  • 1. Data: 2004-06-04 13:59:23
    Temat: podatek od spadkow i darowizn
    Od: "agif" <a...@p...onet.pl>

    Witam
    Pomozcie.
    W ub. r. podarowalam synowi udzial w domu w ktorym mieszkamy. Skorzystalismy
    z ulgi podst. par. 16 ze to jedyne jego miejsce zamieszkania i wlasnosc w
    nieruchomosci.
    Teraz syn wyjechal na jakis czas a Urzad go wzywa i Pani z Urzedu twierdzi,
    ze skoro go nie ma to nie mieszka i chca mu naliczyc podatek.
    W ustawie jest uzyte slowo "zamieszkiwac" - przeciez wolno jest wyjechac na
    jakis czas co nie znaczy ze sie nie zamieszkuje.
    Ludzie jezdza na delegacje itp. i nie mozna z tego powodu tracic ulgi.
    Slownik mowi ze zamieszkiwac to to zajac jakis lokal lub pomieszczenie jako
    miejsce pobytu stalego lub czasowego.
    Czy ktos mial z takim problemem do czynienia.
    Ratynku Pozdrawiam
    Agifa.

  • 2. Data: 2004-06-04 15:16:19
    Temat: Re: podatek od spadkow i darowizn
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "agif" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    .
> [...]
    jako
    > miejsce pobytu stalego lub czasowego.
    > Czy ktos mial z takim problemem do czynienia.

    pani w US ma rację, nie ma go -> nie mieszka, mógł nie podejmować
    zobowiązania, teraz zawieszony podatek od darowizny trzeba zapłacić, wg.
    kodeksu cywilnego można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania...

  • 3. Data: 2004-06-04 15:17:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jun 2004, agif wrote:

> [...]
    >+ W ustawie jest uzyte slowo "zamieszkiwac" - przeciez wolno jest wyjechac na
    >+ jakis czas co nie znaczy ze sie nie zamieszkuje.

    Ale w innej ustawie - Ordynacji Podatkowej konkretnie - jest
    taki tekst:
    +++
    Art. 147. § 1. W razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy,
    strona obowiązana jest do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń.
    ---

    >+ Ludzie jezdza na delegacje itp. i nie mozna z tego powodu tracic ulgi.

    Trzeba komuś z rodziny powierzyć "przedstawicielstwo".

    >+ Slownik mowi

    Ależ tego nikt nie neguje :(
    Tylko podatnika (jak i szerzej - obywatela wobec sumy prawa)
    dotyczą (niestet) wszystkie przepisy. I nigdy nie wiesz czy
    z powodu złego przechodzenia przez jezdnię nie naruszasz
    Ustawy o Powszechnej Zdrowotności, Konkordatu czy rozporządzenia
    o malowaniu gruszek na zielono - bo w którymś z nich może
    być przepis odwołujący się do przechodzenia przez jezdnię...

    >+ Czy ktos mial z takim problemem do czynienia.

    Ja nie.
    Ja tylko dyskusje na .prawo i .podatki czytuję, zapewniam że
    nie jesteś pierwsza.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-06-04 15:34:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jun 2004, Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ Trzeba komuś z rodziny powierzyć "przedstawicielstwo".

    O, dzięki Slayerowi widzę że zająłem się zupełnie uboczną częscią
    problemu... :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-06-04 16:05:07
    Od: "agif" <a...@p...onet.pl>

    ja mowilam ze mam pelnomocnictwo od syna do reprezentowania go notarialne,
    ale pani z US upiera sie ze musi przyjsc osobiscie bo jak nie to nie
    mieszka.
    Skoro posze "zamieszkiwac" a nie "zamieszkiwać na stale" jak jest uzyte w
    innych aktach prawnych to chyba jest roznica ?? ((

  • 6. Data: 2004-06-04 21:11:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jun 2004, agif wrote:

    >+ ja mowilam ze mam pelnomocnictwo od syna do reprezentowania go notarialne,
    >+ ale pani z US upiera sie ze musi przyjsc osobiscie bo jak nie to nie
    >+ mieszka.

    A to niestety zadziała argumentacja Slayera :(
    BTW: wynikałoby z tego że np. skazany na karę pozbawienia wolności
    musiałby przy okazji oddać ulgę podatkową... Hm... podwójne
    ukaranie za ten sam czyn łapie się pod skargę na TK :] (jak
    wykazał były "domiar VAT")

    >+ Skoro posze "zamieszkiwac" a nie "zamieszkiwać na stale" jak jest uzyte w
    >+ innych aktach prawnych to chyba jest roznica ?? ((

    Możesz wskazać te "inne akty" ?
    W szczególności - biorąc pod uwagę iż "miejsce zamieszkania" (czyli
    "miejsce centrum życiowych" czy jakoś tak) a "miejsce zameldowania"
    (czyli miejsce formalnego zgłoszenia pobytu) to są dwa RÓŻNE
    pojęcia !
    Ustawy podatkowe najwyraźniej celowo posługują się "miejscem
    zamieszkania" (a nie zameldowania) aby nikt nie mógł się powoływać
    np. na "przeszkody w zameldowaniu"...

    Zeznaję że nie przypominam sobie sformułowania "zamieszkiwać na
    stałe", ale może się mylę - bo nigdy nie przykładałem uwagi :)
    "Zameldowanie na stałe" jest zdaje się w akcie niższej rangi
    - w jakimś rozporządzeniu chyba jeszcze z lat '70 ubiegłego
    wieku... ale to inna działka.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-06-08 19:27:27
    Od: "agif" <a...@p...onet.pl>

    Sa tez rozne inne sytuacje np pobyt w wojsku a nie we wiezieniu. :-)) ale to
    ponoc nie kara.

    Sformulowanie "zamieszkiwać na stałe' czy też "stale zamieszkiwać" widziełam
    gdzieś ale teraz nie wiem gdzie. jak znajde to podam.

    Jest bardzo ciekawy artykul na temat co to jest miejsce zamieszkania pod
    tym adresem
    http://www.infor.pl/dokument.html?P180=I02.2003.007.
    000000600&komentarze=1

    Wg mnie z tego art.jak wyzej wynika ze Slayer nie ma racji.
    A co Wy na to ??
    Ale Pani w US moze ma inna wykladnie miejsca zamieszkania.

  • 8. Data: 2004-06-08 19:58:12
    Od: "agif" <a...@p...onet.pl>

    nie wiem czy to mozna nazwac aktem prawnym :-(( ale pod tym adresem tez jest
    uzyte sformulowanie "stale zamieszkiwać"
    http://www.poniatowa.umig.gov.pl/zgkand.htm

    a tutaj jest Ustawa gdzie jest uzyte sformulowanie "stale zamieszkiwac"
    http://um.warszawa.pl/samorzad/ustroj/wyb_burm.htm