    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: po co wprowadzac do ewidencji wyposazenia ?
    Date: Wed, 16 Jul 2008 15:19:20 +0200

    On Wed, 16 Jul 2008, wojtek_himself wrote:

    > Witam,
    >
    > Moja ksiegowa radzi mi aby prawie wszystko co ja kupuje na DG (chodzi o
    > srodki materialne o wartosci poniżej 1500zl) wrzucac do ewidencji
    > wyposażenia.

    1. Łamie rozporządzenie.
    Nikt się tego nie przyczepi, bo taki wpis nie powoduje AFAIR żadnego
    karalnego skutku, ale przepis jest jasny:
    http://www.gofin.pl/5,36,28357,0.html
    +++
    2. Ewidencjš wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartoœć
    poczštkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1.500 zł.
    ---

    Nic innego tam się NIE UJMUJE.
    Ani darowizn dla ciotki, ani ubytków w materiałach akcyzowych,
    ani zakupów wyposażenia o WP mniejszej niż 1500 zł :D
    Oczywiscie jestem skłonny się zgodzić, że mimo wpisania tam
    darowizny dla ciotki - US nie przywali mandatu ;)

    2. Podaje sporne uzasadnienie:

    > Tłumaczy to tym ze pewne zakupy bedzie mozna pozniej latwo
    > powiazać z kosztami uzyskania przychodu a na podatniku przeciez lezy
    > udowodnie zwiazku zakupu z kosztami uzyskania przychodu. I tak np. telefon za
    > 1zł radzi wprowadzic do Ew.Wyp. bo łatwo bedzie uzasadnic zakup np. karty
    > doładowania. Albo miernik za 300zł bo latwo bedzie uzasadnic zakup
    > akumulatorów i ladowarki.

    Jasne.
    I teraz jeszcze powiedz, co księgowa twierdzi na przypadek, kiedy
    podatnik nabywa dajmy na to tusz do osobiście posiadanej, nie
    ujętej w wyposażeniu oraz nie nabytej w celach DG, lecz wykorzysty-
    wanej (np. do drukowania f-r) drukarki?

    To jest wcale nierzadki (na grupie) problem[1], który ma dwa aspekty:

    - prawa do zaliczania kosztów. Zauważ, że miliony (no, niechby
    poprzestać na setkach tysięcy) podatników rozliczają na
    podobnej zasadzie samochód - nie zauważając, że całość
    sprowadza się do OGRANICZENIA ilości wydatków na samochód
    do limitu kilometrówki!
    Dla przykładowej drukarki takiego limitu nie ma, nie trzeba
    zliczać kilometrów papieru wydrukowanego na cele DG aby
    kupić w celu drukowania f-r tusz!
    Oczywiscie to NIE ZNACZY, że można tak kupiony tusz zużywać
    na cele gospodarcze :P (przepis jest w art.23)

    - obowiązku ewidencjonowania majątku służącego do DG.
    Taki obowiązek *posrednio* dało się wywieść do (bodaj) 2003r,
    kiedy to US łupnął jednemu (co najmniej jednemu) podatnikowi
    podatek od posiadanej osobiście rzeczy, której nie ujął
    w ewidencji, ale wykorzystywał do DG - w momencie sprzedaży
    US oświadczył że należało doliczyć wartość sprzedaży do DG
    (i wygrał przed NSA).
    Sejm ten przepis zmienił i dziś zapis jest jasny - do przychodów
    z DG zalicza się tylko "majątek zaliczony do DG".

    Czyli nie ma "haka" na przykładową drukarkę, a raczej kupiony
    do niej tusz - O ILE nie zostanie wykazane, że podatnik ten
    akurat tusz zużył na cele osobiste :)

    > Nie do konca jestem przekonany bo przeciez moge uzasadnic zakup akumulatorkow
    > do miernika odwolujac sie do faktury zakupu miernika bez wprowadzania tegoz
    > miernika do EW (ewidencja wyposazenia).

    To jedno - można sobie zrobić spis wyposażenia nieewidencjonowanego
    ("nieoficjalny" że tak powiem), wg którego w razie czego łatwo będzie
    *sobie* odszukać informacje o sprzęcie (USowi ani księgowej nie trzeba
    go dawać :))
    Ale wrócę z pytaniem: a jakby ten miernik był kupiony "nie na DG",
    to akku do niego możesz zaliczyć w KUP czy nie (i dlaczego)?

    :O

    > Poniewaz w kwestii podatkow mozna mi wszystko wcisnac

    To źle! ;)

    > Przeszukujac watki na grupie zauwazylem ze radzi sie unikac wrzucania do
    > ewidencji jesli nie ma takiego przymusu. Szczegolnie guru grupy

    Błąd :O
    Ja się tylko nieco aktywniej udzielam, jako szary podatnik :)
    bo "grupie się należy", sam się pouczyłem najwięcej właśnie
    metodą czytania co inni piszą i *jaką to ma podstawę prawną*.
    A naprawdę wiele ciekawostek tu się przewinęło, wielokroć
    przewyższających poziomem sporą część artykułów z "prasy
    podatkowej".

    > Pan

    Odpuść, bo nie jest przyjęte na grupach. Jak ktoś się pakuje
    w newsy to pakuje się w niepanowanie i tyle!

    > Godfryd) radzi

    POD ŻADNYM POZOREM!!!
    Zaryzykować radę to mogę jak mi dasz wiarygodny weksel na
    jakieś 50 000 zł plus koszty :P (poszukaj dlaczego :D)

    > I drugie pytanie: jaka jest roznica przy sprzedazy (oraz przekazaniu na
    > potrzeby osobiste) wyposazenia ewidencjonowanego, nieewidencjonowanego i ST?
    > Chodzi mi o roznice w podatku dochodowym oraz w VAT-cie

    Oficjalnie dla VAT nie ma różnicy przy przekazaniu, nalezy zwrócić
    odliczony (fatalnie, nie?).
    Pic w tym, że nieewidencjonowane "samo się wyksięgowuje" :> (przy
    przedawnieniu rozliczenia, czyli max. w 7 roku), zaś z ewidencjonowanym
    i ST koniecznie trzeba coś zrobić.
    Tak samo VAT przy sprzedaży - tyle, że jest liczony od kwoty sprzedaży,
    czyli ZAZWYCZAJ *znacznie* korzystniej (bo kwota niższa).
    Dla ST nie ma dochodowego przy przekazaniu, ale kwota *późniejszej*
    sprzedaży (jeśli będzie) jest przychodem (do 6 lat od przekazania!).
    Problem przekazania *bez kończenia DG* wyposażenia ewidencjonowanego
    omijam szerokum łukiem ;)

    [1] to przeczytasz te 4000 postów czy nie? ;)

    pzdr, Gotfryd