy (oraz przekazaniu na
    > potrzeby osobiste) wyposazenia ewidencjonowanego, nieewidencjonowanego i
    > ST? Chodzi mi o roznice w podatku dochodowym oraz w VAT-cie (jestem
    > VAT-owcem i korzystam z odliczenia VATu przy zakupach jesli to mozliwe).

    Przy sprzedazy nie ma zadnej roznicy, poza ew. wykresleniem z
    odpowiedniej ewidencji.
    Przy przekazaniu na cele osobiste - w przypadku ST nie ma zadnych
    powiklan w zakresie PIT,
    w przypadku nie ST - IMVHO trzeba by wykreslic z KUP, ale pisze to z
    glowy.

    Odnosnie VAT roznica jest zerowa - sprzedaz opodatkowujesz od ceny
    netto,
    przekazanie na potrzeby osobiste od ceny zakupu.
    Jedyne co, to zakup ST traktuje sie do VAT szczegolnie, jest osobna
    rubryka na VAT-7,
    dzieki mozesz szybciej odzyskac VAT od takich zakupow.

    Aha - ST ma jeszcze taka zalete, ze ew.ulepszenia sa dobrze
    zdefiniowane.
    Dla wyposazenia nie wiadomo co robic(nie wynika to z przepisow,
    musialbys
    jakiegos dobrego doradcy zapytac albo do ministra po wiazaca sie
    zglosic)