  • 1. Data: 2009-04-08 21:20:11
    Temat: podatki od pracy za granica
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Witam,

    Przez pierwsze 2 miesiące 2008 r. mieszkałem i zarabiałem w Polsce, potem
    się przeprowadziłem i przez kolejne 10 miesięcy mieszkałem i zarabiałam poza
    Polską. Zacząłem wypełniać PIT ZG, w sekcji C dochód i podatek trzeba wpisać
    po przeliczeniu na złote. Czy dobrze rozumiem, że mam zastosować:

    Art. 11. ust. 4
    Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy
    walut obcych i nie jest możliwe zastosowanie kursu, o którym mowa w
    ust. 3 zdanie pierwsze, lub bank nie ogłasza kursu walut, do
    przeliczenia przychodu uzyskanego przez podatnika na złote, stosuje się
    kurs średni walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z
    ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

    Wnioskuję po tym, że bank zagraniczny, na który spływała pensja, nie
    publikuje kursów złotówki (a przynajmniej nie udało mi się znaleźć).

    I dla uściślenia: dzień uzyskania przychodu to jest dzień, w którym kasa
    wpłynęła na konto?

    A teraz obliczenie podatku. Załóżmy, że w Polsce zarobiłem (dla uproszczenia
    niech to już będzie dochód do opodatkowania, po kosztach i ub.społ) 10k zł,
    poza Polską, po przeliczeniu na złotówki, 100k zł. 10 + 100 = 110k, od tego
    podatek jest 20177.65 + 40% * (110000 - 85528) = 29966.45; liczę procent:
    29966.45 / 110000 = 27,24%, to biorę do wyliczenia podatku należnego od
    zarobków w Polsce: 10k * 27,24% = 2724 zł. Zgadza się?

    Czy od tego brutto zarobionego poza Polską (przed podatkami, przed ub.społ.)
    ciągle odliczam te 30% diety zagranicznej dziennie, mimo że centrum ośrodków
    życiowych mam poza Polską?

    Eh, najchętniej to bym się cofnął w czasie i nic nie zarobił w Polsce w tym roku. :)

    p.

  • 2. Data: 2009-04-08 22:07:10
    Temat: Re: podatki od pracy za granica
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr KUCHARSKI wrote:
> [...]
    > się przeprowadziłem i przez kolejne 10 miesięcy mieszkałem i zarabiałam poza

    A gdzie teraz jestes, co robisz, z jakim zamairem wyjechałs, z jakiego
    powodu wyjechales i kiedy zamierzasz wrócić.

  • 3. Data: 2009-04-09 10:34:32
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> wrote:
    > A gdzie teraz jestes, co robisz, z jakim zamairem wyjechałs, z jakiego
    > powodu wyjechales i kiedy zamierzasz wrócić.

    Tzn. pytasz, czy mi się zmieniło centrum interesów życiowych? Zmieniło.
    Ciągle pracuję poza Polską i nie zamierzam tego zmieniać.

    p.

  • 4. Data: 2009-04-09 12:58:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr KUCHARSKI wrote:

    > Tzn. pytasz, czy mi się zmieniło centrum interesów życiowych? Zmieniło.
    > Ciągle pracuję poza Polską i nie zamierzam tego zmieniać.

    To się rozliczasz jako nierezydent z tego co zarobiłeś w Polsce na
    pit-37. Reszta ich nie interesuje.

    Te zarobki z Polski doliczasz natomiast do rozliczenia w kraju w którym
    mieszkasz zgodnie z ich prawem podatkowym i ewentualną umowaą o unikaniu
    podwójnego opodatkowania.

  • 5. Data: 2009-04-10 09:59:16
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> wrote:
    > To się rozliczasz jako nierezydent z tego co zarobiłeś w Polsce na
    > pit-37. Reszta ich nie interesuje.

    No... tak. Ale czy opisana w pierwszym poście metoda jest poprawna? Wydaje
    mi się, że tak, ale wolę się upewnić.

    p.

  • 6. Data: 2009-04-15 19:41:42
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl> wrote:
    > No... tak. Ale czy opisana w pierwszym poście metoda jest poprawna? Wydaje
    > mi się, że tak, ale wolę się upewnić.

    Hm, w sumie wypowiedź witka można zrozumieć, że nie muszę składać PIT/ZG,
    wystarczy, że się rozliczę z tego, co zarobiłem w PL wg stawek dokładnie
    takich, jak zarobiłem w PL, bez żadnego doliczania zarobków spoza PL, żeby
    wyliczyć wyższą stawkę.

    To jak? Nierezydent wypełnia PIT/ZG czy nie?

    p.

  • 7. Data: 2009-04-15 19:49:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr KUCHARSKI wrote:

> [...]
    > wyliczyć wyższą stawkę.
    >
    > To jak? Nierezydent wypełnia PIT/ZG czy nie?

    Nierezydent nie wypełnia pit/zg bo co polski US obchodzą jego inne
    zarobki zagraniczne. Jest nierezydentem i płaci podatki tylko od tego co
    zarobił w Polsce.

    Wyobraż sobie sytuację, że mieszkasz w Polsce, jedziesz na truskawki do
    Szwecji a potem na maliny do Angli i nagle w Anglii ktoś się ciebie pyta
    o zarobki ze Szwecji i podatek od tego w Anglii. Nie ich biznes.

    Jesteś rezydentem państwa X i tam się rozliczasz od całości dochodów.
    W PL rozliczasz się z tego co zarobiłeś w PL.
    Nie zapomnij o akutalizacji NIP-3, bo towje dane w szczególności adres
    zamieszkania się zmienił. Nierezydentów ubsluguje II US Warszawa (o ile
    się nie zmieniło. I tam miałeś obowiązek wysłać NIP-3 (30 dni od zmiany
    !!!, bo tylko kto by to wiedział) i tam jako nierezydent masz się
    rozliczyc z podatków

  • 8. Data: 2009-04-15 22:11:56
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> wrote:
    > Nierezydent nie wypełnia pit/zg bo co polski US obchodzą jego inne
    > zarobki zagraniczne. Jest nierezydentem i płaci podatki tylko od tego co
    > zarobił w Polsce.

    Ha. Teraz jak to czytam, to brzmi logicznie.

    > Jesteś rezydentem państwa X i tam się rozliczasz od całości dochodów.
    > W PL rozliczasz się z tego co zarobiłeś w PL.

    Czyli odwrotnie, niż mi się na początku wydawało. No to nawet lepiej.
    A po szczegóły, jak rozliczyć zarobki z PL w podatkach w X to już się
    udam do jakiegoś doradcy w państwie X. :)

> [...]
    > się nie zmieniło. I tam miałeś obowiązek wysłać NIP-3 (30 dni od zmiany
    > !!!, bo tylko kto by to wiedział) i tam jako nierezydent masz się

    No trudno, NIP-3 będzie z opóźnieniem, może mi kary nie przywalą. :)

    Dzięki.

    p.

  • 9. Data: 2009-04-15 22:21:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr KUCHARSKI wrote:

    > Ha. Teraz jak to czytam, to brzmi logicznie.
    >
    > No trudno, NIP-3 będzie z opóźnieniem, może mi kary nie przywalą. :)

    Nie słyszałem.
    Tylko wcześniej upewnij się, że podpadasz na 100% pod status
    nierezydenta. Czyli wyjechałeś i nie wracasz (najlepiej nigdy)

    A nie np. jesteś studentem, który na 5 lat wyjechał na studia.
    takie coś nie daje ci podstaw bycia nierezydentem.