  • 1. Data: 2005-02-12 06:17:45
    Temat: pożyczka "na działalność"
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Witam,

    znajomy rozpoczął właśnie DG i otworzył restaurację.

    Nakłady inwestycyjne wyniosły go dużo więcej niż przewidywał nawet w
    najgorszym scenariuszu.
    Prace musiały być skończone, więc udał się do jednego z małych polskich
    *banków* i uzyskał u nich POŻYCZKĘ.

    Pożyczka będzie spłacana przez 36 miesięcy (kilkadziesiąt tysięcy złotych),
    więc odsetki są dość znaczącą kwotą.

    CZY, i jeżeli TAK, to jak, można kwoty zapłaconych odsetek potraktować jako
    koszt DG.

    Dla większości osób sprawa będzie jasna, ale dla porządku jeszcze to wyłożę:
    - POŻYCZKA jest, w odróżnieniu od kredytu, przekazaniem środków pieniężnych
    na dowolny cel - stąd w umowie być nie powinno i nie ma ani słowa na temat
    przeznaczenia środków pieniężnych na dany, konkretny cel
    - człowiek te pieniądze faktycznie przeznaczył na DG.

    Żeby nie być posądzonym o lenistwo wyrażę swoje zdanie:
    ODSETKI OD WW. POŻYCZKI MOŻNA POTRAKTOWAĆ JAKO KOSZT DG.
    Oczywiście pojawia się pytanie, w jaki sposób to udokumentować/uwiarygodnić?
    Czy stworzyć dokumentację w stylu: oświadczenie osoby fizycznej o
    przeznaczeniu pożyczki na DG; przelanie kwoty pożyczki na konto firmowe i
    stamtąd regulować bieżące zobowiązania; płacić raty pożyczkowe z konta
    firmowego (nie prywatnego).
    ???

    :-)

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 2. Data: 2005-02-12 08:04:01
    Temat: Re: pożyczka "na działalność"
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Feb 2005, Łukasz Kaliński wrote:

    >+ Prace musiały być skończone, więc udał się do jednego z małych polskich
    >+ *banków* i uzyskał u nich POŻYCZKĘ.

    IM*H*O najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest "wzięcie pożyczki
    na cele DG". Czyli bank daje ją "na firmę" (że przypomnę: imię+nazwisko+
    'inne określenia dowolnie wybrane'), na konto firmowe...
    O ile pamiętam dyskusja w podobnej sprawie (samochód ?) była i stanowiska
    były różne. Osobiście narażałem się zdaniem iż jeśli ktoś weźmie pożyczkę
    "osobiście" to mnie "branie odsetek w KUP" nie przekonuje.
    No bo popatrz tak:
    - osobnik A ma swoje pieniądze. Inwestuje w restaurację.
    Odsetek od "swojego" kapitału nie może zaliczyć w KUP.
    - osobnik A swoje pieniądze wkłada na lokatę.
    Jednocześnie bierze pożyczkę na tę samą kwotę.
    Przeznacza posiadane środki na inwestycję w restaurację.
    Pytanie: co pozwala uznać że *konkretne* JEGO pieniądze przeznaczył
    na DG (i może zaliczyć w KUP) a *inne* JEGO pieniądze są na lokacie
    a nie na odwrót ?
    - odmiana punktu powyższego: kupuje za posiadane pieniądze samochód/
    dom/cokolwiek "do użytku osobistego". Co pozwalaj odróżnić pieniądze
    "osobiste" od "gospodarczych" i uznać że właśnie z pożyczki
    zainwestował ??? Przecież mógł mieszkać w namiocie ;> a jak mu
    brakło to dlatego że wydał NA CELE OSOBISTE i dlatego musiał
    wziąć pożyczkę :)
    - osobnik B *ma* pieniądze. Starczy i na restaurację i na "osobisty"
    katamaran. Ale bierze pożyczkę - rozważyć osobno iż bierze
    "na cele DG" i osobno "osobiście" i kupuje katamaran tudzież
    inwestuje w restaurację, zostaje mu "w kieszeni" WIĘCEJ niż
    wziął pożyczki. Co jest powodem uznania lub nieuznania jej
    za KUP ?

    Nie wiem czy odmalowałem właściwie punkt widzenia :[
    Ale dopóki na pieniądzu nie namalowano "przeznaczenia" (w formie
    udzielenia "pożyczki na dany cel") to staje się ona "pieniądzem
    osoby". A od *własnych* pieniędzy odsetek nie można uznać za KUP...

    >+ Dla większości osób sprawa będzie jasna, ale dla porządku jeszcze to wyłożę:
    >+ - POŻYCZKA jest, w odróżnieniu od kredytu, przekazaniem środków pieniężnych
    >+ na dowolny cel

    Mogę poprosić o podanie podstawy prawnej ?
    Nie, nie żartuję.
    Jakiś czas temu (rok do trzech) na grupie .prawo uświadamiano mnie
    iż pożyczka od kredytu różni się tym że pożycza się WŁASNE środki
    (pieniądze) zaś kredytu udziela się z CZYICHŚ pieniędzy (tak jak
    robi to bank) i kredyt *dlatego* podlega pod prawo bankowe...

    Powiadasz że pożyczka nie może być *na dany cel* ?
    Mi się nie zgadza.
    Stoję w kolejce po wzkazówki :)
    Wskazówka przeciwna do twojej sugestii: art.9.10.g ustawy o PCC

    >+ przeznaczenia środków pieniężnych na dany, konkretny cel
    >+ - człowiek te pieniądze faktycznie przeznaczył na DG.

    Ha !
    Niemniej przyjmując taki tok rozumowania to KAŻDE odsetki
    od pożyczki można uznać by za KUP. Prowadząc DG jakieś koszty
    miałeś lub będziesz miał - więc możesz powiedzieć że
    pożyczka "była w celu DG".
    A wydatki osobiste masz z dochodów DG.
    Patrz niżej :)

    >+ Żeby nie być posądzonym o lenistwo wyrażę swoje zdanie:
    >+ ODSETKI OD WW. POŻYCZKI MOŻNA POTRAKTOWAĆ JAKO KOSZT DG.

    O ile wiem nie jesteś jedyny z takim zdaniem :)

> [...]
    >+ stamtąd regulować bieżące zobowiązania; płacić raty pożyczkowe z konta

    No to teraz to tezy iż wtedy "każde odsetki byłyby KUP".
    Przykład 1:
    a. podatnik bierze pożyczkę "osobistą" 50 000 zł.
    b. podatnik ma inne dochody wpływające na konto DG - 10 000 zł
    tudzież inne koszty - DG ale "poza inwestycją" 5000 zł
    c. podatnik wypłaca z konta DG 5000 zł "na życie".
    Podatnik operacje b i c prowadzi przez 10 miesięcy.
    Podatnik uznaje iż pożyczkę może zaliczyć w KUP
    Przykład 1a: j.w. tylko podatnik NIE wypłaca nic "na życie". Żyje
    z powietrza bo innych dochodów nie ma.
    Przykład 1b: j.w. tylko nie ma innych dochodów, ale "wypłaca na życie".
    Przykład 2
    a. j.w. - pożyczka "osobista" 50 kzł
    b. dochody j.w. 10 kzł oraz rozpatrzeć wersję 2b
    c. podatnik natychmiast po przelaniu 50 kzł pożyczki z konta osobistego
    przelewa 50 kzł "na poczet zysku" (a co, NIE WOLNO MU ??).

    >+ ???
    >+
    >+ :-)

    ...no ja utrudniam jak mogę :[

    IMHO nie ma *kryteriów* pozwalających określić kiedy "pozyczka jest
    na dany cel". Nadto pieniądz jest "nieoznaczonej tożsamości" i nie
    ma możliwości odróżnienia pieniędzy wydanych na własne mieszkanie
    od wydanych na własną restaurację (lub podobnie).

    Jedynym kryterium IMO będzie *łączne* spełnienie dwu warunków:
    - zadeklarowania w umowie pożyczki *celu*
    - wydanie *jakichś* (bo NIE MOŻNA określić że to były TE SAME pieniądze !)
    na taki cel jak określono w umowie pożyczki.

    Niespełnienie warunku pierwszego prowadzi do wniosku iż podatnik
    *mógł* przeznaczyć OSOBISTY majątek na DG zaś pożyczkę na cele
    OSOBISTE. A wtedy KUP nie ma...
    I fakt że akurat nie miał gotówki o niczym nie przesądza: JEŚLIBY
    (kiedyś) nie kupuł przykładowego samochodu lub mieszkania to DZIŚ
    nie miałby "dziury w budżecie" i nie musiał TEJ DZIURY łatać
    pożyczką...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (oczekujący gromów)

  • 3. Data: 2005-02-12 09:30:29
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

> [...]

    > na cele DG". Czyli bank daje ją "na firmę" (że przypomnę: imię+nazwisko+
    > 'inne określenia dowolnie wybrane'), na konto firmowe...

    trochę za późno, bo pożyczka już wzięta - a dopiero teraz pytanie do mnie:
    "Co z tym..."
    :-)

    > Mogę poprosić o podanie podstawy prawnej ?
    > Nie, nie żartuję.

    KC Tytuł XIX Pożyczka: art. 720-724
    720.1 "Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na
    własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko
    co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy
    [...] - w kolejnych art. nic ciekawego..

    Prawo bankowe art. 69.1:
    69.1: Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji
    kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych Z
    PRZEZNACZENIEM NA USTALONY CEL, a kredytobiorca zobowiązuje się do
    korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty
    wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz
    zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.
    2. Umowa kredytu powinna być zawarta na piśmie i określać w szczególności:
    1) strony umowy,
    2) kwotę i walutę kredytu,
    3) CEL NA KTÓRY KREDYT ZOSTAŁ UDZIELONY,
    4) zasady i termin spłaty kredytu,
    5) wysokość oprocentowania kredytu i warunki jego zmiany,
    6) sposób zabezpieczenia spłaty kredytu,
    7) zakres uprawnień banku związanych z kontrolą wykorzystania i spłaty
    kredytu,
    8) terminy i sposób postawienia do dyspozycji kredytobiorcy środków
    pieniężnych,
    9) wysokość prowizji, jeżeli umowa ją przewiduje,
    10) warunki dokonywania zmian i rozwiązania umowy.

    Co do ograniczeń źródła pochodzenia pieniędzy przekazanych w oparciu o
    Kredyt lub Pożyczkę: nic takiego sobie nie przypominam.

    > Wskazówka przeciwna do twojej sugestii: art.9.10.g ustawy o PCC

    g) (33) na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej, pod

    warunkiem udokumentowania, że pieniądze będące przedmiotem pożyczki zostaną

    przeznaczone na pokrycie wydatków poniesionych na rozpoczęcie lub
    prowadzenie

    działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy albo

    wykorzystania w tym okresie rzeczy oznaczonych co do gatunku, stanowiących

    przedmiot pożyczki,

    Tu się zgadzam: klient idąc do pożyczkodawcy mógł od razu zaznaczyć, iż to
    są pieniądze przeznaczone na DG - ale tak niestety nie zrobił.

    Ja to widzę w taki sposób: KC określa, co to jest pożyczka, ale nie stawia
    wymagań co do zawartości umowy - więc, jeżeli ktoś ma ochotę, może podpisać
    umowę pożyczki na 46 groszy na cel zakupu pudełka zapałek... Tego nam KC nie
    zabrania...

    Co więcej PCC stanowi, iż POD WARUNKIEM UDOKUMENTOWANIA - czyli i tak
    wracamy do początku rozmowy - JAK TO UDOKUMENTOWAĆ.
    :-)
    =>
> [...]

    > - wydanie *jakichś* (bo NIE MOŻNA określić że to były TE SAME pieniądze !)
    > na taki cel jak określono w umowie pożyczki.

    Chyba, że: patrz wyżej - widzimy ten przelew na konto prywatne - przelewamy
    na konto firmowe tę kwotę i wydajemy.

    Oczywiście jak widzę temat jest ciekawy.

    :-)

    Poradzę się jeszcze w Urzędzie :-D

    i przygotuję dokumentację.

    :-)

    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (oczekujący gromów)

    :-)

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 4. Data: 2005-02-13 22:18:07
    Od: a...@o...pl

    a dałoby się podpisać aneks do umowy pożyczki?
    bank nie ma interesu odmawiać, bo jemu taki zapis jest obojętny

    Sebastian

  • 5. Data: 2005-02-15 17:10:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Feb 2005, Łukasz Kaliński wrote:
    >+ KC Tytuł XIX Pożyczka: art. 720-724

    ...akurat nie zabrania "określenia celu" :)

    >+ Prawo bankowe art. 69.1:
    >+ 69.1: Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji
    >+ kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych Z
    >+ PRZEZNACZENIEM NA USTALONY CEL

    Thx.

    >+ Co do ograniczeń źródła pochodzenia pieniędzy przekazanych w oparciu o
    >+ Kredyt lub Pożyczkę: nic takiego sobie nie przypominam.

    Też dziękuję. Widać dałem się zasugerować :)

    >+ Tu się zgadzam: klient idąc do pożyczkodawcy mógł od razu zaznaczyć, iż to
    >+ są pieniądze przeznaczone na DG - ale tak niestety nie zrobił.

    No to trzeba znaleźć metodę na odparcie ataku wg "mojego" scenariusza...

    [...]
    >+ Chyba, że: patrz wyżej - widzimy ten przelew na konto prywatne - przelewamy
    >+ na konto firmowe tę kwotę i wydajemy.

    Przelać można.
    Ale jak się "przelewa własne pieniądze" to IMHO:
    ++++
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

    9) odsetek od własnego kapitału włożonego przez podatnika
    w źródło przychodów,
    ----

    Pytaniem jest czy chodzi wyłącznie o odsetki naliczane "samemu sobie".

    >+ Oczywiście jak widzę temat jest ciekawy.

    A jest :)

    >+ Poradzę się jeszcze w Urzędzie :-D

    Daj znać o skutkach ;) !!

    --