    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rezygnacja z leasingu auta
    Date: Thu, 14 Oct 2004 21:42:07 +0200

    On Thu, 14 Oct 2004, MK wrote:
    [...]
    >+ Już spieszę z wyjaśnieniem. Przekazuję leasing oczywiście. Powiedzmy, że
    >+ wziąłem auto na 36 miesięcy, a po 35 rezygnuję i przekazuję (robię tzw.
    >+ cesję) na osobę prywatną. Dzięki temu, ta osoba płaci jedynie jedną,
    >+ ostatnią ratę (która jest najczęściej kwotą wykupu) i staje się posiadaczem
    >+ autka, za które nie musiała płacić VATu (bo auto z kratką było), a i część
    >+ netto 35 rat została wliczona w koszty DG. Tą osobą jest np. moja żona, więc
    >+ wszystko zostaje w rodzinie.

    Niniejszym zeznaję iż osobiście kilka razy awanturowałem się iż
    leasing to jedna umowa, w związku z tym kilka razy opisywana
    procedura dokonania *samego wykupu* przez inny podmiot niż
    zawierajacy umowę jest nieprawidłowa. Wypowiadający się
    twierdzili że "wolno".
    No ale... któryś US stanął na tym samym stanowisku co ja :]
    I.... i widziałem "w prasie" (na 98% albo RP albo GP) wyrok,
    chyba NSA, że... że WOLNO. No to ninieszym przestaję marudzić.
    Zaznaczam że nie pamiętam (chyba nie było w artykule) czy
    to jest wyrok "ostatecznie ostateczny" :) (tj. czy podatnik
    po II instancji próbował apelacji).

    >+ Przy sprzedaży tegoż autka, nie muszę już więc
    >+ odprowadzać VAT'u, ani płacić podatku od zysku

    Tak wKF: oczywiście "od zysku" podatek by został, ale
    co do VATu właśnie ciekawy artykuł się marnuje w RP:
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_041014/f
    irmac_a_6.html

    Ze względu na postawiony na głowie :> zapis dotyczący należnego
    od sprzedaży VAT trzeba uznać że chodzi o *cenę wykupu* jako
    cenę nabycia: IMHO autorka ma rację że koncept doliczania
    VATu np. od odsetek kredytowych czy np. ubezpieczenia (jeśli
    podatnik "wpuścił je w wartość początkową") byłby lekko bez
    sensu !

    >+ - czyż to nie jest wspaniały
    >+ sposób zerżnięcia fiskusa?

    Spróbuj może ten wyrok NSA znaleźć: zdaje się że "chwaliłem się"
    (na grupie) że sąd był odmiennego zdania niż ja :]
    Byłoby *znacznie* prościej dokonać *tylko* wykupu.
    Cesja umowy... hm... podlega VAT ? *Która* wartość (jeśli podlega)
    jest podstawą ?

    >+ O ile to legalne

    Zdaje się że nie tylko podatnicy będą kląć przy nowej ustawie.
    Fiskusowi też się "odbije"...
    Kto pierwszy (znajdzie dziurę) ten lepszy :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)