  • 1. Data: 2002-08-21 13:11:27
    Temat: proste pytania przy zakladaniu DG
    Od: "Ziewarek" <z...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich i pozdrawiam.
    Wlasnie szykuje sie do ropoczecia wlasnej DG, ale mam kilka watpliwosci
    natury prawno podatkowej:

    1. Na potrzeby DG bede musial wynajac lokal - czy jezeli go wynajme PRZED
    zalozeniem DG, zaadoptuje/wyremontuje, kupie meble to czy te wszystkie
    wydatki bede mogl wliczyc spokojnie w koszty pozniejszego zalozenia DG i czy
    bede mogl odliczyc wtedy VAT? Czy moze jednak lepiej jest sie najpierw
    zarejestrowac, ale wtedy nie wiem jaka podac siedzibe?

    2. Bede prowadzil mala dzialalnosc handlowo-uslugowa, poniewaz bede mial
    spore wydatki na starcie zdecydowalem sie na KPiR bez VAT. W zwiazku z czym
    mam takie pytania:
    - czy mam obowiazek wystawiania klientowi rachunku i czy jest potrzebna do
    tego kasa?
    - czy towar ktory sprzedaje powinno sie wpisywac do KPiR w momencie jego
    kupna, czy tez w momencie sprzedazy klientowi oraz jak mam wpisac i gdzie
    straty za towar ktory ulegl zepsuciu?

    3. Czy osoba ze mna spokrewniona (siostra) moze mi pomagac w prowadzeniu DG?

    Pytan mam pewnie jeszcze wiecej, ale na razie odpowiedzi na wyzej wymienione
    pozwola mi miec jakies pojecie co dalej, dlatego z gory serdecznie dziekuje
    za udzielone odpowiedzi.

  • 2. Data: 2002-08-21 17:35:04
    Temat: Re: proste pytania przy zakladaniu DG
    Od: "eland" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > bede mogl odliczyc wtedy VAT? Czy moze jednak lepiej jest sie najpierw
    > zarejestrowac, ale wtedy nie wiem jaka podac siedzibe?

    Teoretycznie można poczynić wydatki przed rozpoczęciem działalności
    gospodarczej a potem zaliczyć je w koszty uzyskania przychodu, ale praktyka
    Urzędów jest różna. Zdecydowanie polecam rozpoczęcie działalności a dopiero
    później dokumentowania kosztów.
    W myśl Kodeksu Cywilnego osoba fizyczna nie posiada siedziby. Do wpisu do
    ewidencji podajesz adres zamieszkania, a miejsce wykonywania czynności -
    teren kraju. Po zawarciu umowy najmu, wniosek o zmianę wpisu.
    Vat możesz odliczyć dopiero po złożeniu VAT-R jako zarejestrowany podatnik
    tego podatku.

    > 2. Bede prowadzil mala dzialalnosc handlowo-uslugowa, poniewaz bede mial
    > spore wydatki na starcie zdecydowalem sie na KPiR bez VAT.

    Dlaczego bez VAT ?

    W zwiazku z czym
    > mam takie pytania:
    > - czy mam obowiazek wystawiania klientowi rachunku i czy jest potrzebna do
    > tego kasa?

    Jeżeli klient sobie zażyczy masz obowiązek wystawienia rachunku.
    Kasa rejestrująca obowiązuje Cię z chwilą przekroczenia 20.000 kwoty
    sprzedaży na rzecz osób nie prowadzących działalności gospodarczej lub
    prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.

    > - czy towar ktory sprzedaje powinno sie wpisywac do KPiR w momencie jego
    > kupna, czy tez w momencie sprzedazy klientowi oraz jak mam wpisac i gdzie
    > straty za towar ktory ulegl zepsuciu?

    Oczywiście w momencie zakupu w towary handlowe, w momencie sprzedaży w
    przychód..
    Dyskusja na temat: "towar zniszczony kosztem", zaczęła się 15.08. spójrz
    tam, zdania uczonych są podzielone.

    > 3. Czy osoba ze mna spokrewniona (siostra) moze mi pomagac w prowadzeniu
    DG?

    Co rozumiesz przez pomoc?, czy prowadzicie "wspólne gospodarstwo domowe"?

    W przypadku polskich przepisów podatkowych odpowiedzi na proste pytania
    niekoniecznie muszą być proste.
    Pozdrowienia

    Mariusz

  • 3. Data: 2002-08-21 20:50:11
    Od: "Ziewarek" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "eland" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > teren kraju. Po zawarciu umowy najmu, wniosek o zmianę wpisu.
    > Vat możesz odliczyć dopiero po złożeniu VAT-R jako zarejestrowany podatnik

    To mi naswietlilo cala sprawe i zrobie tak jak piszesz - najpierw
    rejestracja, a potem wynajem i cala reszta, choc to opozni nieco moj start.

    > Dlaczego bez VAT ?

    Wydawalo mi sie ze jak chce go odliczac to musi byc "bez", pod warunkiem ze
    przychod jest mniejszy od chyba 10k ? w ciagu roku. Ale za VAT jeszcze sie
    szczegolowo "nie bralem".

> [...]
    > sprzedaży na rzecz osób nie prowadzących działalności gospodarczej lub
    > prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.

    Sprzedaz bedzie tylko dla osob fizycznych - bedzie to cybercafe.

    > Oczywiście w momencie zakupu w towary handlowe, w momencie sprzedaży w
    > przychód..
    > Dyskusja na temat: "towar zniszczony kosztem", zaczęła się 15.08. spójrz
    > tam, zdania uczonych są podzielone.

    Znalazlem i nie jestem przekonany co do tego jak postepowac, ale moze nic mi
    sie nie bedzie psulo ;)

    > DG?
    >
    > Co rozumiesz przez pomoc?, czy prowadzicie "wspólne gospodarstwo domowe"?

    Tak, prowadzimy wspolne gospodarstwo domowe, a przez pomoc rozumiem
    "przypilnowanie" interesu na pare godzinek - czy to jest legalne czy tez
    trzeba jakies umowy spisywac?

    > W przypadku polskich przepisów podatkowych odpowiedzi na proste pytania
    > niekoniecznie muszą być proste.
    > Pozdrowienia
    >
    > Mariusz

    Mimo wszystko Twoje odpowiedzi byly dla mnie bardzo przydatne i jeszcze raz
    dziekuje.

    Aha - jeszcze jedno - poniewaz bede sprzedawal produkty spozywcze
    przygotowywane na miejscu, to chyba musze cos takiego gdzies zglosic rowniez
    i ma ktos przeyjsc z sanepidu i zatwierdzic lokal - czy moze ktos ta sprawe
    naswietlic, bo wiem ze gdzies o tym czytalem, ale nie pamietam szczegolow.