    From: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pożyczka "na działalność"
    Date: Sat, 12 Feb 2005 10:30:29 +0100

    > On Sat, 12 Feb 2005, Łukasz Kaliński wrote:

    > IM*H*O najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest "wzięcie pożyczki
    > na cele DG". Czyli bank daje ją "na firmę" (że przypomnę: imię+nazwisko+
    > 'inne określenia dowolnie wybrane'), na konto firmowe...

    trochę za późno, bo pożyczka już wzięta - a dopiero teraz pytanie do mnie:
    "Co z tym..."
    :-)

    > Mogę poprosić o podanie podstawy prawnej ?
    > Nie, nie żartuję.

    KC Tytuł XIX Pożyczka: art. 720-724
    720.1 "Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na
    własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko
    co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy
    [...] - w kolejnych art. nic ciekawego..

    Prawo bankowe art. 69.1:
    69.1: Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji
    kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych Z
    PRZEZNACZENIEM NA USTALONY CEL, a kredytobiorca zobowiązuje się do
    korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty
    wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz
    zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.
    2. Umowa kredytu powinna być zawarta na piśmie i określać w szczególności:
    1) strony umowy,
    2) kwotę i walutę kredytu,
    3) CEL NA KTÓRY KREDYT ZOSTAŁ UDZIELONY,
    4) zasady i termin spłaty kredytu,
    5) wysokość oprocentowania kredytu i warunki jego zmiany,
    6) sposób zabezpieczenia spłaty kredytu,
    7) zakres uprawnień banku związanych z kontrolą wykorzystania i spłaty
    kredytu,
    8) terminy i sposób postawienia do dyspozycji kredytobiorcy środków
    pieniężnych,
    9) wysokość prowizji, jeżeli umowa ją przewiduje,
    10) warunki dokonywania zmian i rozwiązania umowy.

    Co do ograniczeń źródła pochodzenia pieniędzy przekazanych w oparciu o
    Kredyt lub Pożyczkę: nic takiego sobie nie przypominam.

    > Wskazówka przeciwna do twojej sugestii: art.9.10.g ustawy o PCC

    g) (33) na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej, pod

    warunkiem udokumentowania, że pieniądze będące przedmiotem pożyczki zostaną

    przeznaczone na pokrycie wydatków poniesionych na rozpoczęcie lub
    prowadzenie

    działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy albo

    wykorzystania w tym okresie rzeczy oznaczonych co do gatunku, stanowiących

    przedmiot pożyczki,

    Tu się zgadzam: klient idąc do pożyczkodawcy mógł od razu zaznaczyć, iż to
    są pieniądze przeznaczone na DG - ale tak niestety nie zrobił.

    Ja to widzę w taki sposób: KC określa, co to jest pożyczka, ale nie stawia
    wymagań co do zawartości umowy - więc, jeżeli ktoś ma ochotę, może podpisać
    umowę pożyczki na 46 groszy na cel zakupu pudełka zapałek... Tego nam KC nie
    zabrania...

    Co więcej PCC stanowi, iż POD WARUNKIEM UDOKUMENTOWANIA - czyli i tak
    wracamy do początku rozmowy - JAK TO UDOKUMENTOWAĆ.
    :-)
    =>
    > stworzyć dokumentację w stylu: oświadczenie osoby fizycznej o
    >

    > IMHO nie ma *kryteriów* pozwalających określić kiedy "pozyczka jest
    > na dany cel". Nadto pieniądz jest "nieoznaczonej tożsamości" i nie
    > ma możliwości odróżnienia pieniędzy wydanych na własne mieszkanie
    > od wydanych na własną restaurację (lub podobnie).
    > Jedynym kryterium IMO będzie *łączne* spełnienie dwu warunków:
    > - zadeklarowania w umowie pożyczki *celu*
    > - wydanie *jakichś* (bo NIE MOŻNA określić że to były TE SAME pieniądze !)
    > na taki cel jak określono w umowie pożyczki.

    Chyba, że: patrz wyżej - widzimy ten przelew na konto prywatne - przelewamy
    na konto firmowe tę kwotę i wydajemy.

    Oczywiście jak widzę temat jest ciekawy.

    :-)

    Poradzę się jeszcze w Urzędzie :-D

    i przygotuję dokumentację.

    :-)