  • 1. Data: 2005-03-01 11:06:02
    Temat: podatek od darowizny- od kiedy?
    Od: "Ola" <o...@w...o2.pl>

    Witam serdecznie,
    od ktorego roku nalezy placic podatek od darowizny?
    prosze o pomoc

    Pozdrawiam
    Ola

  • 2. Data: 2005-03-01 16:04:19
    Temat: Re: podatek od darowizny- od kiedy?
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Ola wrote:
    > Witam serdecznie,
    > od ktorego roku nalezy placic podatek od darowizny?
    > prosze o pomoc

    Ale o co pytasz?
    Od kiedy obowiązuje ustawa?

    Ustawa z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn

    czyli gdzies cos koło tegow obecnej wersji. Zapewne wcześniejsza wersja
    też była.

  • 3. Data: 2005-03-01 16:40:45
    Od: "Ola" <o...@w...o2.pl>

    > Ale o co pytasz?
    > Od kiedy obowiązuje ustawa?

    to ja moze wyjasnie dokladniej : urzad skarbowy "doczepil" sie do mojej
    siostry, ze w tym samym roku kupila mieszkanie i samochod i teraz moja
    siostra chce sie wytlumaczyc ze dostla pieniadze od dziadka ( to bylo jakos
    10 lat temu) i sie zastanawia czy nie bedzie musiala zaplacic podatku od tej
    darowizny

    > Ustawa z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn
    >
    > czyli gdzies cos koło tegow obecnej wersji. Zapewne wcześniejsza wersja
    > też była.

    czyli od 1983 rok do teraz placi sie podatek od darowizny?

    Pozdrawiam
    Ola

  • 4. Data: 2005-03-01 17:52:34
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Ola wrote:
> [...]
    > 10 lat temu) i sie zastanawia czy nie bedzie musiala zaplacic podatku od tej

    A ktos mi tu wczoraj wpierał, że się US nie czepia.

    Osobiście to ja ci radzę wizytę u dobrego doradcy podatkowego, bo tak
    szybko to z tego nie wybrniecie.
    Każda metoda na udowodnienie skąd się miało pieniądze jest dobra, z tym,
    że musi być wiarygodna.
    Jeżeli dziadek dał jej pieniądze 10 lat temu, to jak najbardziej miał
    prawo to zrobić. Zapewne dał w gotówce?
    A samochdód został zapłacony przelewem z konta? Mieszkanie pewnie też?
    To uwiarygdnij jak pieniądze od dziadka w gotówce zostały wpłacone na
    konto. Zostaniesz poproszona o przyniesienie wyciągów z banku.
    Trudno coś radzić. Generalnie, to trzeba to sumę po prostu skądś
    uskładać. Wykazać, że się sporo zarabiało i to są oszczedności.
    Wykazać, że miało się jakiś cenny przedmiot po dziadku i się sprzedało
    za ileś tam tysięcy.
    Że trochę się darowizny dostało od rodziców, rodziny i znajomych.
    Że wykorzytsało się pożyczkę w banku, debet w koncie itp itd.
    Przy oakzji debetu np. u mnie sprawdzili ile tego debetu faktycznie
    zostało wzięte tuz po kupnie mieszkania i uznali tylko tyle ile
    pokazywało saldo ujemne, a nie cały limit.
    Teraz uwaga. Od tego co się nie wytłumaczycie US będzie wam próbował
    naliczyć 75% podatku jak od nieujawnionych dochodów.
    Więc lepiej jest przyznać, się do "dużej darowizny" od znajomych i
    zapłacić zaległy podatek od darowizny z odsetkami niż przyznać się, że
    pieniądze się same skadś wzięły. Oczywiście dowód na fakt tej darowizny
    też by się przydał. Może przez przypadek wpłacaliście jakąś dużą kwotę
    na konto w gotówce?
    Zapewne dostaliści pismo z US w których proszą was o wykazanie skąd
    mieliście pieniądze.
    Zapewne nie jest to pismo, w którym powołują się ustawę o kontroli
    skarbowej, nie ma słow wszczynamy kotrolę skarbową itp itd.
    Otóż US nie ma prawa do takiej kotroli skarbowej bez wszczęcia
    oficjalnej kontroli. Oczywiście jak potraficie się wytłumaczyć, to nie
    ma sprawy, ale jak nie to, nie dostaniecie żadnej decyzji, od której
    można by się było odwołać itp itd. US moża was tak kontrolować w
    nieskończoność i żądać coraz to nowych papierków
    Wieć jak zamierzacie drzeć koty z US, to proponuje wizytę u dardcy,
    napisanie im porządnego pisemka, że nie mają prawa żądać tego typu
    informacji.
    Oczywiście US w tym momencie rozpocznie kontrolę skarbową, ale plus tego
    jest taki, że muszą wyraźnie sprecyzować, kto kontroluje co kontroluje i
    jak długo i nie mają prawa oczekiwać nic więcej.
    Powodzenia

  • 5. Data: 2005-03-01 20:45:21
    Od: "Ola" <o...@w...o2.pl>

> [...]
    > jest taki, że muszą wyraźnie sprecyzować, kto kontroluje co kontroluje i
    > jak długo i nie mają prawa oczekiwać nic więcej.

    dziekuje Panu, bardzo mi Pan pomogl :)

    Pozdrawiam
    Ola

  • 6. Data: 2005-03-05 14:57:26
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    witek napisał(a) w wiadomości: ...

    >A ktos mi tu wczoraj wpierał, że się US nie czepia.

    A jak to się ma do okresu przedawnienia się należności podatkowych
    (5 lat czy tak jakoś...)?

    Arek

  • 7. Data: 2005-03-05 15:47:01
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Arek wrote:

    > A jak to się ma do okresu przedawnienia się należności podatkowych
    > (5 lat czy tak jakoś...)?

    Zgadza się, od tej darowizny już podatku nie będzie, bo za późno, ale
    sprawa poszła o mieszkanie i tu niestety mogą się przyczepić, bo nawet
    jak ta darowizna była 10 lat temu to i tak trzeba się wykazać, że kasę
    na mieszkanie się jakoś miało.

  • 8. Data: 2005-03-05 21:28:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Mar 2005, witek wrote:

> [...]
    > + > (5 lat czy tak jakoś...)?
    > +
    > + Zgadza się, od tej darowizny już podatku nie będzie, bo za późno,

    Hm... a kiedy powstaje obowiązek podatkowy jeśli *nie* dopełniono
    formalności ? ;) Mnie to chyba kiedyś Slayer odesłał do ustawy, więc
    spytam w tym samym stylu ;] !

    > + darowizna była 10 lat temu to i tak trzeba się wykazać, że kasę na mieszkanie
    > + się jakoś miało.

    A to swoją drogą :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-03-05 22:48:04
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Hm... a kiedy powstaje obowiązek podatkowy jeśli *nie* dopełniono
    > formalności ? ;) Mnie to chyba kiedyś Slayer odesłał do ustawy, więc
    > spytam w tym samym stylu ;] !

    ... w momencie powołania się na okoliczność darowizny przed US

    ale nie jestem w 100% pewien, bo wówczas przedawnienia nie byłoby nigdy.

  • 10. Data: 2005-03-07 11:46:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Mar 2005, witek wrote:
    [...]
    > + ... w momencie powołania się na okoliczność darowizny przed US

    ...tak wychodzi z ustawy... :)

    > + ale nie jestem w 100% pewien, bo wówczas przedawnienia nie byłoby nigdy.

    E, no, a jest obowiązek "powoływania się" ?
    :)

    No i jest "jeśli" - znaczy jeśli ktoś "normalnie" na czas sporządzi
    i pośle deklarację itepe to IMHO przedawnienie zaczyna biec ;)
    Przyznaję iż nie wiem jak ugryźć jeśli nie powstaje obowiązek
    zapłaty podatku (z racji zwolnienia) - ale (również IMHO) nawet
    posłanie USowi "informacji" (zamiast deklaracji) wyczerpie
    wtedy warunek "powołania się"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)