  • 1. Data: 2010-04-22 21:25:46
    Temat: procentowa kara umowna (usługi telekomunikacyjne) - jak liczyć ?
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    Witam, mam zawartą umowę z operatorem telekomunikacyjnym, do umowy
    załączony jest cennik w kwotach netto zaś w umowie jest zapis "Opłaty
    określone w cenniku są opłatami netto do których będzie doliczany
    należny podatek VAT".
    W umowie zawarte są zapisy o przysługujących w pewnych przypadkach
    karach umownych, liczonych od opłat zawartych w cenniku.

    Pytanie (z racji, że kara umowna nie podlega VAT-owi) czy naliczać karę
    umowną od wartości netto usługi czy od wartości brutto ?
    Niestety umowa tego nie reguluje.

    Pozdr.

  • 2. Data: 2010-04-23 08:22:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Apr 2010, news wrote:

> [...]
    >
    > Pytanie (z racji, że kara umowna nie podlega VAT-owi) czy naliczać karę
    > umowną od wartości netto usługi czy od wartości brutto ?

    Reguluje za to ustawa.

    _117.html
    +++
    Art. 536
    § 1. Cenę można okreslić przez wskazanie podstaw do jej ustalenia.
    ---

    Cennik *nie* wskazuje więc cen - przypomnę, że w myśl ustawy o cenach
    "cena zawiera wszystkie składniki", a więc i podatki, zaś w myśl
    ustawy o VAT w ogóle nie ma pojęcia "ceny netto" (z definicji VAT
    liczy się przez rozwiazanie równania z jedną niewiadomą :P, zaś
    pojęcie "netto" jest stosowane przez podatników *dla własnej
    wygody*).
    Masz więc w cenniku "podstawę do ustalenie ceny", z niej wyliczasz
    cenę (jedyną słuszną cenę - potocznie zwaną "ceną brutto") i to
    ona stanowi podstawę do dalszych rozważań.

    I niech mi tu nikt nie spróbuje wyskoczyć z ubezpieczeniami ;)
    (przypomnę: *jeśli* jakiś składnik ceny *nie* stanowi "wartości
    szkody", to brak jego zwrotu jest uzasadniony).
    W przypadku odszkodowania ogólnego oczywiście trzeba by to wziąć
    pod uwagę (skoro podatnik VAT mógł odliczyć, to nie poniosł
    szkody w wysokości zapłaconego VAT), ale kary umownej to nie
    dotyczy - gdyż określenie jej wysokości *NIE* jest oparte
    o wyliczenie wysokości "szkody rzeczywistej".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-04-23 08:36:22
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    Dziękuję, w tym wypadku nie jestem konsumentem tylko podmiotem
    gospodarczym, płatnikiem vat.

    pozdr.

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Reguluje za to ustawa.
    >
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html

  • 4. Data: 2010-04-23 22:09:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2010, news wrote:

    > Dziękuję, w tym wypadku nie jestem konsumentem tylko podmiotem gospodarczym,
    > płatnikiem vat.

    A co to ma do rzeczy???
    Gdzieś się odniosłem do przepisu dotyczącego płatnika VAT?
    (tak odniosłem się - dla przypadku "wyrównania szkody", który nie ma
    zastosowania, co starałem się wyjaśnić).

    I pisz proszę *POD* cytatem!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-04-23 22:33:43
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > (tak odniosłem się - dla przypadku "wyrównania szkody", który nie ma
    > zastosowania, co starałem się wyjaśnić).

    OK dzięki za dobre namiary :)

  • 6. Data: 2010-05-23 22:41:57
    Temat: Podziękowania dla Gotfryda :)
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > (tak odniosłem się - dla przypadku "wyrównania szkody", który nie ma
    > zastosowania, co starałem się wyjaśnić).

    Sprawę swego czasu poruszaną doprowadziłem do końca, i tu muszę wskazać,
    że Gotfryd mi pomógł, bo wcześniej sam "na dwoje wróżyłem", czy się uda.

    Chodziło o to, iż TP stosuje w niektórych cennikach (usługi dla biznesu)
    kwoty netto, więc karę umowną wyliczyła również na podstawie właśnie
    kwot cennikowych netto. Upomniałem się za wskazówką Gotfryda, że
    wyliczenia są nieprawidłowe... a 22% piechotą nie chodzi :)

    Istotne jest to (dla potomnych), że kara umowna nie jest naliczana
    samoistnie tylko "abonent" sam się musi o nią upomnieć, i jak wyliczy
    notę obciążeniową - tak mu zwrócą. W moim przypadku nawet się nie
    zająknęli, ze do wyliczeń brałem pierwotnie kwoty bazowe netto a nie
    brutto (powiększone o vat)

    Jeszcze raz dzięki.