    From: "jas" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pytanko... skladka zdrowotna
    Date: 5 Jan 2005 16:13:26 +0100

    > zapytuje wiec...
    > zakladajac, ze moje skladki na ubezpieczenie zdrowotne za rok poprzedni
    > wyniosly 808,59 zł (jak podal pracodawca w PIT) czy ta kwote moge
    > odpisac od podatku? jesli nie to jaka i jak to obliczyc?
    >
    > pozdrawiam

    Nie możesz odliczyć tej kwoty bo nie ma czegoś takiego jak odliczanie od
    podatku składki zdrowotnej w takim przypadku w/w. Pracodawca robi to tzn.
    odlicza część składki od podatku - 7,75% sporządzając listę płac za dany
    miesiąc.
    Po krótce wyjaśnie ci jak liczy się to po kolei.
    Przykład
    Zawarłeś umowę ze swoim pracodawcą że będziesz pracował u niego za 824zł
    brutto - nie jesteś wymagający.
    jednak te 824zł to nie całkowity koszt jaki przeznaczy na ciebie twój
    pracodawca. Musisz wiedzieć że on płaci za ciebie składki na ubezpieczenie
    emerytalne rentowe i wypadkowe - ty też płacisz składki na ubezpieczenie
    emerytalne rentowe i chorobowe
    Proporcje mają się tak
    pracodawca - 9,76% podstawy na emerytalne - u ciebie podstawa wynosi 824zł
    pracodawca - 6.50% podstawy na rentowe
    pracodawca - np 1.93% podstawy na ubezpieczenie wypadkowe ( zależy od tego ilu
    zatrudnia ona pracowników)
    czyli mamy emerytalne = 824*9,76% =80,42
    rentowe= 824*6,50%=53,56
    wypadkowe ( przykładowo ) 824*1.93%=15.90
    razem 80.42+53.56+15.90=149,88
    ty płacisz tyle samo - jeśli chodzi o ubezpieczenie emerytalne i rentowe tzn.
    odpowiednio 80.42 i 53,56 nie płacisz wypadkowego płacisz chorobowe 2.45%
    podstawy czyli u ciebie 2.45% *824 =20,19
    PODSTAWA UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO TOKWOTA 824 - 80.42-53.56-20.19( SĄ TO
    SKŁADKI FINANSOWANE W TEJ CZĘSCI PRZEZ CIEBIE) czyli mamy po odjęciu kwotę
    669,83 - I TO JEST PODSTAWA OD KTÓREJ LICZY SIĘ UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE A JAK
    JUŻ CI MÓWIĘ:
    w zeszłym roku było jeszcze 8,25% dlatego licze wg starej stawki%
    669,83*8,25% =55.26
    Taką kwotę Twój pracodawca przekaże do ZUS-u jednak ty sinansujesz jej cześć z
    własnej kieszeni bez możliwości odliczenia od podatku a będzie to kwota 3.35
    czyli owe 0.5% z kwoty 669,83
    dlaczego 0.5%
    dlatego że od podatku pracodawca odlicza 7.75% a w 2004r stawka na
    ubezpiecznie zdrowotne wynosiła 8,25% w 2005r jest już 8,50% także w tym
    dołożysz jeszcze więcej z własnej kieszeni o 0,25%
    Zatem podsumowując to pracodawca przy wyliczaniu w liście płac odlicza 7.75%
    składki zdrowotnej od podatku i w ten sposób płaci go mniej do Urzędu
    Skarbowego natomiast ty finansujesz resztę czyli w 2004r było to 0,5% a teraz
    jest to 0.75%
    Oczywiście nie masz się czym przejmować - wszystkie wyliczenia i
    odpowiedzialność za odprowadzanie składek i podatku spada na pracodawcę co
    jednak nie zmienia faktu że dostaniesz kilka złoty mniej ze swojej pensji.
    pzdr jas