eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiprocentowa kara umowna (usługi telekomunikacyjne) - jak liczyć ? › Re: procentowa kara umowna (usługi telekomunikacyjne) - jak liczyć ?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 23 Apr 2010 10:22:07 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: procentowa kara umowna (usługi telekomunikacyjne) - jak liczyć ?

    On Thu, 22 Apr 2010, news wrote:

    > Witam, mam zawartą umowę z operatorem telekomunikacyjnym, do umowy załączony
    > jest cennik w kwotach netto zaś w umowie jest zapis "Opłaty określone w
    > cenniku są opłatami netto do których będzie doliczany należny podatek VAT".
    > W umowie zawarte są zapisy o przysługujących w pewnych przypadkach karach
    > umownych, liczonych od opłat zawartych w cenniku.
    >
    > Pytanie (z racji, że kara umowna nie podlega VAT-owi) czy naliczać karę
    > umowną od wartości netto usługi czy od wartości brutto ?
    > Niestety umowa tego nie reguluje.

    Reguluje za to ustawa.

    _117.html
    +++
    Art. 536
    § 1. Cenę można okreslić przez wskazanie podstaw do jej ustalenia.
    ---

    Cennik *nie* wskazuje więc cen - przypomnę, że w myśl ustawy o cenach
    "cena zawiera wszystkie składniki", a więc i podatki, zaś w myśl
    ustawy o VAT w ogóle nie ma pojęcia "ceny netto" (z definicji VAT
    liczy się przez rozwiazanie równania z jedną niewiadomą :P, zaś
    pojęcie "netto" jest stosowane przez podatników *dla własnej
    wygody*).
    Masz więc w cenniku "podstawę do ustalenie ceny", z niej wyliczasz
    cenę (jedyną słuszną cenę - potocznie zwaną "ceną brutto") i to
    ona stanowi podstawę do dalszych rozważań.

    I niech mi tu nikt nie spróbuje wyskoczyć z ubezpieczeniami ;)
    (przypomnę: *jeśli* jakiś składnik ceny *nie* stanowi "wartości
    szkody", to brak jego zwrotu jest uzasadniony).
    W przypadku odszkodowania ogólnego oczywiście trzeba by to wziąć
    pod uwagę (skoro podatnik VAT mógł odliczyć, to nie poniosł
    szkody w wysokości zapłaconego VAT), ale kary umownej to nie
    dotyczy - gdyż określenie jej wysokości *NIE* jest oparte
    o wyliczenie wysokości "szkody rzeczywistej".

    pzdr, Gotfryd