    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: program ksiegowy
    Date: Mon, 25 Feb 2002 13:56:46 +0100

    On Wed, 20 Feb 2002, Maddy wrote:

    >+ Trochę skompresowane dla jasności:

    -:)

    >+ Dnia 02-02-19 12:14, Użytkownik Pieszy napisał:
    [...]
    >+ Jakie użyczenie samemu obie?? A może jeszcze sprzedaż samemu sobie?? A
    >+ może wynajem?
    >+
    >+ Dajcie spokój. Osoba fizyczna prowadząca działalnośc gospodarczą może
    >+ używac swojego osobistego majątku w działalności do woli.
    >+ Fakt że cos nie jest ST ma tylko taki skutek, że nie mozna od tego
    >+ liczyc amortyzacji, a jeżeli zostało kupione na kredyt, to odsetki nie
    >+ są KUP.

    Sprzeciw, Maddy ! Nomenklatura (czyli "...dać rzeczy słowo..")
    zdaniem NSA stanowi inaczej.

    Przekonania do tego, że można używać własnego sprzętu (*na ogół*)
    nabrałem dopiero po przeczytaniu wyroku NSA z którego wynika że:
    - taki niezaewidencjonowany sprzęt *jest ŚT* (!)
    - ...jako ŚT "nieujawniony" (takiego określenia użyto w wyroku)
    może być używany, tylko amortyzacji nie można liczyć (jak sama
    piszesz !)

    >+ Spójrzcie na samochód. Jakos nikt sie nie zastanawia czy "prywatny"
    >+ samochód uzywany w DG trzeba sobie samemu użyczyć. A przecież paliwo i
    >+ inne wydatki eksploatacyjne, a także ubezpieczenie, idzie w koszty.
    >+ W tym akurat przypadku mamy jedynie ograniczenie KUP poprzecz tzw.
    >+ kilometrówkę.

    Weź korektę na to, że jak ktoś nie znając przepisów profilaktycznie
    czyta je tak: "w przypadku samochodu wyjątkowo MOŻNA zaliczyć
    CZĘŚCIOWO w KUP, bo przepis tak stanowi" - to ta ostrożność
    ma swoje podstawy, niestety... Paranoja ? Ano :]

    >+ Ale mechanizm jest ten sam, po prostu dla innych przemiotów będących
    >+ osobistą własnościa podatnika nie ma żadnych ograniczeń - poza tym
    >+ oczywiście że koszty musza być związane z prowadzoną działalnością.

    Z zapisu że "samochód można częsciowo" wynika tylko to co
    zapisano: NIE wynika że "inne można całkowicie" :) (IMHO, oczywiście)

    >+ Nie popadajmy w absurdy. Wpisanie środka trwałego do rejestru działa
    >+ na niekorzyść skarbu państwa (amortyzacja), jego utrzymywanie poza
    >+ rejestrem ŚT jest podatkowo korzystniejsze dla skarbu państwa

    Więc wtedy pewnie US się nie przyczepi.
    Ale opis zdarzenia pt. "US przyszedł, ujrzał drukarkę i wywalił
    PCta z jednorazowej amortyzacji naliczając karne odsetki" (drukarka
    nie była na ŚT !) to wytwór mojej wyobraźni czy mam w wolnej chwili
    zatrudnić (jednak) googla dla sprawdzenia ?? ;)

    [...]
    >+ Przymus działa w druga stronę - państwo zabrania nam ujmowania
    >+ niektórych kosztów jako KUP, nawet gdybysmy bardzo chcieli.
    >+
    >+ Tak, przepisy podatkowe są często absurdalne, ale nawet ten absurd ma
    >+ swoje granice.

    -:)
    ...jak z przykładem "drukarka" ?

    Powiedz mi, czy to nie jest absurd, że jeśli użyjesz jakiegoś
    swojego nieśrodka trwałego -:) (tj. czegoś nie ujętego w EŚT)
    do DG to później musisz (przy zamykaniu DG) zapłacić od tego nieśrodka
    podatek ??
    A (w odróżnieniu od wyroków z 1998 roku) aktualne wyroki NSA
    tak stanowią !! Powod ? "bo tak napisano w ustawie".
    WRRRRRRRR !

    A literalnie to w ustawie jakoś tak pisze, że jeśli coś się
    dostaje firmie za darmo to powinna doliczyć to sobie do przychodu ;)

    >+ Maddy

    Pozdrowienia, Gotfryd