    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatki
    Date: Mon, 13 Oct 2003 22:21:18 +0200

    On Tue, 14 Oct 2003, brodnicki wrote:

    >+ hej,
    >+ nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego z kapitału zapasowego o 85.000.
    >+ Czy podatek wynosi 15.000 (tj. od kwoty 100.000 15 % czyli 15.000, a na
    >+ kapitał przenoszę 85.000 = 100.000 - 15.000) czy 12.750 (85.000 x 15 %).
    >+ Dlaczego?
    >+ czy agio przeniesione do kapitału zakładowego podlega opodatkowaniu?

    Coś mi się kołacze, że "to zależy".
    OIDP sprawa stanęła przed NSA (a może nawet SN się wypowiadał),
    stanęło na tym że jeśli umowa sp-ki przewiduje taką możliwość,
    to można (podnieść bez podatku).
    Natomiast jeśli takiej możliwości nie ma, to trzeba pieniądze
    "wirtualnie wypłacić" (i wspólnicy podwyższają wkład ze
    *swoich* pieniędzy, nie spółki) co skutkuje dywidendą.
    Widziałem to jakiś czas temu (mogą być dwa lata :[) tak
    że traktuj najwyżej jako wskazówkę do dalszego szukania
    (ale daj znać o wynikach :)).
    BTW: w moim pojęciu należy przemyśleć czy dywidendę zapłacić,
    zakładając że rząd raczy podnieść dywidendę !
    Bo jeśli pieniądze nie będą opodatkowane "teraz", to przy
    ruchu kapitałem (nie wiem, w skrajnym przypadku - rozwiązanie
    spółki) podpadną pod "nową" dywidendę.... Raczej wyższą...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)