  • 1. Data: 2010-03-28 11:54:11
    Temat: podatki i złoto
    Od: "ViRuS" <b...@b...pl>

    WItam,
    Mam dwa pytania związane z inwestowaniem w złoto :
    1. Czy kupując złoto inwestycyjne / nieinwestycyjne (np. wyroby jubilerskie)
    od osoby prywatnej z Austrii muszę płacić jakieś podatki i cło w Polsce
    (VAT? PCC? cło?)
    2. Jak to jest z zyskami kapitalowymi na złocie? Jesli załóżmy kupilem
    kiedyś trochę złota po cenie kilkaset zł/uncje a teraz chce sprzedać za
    3000zł/
    uncje to musze placic jakies podatki od zysków? CO jesli nie mam zadnych
    dowodów zakupu?

    Pozdr,L.

  • 2. Data: 2010-03-31 19:31:14
    Temat: Re: podatki i złoto
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Mar 2010, ViRuS wrote:

> [...]
    > od osoby prywatnej z Austrii muszę płacić jakieś podatki i cło w Polsce (VAT?

    IMVHO do VAT odpowiedź jes tu (zwolnienie):

    > 2. Jak to jest z zyskami kapitalowymi na złocie?

    ...może ktoś napisze :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-04-01 05:50:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 28 Mar 2010 13:54:11 +0200, ViRuS napisał(a):

    > Mam dwa pytania związane z inwestowaniem w złoto : 1. Czy kupując złoto
    > inwestycyjne /

    Złoto czy jakieś certyfikaty? Bo to znacznie zmienia sprawy podatków.

> [...]
    > 2. Jak to jest z zyskami kapitalowymi na złocie? Jesli załóżmy kupilem
    > kiedyś trochę złota po cenie kilkaset zł/uncje a teraz chce sprzedać za

    Jeśli kupiłeś "fizyczne" złoto, to jest to tylko przedmiot jak każdy
    inny. Teoretycznie o zwolnieniu z podatku dochodowego decyduje czas
    "używania" powyżej pół roku. Ale dodatkowo jest problem, bo zapewne
    kupowałeś z myślą o odsprzedaży. I tonie raz/ A to już może zostać uznane
    za działalność gospodarczą.

    > uncje to musze placic jakies podatki od zysków? CO jesli nie mam zadnych
    > dowodów zakupu?

    No to masz problem dowodowy w wypadku gdybyś musiał cokolwiek udowadniać
    urzędowi skarbowemu.

  • 4. Data: 2010-04-01 08:25:04
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 31 Mar, 21:31, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > ...może ktoś napisze :)

    Hmmm, jakie "zyski kapitałowe na złocie" (kruszcu) - wszak złota od
    leżenia nie przybywa.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 5. Data: 2010-04-01 08:37:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Apr 2010, Jarek Andrzejewski wrote:

    > Hmmm, jakie "zyski kapitałowe na złocie" (kruszcu) - wszak złota od
    > leżenia nie przybywa.

    Ziemi też nie u budynku (nie licząc rozbudowy) takoż.
    A jak sprzedasz drożej niż kupiłeś to podatek się należy...

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-04-01 08:39:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 01 Apr 2010 01:25:04 -0700, Jarek Andrzejewski napisał(a):

    > Hmmm, jakie "zyski kapitałowe na złocie" (kruszcu) - wszak złota od
    > leżenia nie przybywa.

    Traktując złoto jako towar mamy jeszcze gorszą alternatywę: wielokrotne
    zakupy w celu odsprzedaży - jak nic działalność gospodarcza.

  • 7. Data: 2010-04-01 18:08:48
    Od: "ViRuS" <b...@b...pl>

    Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w
    wiadomości
    .googlegroups.com...

    > ...może ktoś napisze :)

    Hmmm, jakie "zyski kapitałowe na złocie" (kruszcu) - wszak złota od
    leżenia nie przybywa.

    Bo jeśli należałoby placic podatek od wzrostu wartosci złota to czemu by nie
    odliczac strat poniesionych przy stracie wartości samochodu czy komputera,
    tak jak z akcjami na przykład? :)

    L.

  • 8. Data: 2010-04-01 20:47:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Apr 2010, ViRuS wrote:

> [...]
    > odliczac strat poniesionych przy stracie wartości samochodu czy komputera,

    A z pojęciem "źródła przychodu" na pewno się spotkałeś? ;)
    Ktoś mówił, że "straty wartości samochodu" się nie odlicza??
    (powyższe zdania są ze sobą powiązane pytaniem pomocniczym:
    *od czego* się odlicza).
    Ależ *PRZY SPRZEDAŻY* tego samochodu jak najbardziej się ową
    "stratę" odlicza - podatek jest jedynie od zarobku, czyli różnicy
    między kwotą sprzedaży a kwotą zakupu, do tego obniżoną o koszty
    poniesione w związku z nabyciem i ze sprzedażą (z PCC i podobnymi
    opłatami włącznie). Inna sprawa, że dla samochodu (i wszystkiego
    co jest traktowane jako "rzecz") jest przepis szczegółowy który
    dodatkowo określa limit czasowy dla opodatkowania, ale to osobna
    sprawa.
    Jak samochodowi wartość spadnie - to oczywiście podatku nie ma.
    I nikt nie sugerował, że ze złotem miałoby być inaczej :|

    Pytaniem jest, co z przypadkiem kiedy sprzeda się *drożej* niż
    się kupiło. W przypadku samochodu (z uwzględnieniem regulacji
    szczegółowej określającej limit czasowy) - jak najbardziej
    podatek *JEST*.
    Podatek dochodowy, sprawę PCC (bądź ew. VAT, jak US
    podatnikowi udowodni że *zakup* był "z zamiarem") pomijamy.

    Przyznam, że ze złotem mam kłopot hm... logiczny - czy należy
    je traktować właśnie jako "środek inwestycyjny" (nazwa używana
    w VAT na to by wskazywała), czy jako "substytut pieniądza"
    (bo wtedy sprawa powinna IMVHO wyglądać inaczej).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-04-02 06:51:30
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 1 Kwi, 22:47, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > w VAT na to by wskazywała), czy jako "substytut pieniądza"
    > (bo wtedy sprawa powinna IMVHO wygląda inaczej).

    Uwaga natury filozoficznej: zabawne, że złoto nazwałeś "substytutem
    pieniądza". Ja bym rzekł raczej, że to złotówka (dolar, euro, juan
    itd.) to substytut złota :-)

    Z samochodem zresztą jest nieco inaczej: umowy są zgłaszane do
    fiskusa, a pojazdy - rejestrowane. W przypadku złota takiego wymogu
    (chyba) nie ma.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 10. Data: 2010-04-02 07:47:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Apr 2010, Jarek Andrzejewski wrote:

    > Uwaga natury filozoficznej: zabawne, że złoto nazwałeś "substytutem
    > pieniądza". Ja bym rzekł raczej, że to złotówka (dolar, euro, juan
    > itd.) to substytut złota :-)

    ...marny... ;)

    > Z samochodem zresztą jest nieco inaczej: umowy są zgłaszane do
    > fiskusa, a pojazdy - rejestrowane. W przypadku złota takiego wymogu
    > (chyba) nie ma.

    No zaraz, ale my tu nie o przestępstwach skarbowych, polegających
    na tym, że ktoś nie płaci podatku dlatego że przedmiot sprzedaży
    nie podlega rejestracji więc "US chyba się nie dowie".
    Zamiast samochodu mogą być inne rzeczy - niech będzie obiektyw
    fotograficzny. Może być? ;)

    pzdr, Gotfryd