  • 1. Data: 2005-01-26 17:10:48
    Temat: podatek dochodowy
    Od: Yndrk <a...@h...pl>

    Chyba sciagne na swa glowe gromy, bo moze juz kto o to pytal a ja sie
    tego nie doszukalem, ale coz. A moje pytanie brzmi: czy moja corka ktora
    przebywa a Anglii (caly 2004 rok) i nie miala jakichkolwiek dochodow w
    tymze roku w Polsce , ma obowiazek rozliczenia sie ze swych dochodow
    osiaganych w Anglii - przed polskim urzedem skarbowym. Zaznaczam ze
    przed angielskim fiskusem rozlicza sie zgodnie z tamtejszymi przepisami.
    Pozdrawiam i licze na wyrozumialosc,

  • 2. Data: 2005-01-26 20:06:38
    Temat: Re: podatek dochodowy
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Yndrk wrote:
> [...]
    > osiaganych w Anglii - przed polskim urzedem skarbowym. Zaznaczam ze
    > przed angielskim fiskusem rozlicza sie zgodnie z tamtejszymi przepisami.

    Jeśli nie zarobiła w Polsce ani złotówki, to nie.

  • 3. Data: 2005-01-26 22:12:32
    Od: "Psirek" <p...@w...op.pl>

    > Jeśli nie zarobiła w Polsce ani złotówki, to nie.

    A na jakiej podstawie takie twierdzenie?

    Jest wręcz odwrotnie: W przypadku podatnika uzyskującego wyłącznie dochody z
    tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej, zasadę określoną w ust. 9 stosuje się odpowiednio (art. 27 ust. 9a
    u.p.d.f.).

    Odpowiednio zastosowana zasada z art. 27 ust. 9 u.p.d.f. (przy uwzględnieniu
    postanowień umowy międzynarodowej z Wielką Brytanią) polega natomiast na
    tym, że dochód z Anglii należy opodatkować według podatku polskiego a
    następnie od tak obliczonego podatku odliczyć podatek zapłacony w Anglii.

    Psirek

  • 4. Data: 2005-01-27 09:10:06
    Od: "my way" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Psirek" <p...@w...op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tym, że dochód z Anglii należy opodatkować według podatku polskiego a
    > następnie od tak obliczonego podatku odliczyć podatek zapłacony w Anglii.

    Niestety, masz rację. Niestety, bo parę postów niżej twierdziłam coś innego.
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-01-27 09:38:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jan 2005, Psirek wrote:

> [...]
    >+ tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

    ...ja tak w kwestii tematu: jak rozumiem nie odnosisz się do *omawianego*
    przypadku... (w pytaniu było o córce przebywającej *poza terytorium
    RP* o ile pamiętam :)) ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-01-27 10:37:44
    Od: "my way" <n...@o...pl>

    Polskiej

    > ...ja tak w kwestii tematu: jak rozumiem nie odnosisz się do *omawianego*
    > przypadku... (w pytaniu było o córce przebywającej *poza terytorium
    > RP* o ile pamiętam :)) ?

    Dz.U.78.7.20

    UMOWA

    między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego
    Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia
    podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków
    majątkowych,

    podpisana w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r.

    (Dz. U. z dnia 29 marca 1978 r.)

    Artykuł 4

    Miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

    1. W rozumieniu niniejszej Umowy określenie "osoba mająca miejsce
    zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza - z
    uwzględnieniem postanowień ustępów 2 i 3 niniejszego artykułu - każdą osobę,
    która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi
    na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce pobytu, siedzibę zarządu albo inne
    podobne znamiona; określenie to nie obejmuje osoby fizycznej, która podlega
    opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie tylko dlatego, że osiąga ona
    dochód ze źródeł w nim położonych. Określenia "osoba mająca miejsce
    zamieszkania lub siedzibę w Polsce" oraz "osoba mająca miejsce zamieszkania
    lub siedzibę w Zjednoczonym Królestwie" będą rozumiane w sposób analogiczny.

    2. Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 osoba fizyczna ma miejsce
    zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas stosuje się
    następujące zasady:

    a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się
    Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania. Jeżeli ma ona stałe
    miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas uważa się ją
    za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, z którym ma
    ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);

    b) jeżeli nie można ustalić, w którym Umawiającym się Państwie osoba ma
    ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze albo jeżeli nie posiada ona
    stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw, wówczas
    uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie,
    w którym zwykle przebywa;

    c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Umawiających się Państwach lub nie
    przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, wówczas będzie ona uważana za mającą
    miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, którego jest
    obywatelem;

    d) jeżeli miejsca zamieszkania nie można określić zgodnie z postanowieniami
    litery a), b) oraz c) niniejszego ustępu, właściwe władze Umawiających się
    Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.

    3. Jeżeli stosownie do ustępu 1 niniejszego artykułu osoba nie będąca osobą
    fizyczną ma siedzibę w obu Umawiających się Państwach, uważa się ją za
    mającą siedzibę w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się
    miejsce jej faktycznego zarządu.

  • 7. Data: 2005-01-27 12:54:55
    Od: Yndrk <a...@h...pl>

    my way napisał(a):
    > wiadomości news:Pine.WNT.4.61.0501271036100.2036@athlon...

    <>
    Chyba istnieje jakies rozroznienie pomiedzy miejscem zamieszkania a
    zameldowania. Moja corka mieszka w UK i tam zarabia. W Polsce jest
    okazyjnie na swieta. Wiec wedlug tej umowy to chyba miejscem jej
    rozliczen podatkowych jest UK. Jezeli w tak wydawalo by sie prostej
    sprawie jest tyle interpretacji to sa dwa wyjscia - albo nasze prawo
    jest do.........y, albo odpowiadajacy na pytania na tej grupie sa
    niedoinformowani. Przepraszam za ironie.

  • 8. Data: 2005-01-27 13:16:49
    Od: Yndrk <a...@h...pl>

    Przeczytalem Umowe między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a
    Rządem Zjednoczonego
    Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia
    podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków
    majątkowych, i z niej jasno wynika ze osoba przebywajaca stale i
    zarabiajaca w UK jest zwolniona od polacania podatkow w obu panstwach (w
    naszym przypadku w P i UK) a wynika to jasno i wyraznie z dyspozycj
    art.4 ust.2. "
[...]

    Innymi slowy jezeli mieszkasz stale w UK ale i masz zameldowanie w
    Polsce (bo przeciez wiekszosc tak ma) to wyraznie o tym decyduje
    "osrodek interesow zyciowych"
    Tak wiec nawet jak gdyby ktos zlosliwie chcial sie doczepic do faktu ze
    osoba pracujaca w UK ma meldunek w Polsce to trzeba (zlosliwego) wyslac
    na drzewo.
    Ciekawe czy sa jakies inne poglady w sprawie. Chce wam powiedziec ze
    sprawa dotyczy setek tysiecy ludzi ktorzy po 1 maja 2004 roku wyjechali
    do legalnej pracy w innych krajach.

  • 9. Data: 2005-01-27 16:04:50
    Od: "Psirek" <p...@w...op.pl>

    > ...ja tak w kwestii tematu: jak rozumiem nie odnosisz się do *omawianego*
    > przypadku... (w pytaniu było o córce przebywającej *poza terytorium
    > RP* o ile pamiętam :)) ?

    Od czasów dość dawnych miejsce zamieszkania jest utożsamiane z tzw. centrum
    życiowym, co zresztą przyjęto także w umowie międzynarodowej, zacytowanej w
    tym wątku. Tak też należy interpretować miejsce zamieszkania, o którym jest
    mowa w art. 3 ust. 1 u.p.d.f. Jeżeli osoba ma ośrodek życiowy w Polsce (np.
    mąż i dzieci czekają z utęsknieniem), a wyjedzie nawet na rok do Anglii, jej
    miejscem zamieszkania, w moim przekonaniu, pozostaje Polska. Skoro Y
    napisał, że córka przebywała cały rok w Anglii, to mogło sugerować (a
    przynajmniej jak tak zrozumiałem), iż wyjechał tam na rok i wróciła.

    Jeżeli więc (jak się okazało) córka przesiaduje w Anglii, tylko okazjonalnie
    pojawia się w Polsce i raczej nic jej tutaj nie trzyma, to widać, że
    upodobała sobie raczej Anglię za centrum życiowe i sprawa jest przesądzona.
    Nie podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

    Reasumując, nie ma tutaj dwuznacznych interpretacji (choć sama problematyka
    prosta nie jest), lecz dwuznaczność wyniknęła z niezbyt prezycyjnego
    opisania okoliczności przez Y.

    pozdrawiam, Psirek

  • 10. Data: 2005-01-27 18:07:52
    Od: Yndrk <a...@h...pl>

    Psirek napisał(a):
    <ciach>

> [...]
    >
    > Reasumując, nie ma tutaj dwuznacznych interpretacji (choć sama problematyka
    > prosta nie jest), lecz dwuznaczność wyniknęła z niezbyt prezycyjnego

    Nie chce byc upierdliwy ale wyraznie napisalem ze corka przebywa w
    Anglii. A jak przebywa to nie wrocila. A w nawiasie podalem rok 2004 jak
    ten ktory dotyczy kwestia rozliczenia podatkowego.
    Serdecznie pozdrawiam