  • 1. Data: 2005-01-05 11:47:21
    Temat: pytanko... skladka zdrowotna
    Od: Robus <r...@l...mm.pl>

    co jest podstawa wymiaru skladki na ubezp zdrowotne?

  • 2. Data: 2005-01-05 13:28:11
    Temat: Re: pytanko... skladka zdrowotna
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Robus wrote:

    > co jest podstawa wymiaru skladki na ubezp zdrowotne?

    czyjej ?

    Boguslaw

  • 3. Data: 2005-01-05 13:31:35
    Od: Robus <r...@l...mm.pl>

    Użytkownik bo napisał:

    > czyjej ?

    osoby fizycznej

  • 4. Data: 2005-01-05 13:43:02
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Robus napisał:

    > osoby fizycznej

    A to NFZ zaczął już ubezpieczać osoby prawne? Czy może jednostki
    organizacyjnie nieposiadające osobowości prawnej?

    pzdr

    Tomek

    Najlepsze auto, najlepsze moto... >>> http://link.interia.pl/f1841

  • 5. Data: 2005-01-05 13:58:16
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Robus wrote:

    > osoby fizycznej

    baw sie dalej, jak CI nie zalezy na odpowiedzi...

    innej niz

    www.zus.pl

    www.google.pl

    Boguslaw

  • 6. Data: 2005-01-05 13:58:25
    Od: Robus <r...@l...mm.pl>

    > A to NFZ zaczął już ubezpieczać osoby prawne? Czy może jednostki
    > organizacyjnie nieposiadające osobowości prawnej?

    no widzisz, znowu nie doczytales :)

  • 7. Data: 2005-01-05 14:20:07
    Od: Robus <r...@l...mm.pl>

    Użytkownik bo napisał:

    > baw sie dalej, jak CI nie zalezy na odpowiedzi...

    ok,sorry, zle postawione pytanie
    zapytuje wiec...
    zakladajac, ze moje skladki na ubezpieczenie zdrowotne za rok poprzedni
    wyniosly 808,59 zł (jak podal pracodawca w PIT) czy ta kwote moge
    odpisac od podatku? jesli nie to jaka i jak to obliczyc?

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2005-01-05 15:13:26
    Od: "jas" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > wyniosly 808,59 zł (jak podal pracodawca w PIT) czy ta kwote moge
    > odpisac od podatku? jesli nie to jaka i jak to obliczyc?

    Nie możesz odliczyć tej kwoty bo nie ma czegoś takiego jak odliczanie od
    podatku składki zdrowotnej w takim przypadku w/w. Pracodawca robi to tzn.
    odlicza część składki od podatku - 7,75% sporządzając listę płac za dany
    miesiąc.
    Po krótce wyjaśnie ci jak liczy się to po kolei.
    Przykład
    Zawarłeś umowę ze swoim pracodawcą że będziesz pracował u niego za 824zł
    brutto - nie jesteś wymagający.
    jednak te 824zł to nie całkowity koszt jaki przeznaczy na ciebie twój
    pracodawca. Musisz wiedzieć że on płaci za ciebie składki na ubezpieczenie
    emerytalne rentowe i wypadkowe - ty też płacisz składki na ubezpieczenie
    emerytalne rentowe i chorobowe
    Proporcje mają się tak
    pracodawca - 9,76% podstawy na emerytalne - u ciebie podstawa wynosi 824zł
    pracodawca - 6.50% podstawy na rentowe
    pracodawca - np 1.93% podstawy na ubezpieczenie wypadkowe ( zależy od tego ilu
    zatrudnia ona pracowników)
    czyli mamy emerytalne = 824*9,76% =80,42
    rentowe= 824*6,50%=53,56
    wypadkowe ( przykładowo ) 824*1.93%=15.90
    razem 80.42+53.56+15.90=149,88
    ty płacisz tyle samo - jeśli chodzi o ubezpieczenie emerytalne i rentowe tzn.
    odpowiednio 80.42 i 53,56 nie płacisz wypadkowego płacisz chorobowe 2.45%
    podstawy czyli u ciebie 2.45% *824 =20,19
    PODSTAWA UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO TOKWOTA 824 - 80.42-53.56-20.19( SĄ TO
    SKŁADKI FINANSOWANE W TEJ CZĘSCI PRZEZ CIEBIE) czyli mamy po odjęciu kwotę
    669,83 - I TO JEST PODSTAWA OD KTÓREJ LICZY SIĘ UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE A JAK
    JUŻ CI MÓWIĘ:
    w zeszłym roku było jeszcze 8,25% dlatego licze wg starej stawki%
    669,83*8,25% =55.26
    Taką kwotę Twój pracodawca przekaże do ZUS-u jednak ty sinansujesz jej cześć z
    własnej kieszeni bez możliwości odliczenia od podatku a będzie to kwota 3.35
    czyli owe 0.5% z kwoty 669,83
    dlaczego 0.5%
    dlatego że od podatku pracodawca odlicza 7.75% a w 2004r stawka na
    ubezpiecznie zdrowotne wynosiła 8,25% w 2005r jest już 8,50% także w tym
    dołożysz jeszcze więcej z własnej kieszeni o 0,25%
    Zatem podsumowując to pracodawca przy wyliczaniu w liście płac odlicza 7.75%
    składki zdrowotnej od podatku i w ten sposób płaci go mniej do Urzędu
    Skarbowego natomiast ty finansujesz resztę czyli w 2004r było to 0,5% a teraz
    jest to 0.75%
    Oczywiście nie masz się czym przejmować - wszystkie wyliczenia i
    odpowiedzialność za odprowadzanie składek i podatku spada na pracodawcę co
    jednak nie zmienia faktu że dostaniesz kilka złoty mniej ze swojej pensji.
    pzdr jas

  • 9. Data: 2005-01-05 15:13:53
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "Robus" <r...@l...mm.pl> wrote in message
> [...]
    > wyniosly 808,59 zł (jak podal pracodawca w PIT) czy ta kwote moge
    > odpisac od podatku? jesli nie to jaka i jak to obliczyc?

    rozumiem, że otrzymałeś od pracodawcy PIT-11/8B. Składki na ub. zdrowotne
    podlegające odliczeniu od podatku masz w polu 76. I wg mnie tę kwotę mozesz
    wpisać do swojego rozliczenia rocznego. Przeanalizuj sobie opis do tego pola
    w PIT-11/8B - pracodawca powinien podać wysokość zdrowotnego podlegającą
    odliczeniu, nie musisz już sam nic wyliczać.

    Magdi

  • 10. Data: 2005-01-05 15:57:25
    Od: Robus <r...@l...mm.pl>

> [...]
    > odlicza część składki od podatku - 7,75% sporządzając listę płac za dany
    [...]
    wielkie dzieki, jasna i rzeczowa odpowiedz
    ale jak to sie ma do tego co napisala magdalena?