    From: "my way" <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek dochodowy
    Date: Thu, 27 Jan 2005 11:37:44 +0100

    Polskiej

    > ...ja tak w kwestii tematu: jak rozumiem nie odnosisz się do *omawianego*
    > przypadku... (w pytaniu było o córce przebywającej *poza terytorium
    > RP* o ile pamiętam :)) ?

    Dz.U.78.7.20

    UMOWA

    między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego
    Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia
    podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków
    majątkowych,

    podpisana w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r.

    (Dz. U. z dnia 29 marca 1978 r.)

    Artykuł 4

    Miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

    1. W rozumieniu niniejszej Umowy określenie "osoba mająca miejsce
    zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza - z
    uwzględnieniem postanowień ustępów 2 i 3 niniejszego artykułu - każdą osobę,
    która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi
    na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce pobytu, siedzibę zarządu albo inne
    podobne znamiona; określenie to nie obejmuje osoby fizycznej, która podlega
    opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie tylko dlatego, że osiąga ona
    dochód ze źródeł w nim położonych. Określenia "osoba mająca miejsce
    zamieszkania lub siedzibę w Polsce" oraz "osoba mająca miejsce zamieszkania
    lub siedzibę w Zjednoczonym Królestwie" będą rozumiane w sposób analogiczny.

    2. Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 osoba fizyczna ma miejsce
    zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas stosuje się
    następujące zasady:

    a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się
    Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania. Jeżeli ma ona stałe
    miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas uważa się ją
    za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, z którym ma
    ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);

    b) jeżeli nie można ustalić, w którym Umawiającym się Państwie osoba ma
    ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze albo jeżeli nie posiada ona
    stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw, wówczas
    uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie,
    w którym zwykle przebywa;

    c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Umawiających się Państwach lub nie
    przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, wówczas będzie ona uważana za mającą
    miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, którego jest
    obywatelem;

    d) jeżeli miejsca zamieszkania nie można określić zgodnie z postanowieniami
    litery a), b) oraz c) niniejszego ustępu, właściwe władze Umawiających się
    Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.

    3. Jeżeli stosownie do ustępu 1 niniejszego artykułu osoba nie będąca osobą
    fizyczną ma siedzibę w obu Umawiających się Państwach, uważa się ją za
    mającą siedzibę w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się
    miejsce jej faktycznego zarządu.