eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki[prasówka] abonamenty medyczne stanowią nieodpłatne świadczenie › Re: [prasówka] abonamenty medyczne stanowią nieodpłatne świadczenie
    From: "my way" <y...@s...tlen.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [prasówka] abonamenty medyczne stanowią nieodpłatne świadczenie
    Date: Tue, 1 Jun 2010 09:38:21 +0200

    > Po pierwsze nie ściemniaj.
    > Nieodpłatne świadczenie ma miejsce tylko wtedy, kiedy nie ma
    > zapłaty (a częściowo nieodopłatne - zapłaty o "odpowiedniej wartości").
    > Jak pracownik dostał opodatkowaną pensję, to nieodpłatnego świadczenia
    > juz nie ma.

    Dwaj pracownicy pracują w takich samych warunkach. Pan A zarobił X, pan B
    zarobił X+100. Dlaczego pracodawca opodatkował panu A tylko kwotę X?
    Przecież dał mu *możliwość* zarobienia przynajmniej kwoty X+100.

    > A co do meritum.
    > Problem o którym mowa leży gdzie indziej - w losowości zdarzenia.
    > W warunkach rynkowych możliwy jest (i jak najbardziej legalny)
    > "wykup wartości losowej" - jeśli jest dokonany *przed* zdarzeniem,
    > które ma jakieś tam prawdopodobieństwo, to ze względu na fakt
    > iż można go kupić, ma określoną wartość.
    >
    > Obojętnie czy pracodawca kupi losy na totolotka czy ubezpieczenie
    > od czegośtam, ów zakup *ma* jakąś wartość rynkową.

    I z tego wyciągasz wniosek, że należy się podatek?

    > Owo "nieskorzystanie", które bywa przywoływane, ma miejsce poprzez
    > nie zajście zdarzenia. Nie jest to jednak "nieskorzystanie" ze
    > świadczenia które zostało *nabyte*, lecz nieskorzystanie z *wyniku*,
    > które już jest uwzględnione w wartości rynkowej przy nabyciu!

    IMHO pracodawca nabył nie świadczenia medyczne, ale mozliwość skorzystania
    ze świadczeń. To jest dla mnie zasadnicza różnica.
    Jeżeli dokona zakupu konkretnych usług medycznych dla konkretnych
    pracowników - podatek powinien byc potrącony. W przypadku, o którym
    piszemy - IMHO żaden podatek nie wchodzi w rachubę.

    > Spytam inaczej: czy wobec tego jak ktoś akurat skorzysta ze świadzenia
    > a będzie do świadczenie drogie, to od jakiej wartości powinien
    > zapłacić podatek?
    > Załóżmy że składka płacona przez zakład płacona "per pracownik"
    > wynosi 25 zł, zaś otrzymane przez jednego z pracownikow świadczenie
    > to 750 zł. Od której kwoty powinien zapłacić podatek i dlaczego?

    A to jest zupełnie inna kwestia i nie podejmuję się próby odpowiedzi na to
    pytanie. Czekam na kolejną uchwałę NSA;)

    > Co zaś do ryczałtu, to domniemanie iż "nie zalezy on od liczby
    > pracowników" jest równie niesłuszne - przychodnia nie da takiej
    > samej składki firmie która ubezpieczy 12 pracowników i takiej
    > która ubezpieczy 240 pracowników, prawda?

    To nie ma wpływu na opodatkowanie/nieopodatkowanie.

    > Patrzę na to tak: zdarzyło Ci się kupić kiedyś jakieś ubezpiecznie?
    > Co OTRZYMAŁAŚ w zamian?
    > Nic?
    > To za co płacisz? ;)

    Zapłata nie jest tożsama z powstaniem przychodu po stronie pracownika.

    > BTW: pamiętam:
    > http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/9f6b0382c7cb6a84/a3fd08fb40e6346
    7
    > :)

    Mamy uzasadnienie uchwały:
    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/3B7FE8E881

    Zdanie odrębne pkt 3 IMHO bardzo celnie opisuje meritum sprawy. A ja
    podpisuję się pod nim obiema rękami i nogami ;)

    A co wątku obok:
    tego rodzaju wydatki są KUP od bodajże 2007. I od tego momentu zaczęła się
    cała afera wokół tego tematu.
    Pogląd MinFin sprzed 2007 znajdziesz w linku, który podałam.

    Pozdr,
    m.w.