  • 1. Data: 2004-10-12 09:54:52
    Temat: rezygnacja z leasingu auta
    Od: "MK" <i...@o...pl>

    Witam,

    KPiR, VAT, PIT.

    Mam pytanie do madrzejszych ode mnie. Czy rezygnacja z leasingu auta
    pociaga za soba jakies konsekwencje podatkowe? Czy ktos to praktykowal?

    Przyklad1: biore auto w leasing na 3 lata. Niestety, po 30 miesiacach
    stwierdzam, ze mnie nie stac na to auto, wiec odstepuje leasing znajomemu,
    ale tak sie sklada, ze on nie ma zadnej dzialalnosci gospodarczej - czy to
    jest wogóle wykonalne? I jeszcze wariant nieco inny, tzn. bede zamykal
    dzialalnosc, ale auta nie chce sie pozbyc - czy moge przekazac leasing
    sobie, jako osobie prywatnej (ew. mojej zonie)?

    pozdrowienia,
    MK.

  • 2. Data: 2004-10-12 17:53:49
    Temat: Re: rezygnacja z leasingu auta
    Od: "Profil1" <j...@n...pl>

> [...]
    > dzialalnosc, ale auta nie chce sie pozbyc - czy moge przekazac leasing
    > sobie, jako osobie prywatnej (ew. mojej zonie)?

    Konsekwencjipodatkowych raczej nie ma - trzba by przerczyac umowe leasingu.
    Odstepujesz bo nie masz poprostu pieniedzy-wiec jakiego rodzaju
    niprawidlowosci mialbys sie dopuscic??
    Leasing dla os.fizycznej chyba nie jest zbyt oplacalny, leasing to forma
    finansowania dla firm. Ale jesli ktos bardzo chce nei ma problemu przy czym
    placi za ten samochod pewno ze 20%wiecej niz w kredycie.
    Ostatniego pytania nie rozumie jak to przekazac?? Wlascicelem samochodu jest
    firma leasingowa ..........wiec co chcesz przekazywac??
    pozdr.
    KJ

  • 3. Data: 2004-10-14 09:51:12
    Od: "MK" <i...@o...pl>

> [...]
    jest
    > firma leasingowa ..........wiec co chcesz przekazywac??

    Już spieszę z wyjaśnieniem. Przekazuję leasing oczywiście. Powiedzmy, że
    wziąłem auto na 36 miesięcy, a po 35 rezygnuję i przekazuję (robię tzw.
    cesję) na osobę prywatną. Dzięki temu, ta osoba płaci jedynie jedną,
    ostatnią ratę (która jest najczęściej kwotą wykupu) i staje się posiadaczem
    autka, za które nie musiała płacić VATu (bo auto z kratką było), a i część
    netto 35 rat została wliczona w koszty DG. Tą osobą jest np. moja żona, więc
    wszystko zostaje w rodzinie. Przy sprzedaży tegoż autka, nie muszę już więc
    odprowadzać VAT'u, ani płacić podatku od zysku - czyż to nie jest wspaniały
    sposób zerżnięcia fiskusa? O ile to legalne ... Dlatego też pytam, czy tak
    można zrobić - może ktoś ma praktyczne doświadczenie w tego typu
    machinacjach?

    pozdrowienia,
    MK.

  • 4. Data: 2004-10-14 19:42:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Oct 2004, MK wrote:
    [...]
> [...]
    >+ netto 35 rat została wliczona w koszty DG. Tą osobą jest np. moja żona, więc

    Niniejszym zeznaję iż osobiście kilka razy awanturowałem się iż
    leasing to jedna umowa, w związku z tym kilka razy opisywana
    procedura dokonania *samego wykupu* przez inny podmiot niż
    zawierajacy umowę jest nieprawidłowa. Wypowiadający się
    twierdzili że "wolno".
    No ale... któryś US stanął na tym samym stanowisku co ja :]
    I.... i widziałem "w prasie" (na 98% albo RP albo GP) wyrok,
    chyba NSA, że... że WOLNO. No to ninieszym przestaję marudzić.
    Zaznaczam że nie pamiętam (chyba nie było w artykule) czy
    to jest wyrok "ostatecznie ostateczny" :) (tj. czy podatnik
    po II instancji próbował apelacji).

    >+ Przy sprzedaży tegoż autka, nie muszę już więc
    >+ odprowadzać VAT'u, ani płacić podatku od zysku

    Tak wKF: oczywiście "od zysku" podatek by został, ale
    co do VATu właśnie ciekawy artykuł się marnuje w RP:
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_041014/f
    irmac_a_6.html

    Ze względu na postawiony na głowie :> zapis dotyczący należnego
    od sprzedaży VAT trzeba uznać że chodzi o *cenę wykupu* jako
    cenę nabycia: IMHO autorka ma rację że koncept doliczania
    VATu np. od odsetek kredytowych czy np. ubezpieczenia (jeśli
    podatnik "wpuścił je w wartość początkową") byłby lekko bez
    sensu !

    >+ - czyż to nie jest wspaniały
    >+ sposób zerżnięcia fiskusa?

    Spróbuj może ten wyrok NSA znaleźć: zdaje się że "chwaliłem się"
    (na grupie) że sąd był odmiennego zdania niż ja :]
    Byłoby *znacznie* prościej dokonać *tylko* wykupu.
    Cesja umowy... hm... podlega VAT ? *Która* wartość (jeśli podlega)
    jest podstawą ?

    >+ O ile to legalne

    Zdaje się że nie tylko podatnicy będą kląć przy nowej ustawie.
    Fiskusowi też się "odbije"...
    Kto pierwszy (znajdzie dziurę) ten lepszy :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-10-15 09:09:33
    Od: "MK" <i...@o...pl>

    Popytałem u mojego leasingodawcy.

    Cesja jest możliwa - jest to po prostu aneks do umowy i tyle. Niestety
    cesja jest możliwa tylko na inną DG (na osobę prywatną się nie da - niestety
    niewiem czemu).

    Ale przyszła mi przy okazji do głowy inna rzecz. Jeśli likwiduję firmę,
    to robiąc remanent uwzględniam cenę zakupu (nie cenę rynkową) środka
    trwałego, a ta w przypadku auta poleasingowego będzie bardzo niska (ok.
    1%) - czy dobrze kombinuję? A tak wogóle, to jeśli ta cena wykupu jest
    poniżej 1500 zł, to czy ten samochód musi być środkiem trwałym (wpisanym do
    ewidencji) ???

    pozdrowienia,
    MK.

  • 6. Data: 2004-10-15 18:20:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Oct 2004, MK wrote:
    [...]
    >+ Ale przyszła mi przy okazji do głowy inna rzecz. Jeśli likwiduję firmę,
    >+ to robiąc remanent uwzględniam cenę zakupu (nie cenę rynkową) środka

    Przyszło ci do głowy ?? To nie chciało ci się przeczytać zapodanego
    artykułu ? ;)

    >+ czy dobrze kombinuję? A tak wogóle, to jeśli ta cena wykupu jest
    >+ poniżej 1500 zł, to czy ten samochód musi być środkiem trwałym (wpisanym do
    >+ ewidencji) ???

    Na początek: zakładając że autorka się nie myli i tezę da się obronić.
    Mi się (teza) podoba, argumentacja jest sensowna. Ale co WSA/NSA
    na to - dowiemy się tak za rok :[
    A co do kwot, to do EST musi być wpisane od 3,5 kzł :)
    Ponad 1,5 kzł jeśli nie w EST może być w EW, ale *z zastrzeżeniem*
    że ew. "ulepszenie" skończy się następnym chętnym do 'niewiedzenia
    co z tym fantem zrobić' ;) :) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)