    From: "eland" <e...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: proste pytania przy zakladaniu DG
    Date: Wed, 21 Aug 2002 19:35:04 +0200

    > 1. Na potrzeby DG bede musial wynajac lokal - czy jezeli go wynajme PRZED
    > zalozeniem DG, zaadoptuje/wyremontuje, kupie meble to czy te wszystkie
    > wydatki bede mogl wliczyc spokojnie w koszty pozniejszego zalozenia DG i
    czy
    > bede mogl odliczyc wtedy VAT? Czy moze jednak lepiej jest sie najpierw
    > zarejestrowac, ale wtedy nie wiem jaka podac siedzibe?

    Teoretycznie można poczynić wydatki przed rozpoczęciem działalności
    gospodarczej a potem zaliczyć je w koszty uzyskania przychodu, ale praktyka
    Urzędów jest różna. Zdecydowanie polecam rozpoczęcie działalności a dopiero
    później dokumentowania kosztów.
    W myśl Kodeksu Cywilnego osoba fizyczna nie posiada siedziby. Do wpisu do
    ewidencji podajesz adres zamieszkania, a miejsce wykonywania czynności -
    teren kraju. Po zawarciu umowy najmu, wniosek o zmianę wpisu.
    Vat możesz odliczyć dopiero po złożeniu VAT-R jako zarejestrowany podatnik
    tego podatku.

    > 2. Bede prowadzil mala dzialalnosc handlowo-uslugowa, poniewaz bede mial
    > spore wydatki na starcie zdecydowalem sie na KPiR bez VAT.

    Dlaczego bez VAT ?

    W zwiazku z czym
    > mam takie pytania:
    > - czy mam obowiazek wystawiania klientowi rachunku i czy jest potrzebna do
    > tego kasa?

    Jeżeli klient sobie zażyczy masz obowiązek wystawienia rachunku.
    Kasa rejestrująca obowiązuje Cię z chwilą przekroczenia 20.000 kwoty
    sprzedaży na rzecz osób nie prowadzących działalności gospodarczej lub
    prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.

    > - czy towar ktory sprzedaje powinno sie wpisywac do KPiR w momencie jego
    > kupna, czy tez w momencie sprzedazy klientowi oraz jak mam wpisac i gdzie
    > straty za towar ktory ulegl zepsuciu?

    Oczywiście w momencie zakupu w towary handlowe, w momencie sprzedaży w
    przychód..
    Dyskusja na temat: "towar zniszczony kosztem", zaczęła się 15.08. spójrz
    tam, zdania uczonych są podzielone.

    > 3. Czy osoba ze mna spokrewniona (siostra) moze mi pomagac w prowadzeniu
    DG?

    Co rozumiesz przez pomoc?, czy prowadzicie "wspólne gospodarstwo domowe"?

    W przypadku polskich przepisów podatkowych odpowiedzi na proste pytania
    niekoniecznie muszą być proste.
    Pozdrowienia

    Mariusz