    From: "Ryszard G" <r...@S...op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: poczatkujacy pytanie
    Date: Sat, 22 Nov 2003 01:51:50 +0100
    Sender: r...@o...pl@pa152.sulecin.sdi.tpnet.pl

    Użytkownik "alex" <t...@y...com> napisał w wiadomości
    news:bpkn32$gho$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Termin rozpoczecia DG wpisalem 1 grudnia 2003. Dotychczas nic w imieniu DG
    > nie zrobilem (tylko pieczatka i place czynsz za biuro). Chce prowadzic
    KPiR
    > i VAT, ale przypuszczam ze w grudniu nie bedzie nawet ani 1 zł przychodu -
    > ewentualnie koszty.
    > Czy w jakis sposob moge jescze zmienic ta date (czy ona jest tylko
    > orientacyjna) czy mnie obowiazuje?

    IMHO datą rozpoczecia działalności dla PIT i VAT jest data uzyskania
    pierwszego przychodu.

    Jeżeli w 2003 _nie będzie przychodów_ , to w 2003 nie masz prawa do
    odliczania kosztów. Powineneś jednak jakiś obrót w grudniu zrobić, by nie
    stracić kosztów.
    Ewentualnie wydatki poczynione w grudniu zaliczyć do kosztów następnego
    toku, ale tu możesz spotkać się z "oporami" kontolujących z US.

    > Jesli jednak nie (badz zdecyduje sie rozpoczac DG juz w grudniu) co z
    PIT-5
    > i zaliczka na podatek dochodowy za grudzien (skladam, nie skladam)?

    Za grudzień nie składa PIT-5. Grudzień rozliczany jest dopiero w zeznaniu
    rocznym.

    > Z tego co wiem to nie oplaca mi sie nawet kupowac za bardzo wyposazenia w
    > grudniu bo i tak nie bede mogl odliczyc tego od przychodu (strate za rok
    03
    > bede mogl dopiero odliczyc w 2004), lepiej to zrobic w nowym roku (czy to
    > prawda)?

    IMO prawda.
    Aby "mieć stratę" na działalnośći, to trzeba mieć sprzedaż i koszty większe
    od niej.
    Bez sprzedaży nie ma straty :)

    Możesz kupić towary handlowe, ale i tak zostaną one w całości "na stanie" i
    pojawią się w remanencie a w 2003 kosztem nie będą.

    pozdrawiam
    Ryszard G.