    From: "Ryszard G." <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ryczalt i znow kilka pytan
    Date: Tue, 30 Nov 2004 18:51:08 +0100
    Sender: r...@o...pl@pa167.sulecin.sdi.tpnet.pl

    Użytkownik "asko" napisał:
    > W Twoim liście datowanym 30 listopada 2004 (13:55:01) można przeczytać:
    > bedąc na ryczalcie prowadzi sie EST m.in. po to aby przy przejsciu na
    KPiR moc naliczac
    > poprawnie amortyzacje, jednak ta naliczona podczas prowadzenia
    > ryczałtu przepada - nie mozna wliczyc jej w kup dla KPIR

    Raczej prowadzi się *wykaz* środków trwałych ( a nie *ewidencję*), w którym
    nie nalicza się amortyzacji; jednak *stawka amortyzacyjna* musi być
    określona.
    ( D.U. z 2002 r. Nr 219 poz.1836 )

    > rozpoczynajac prowadzenie KPIR na od przyszlego roku bedziesz mogl
    > wliczac w kup amortyzacje naliczaną na bieżąco od stycznia 2005

    Tu zgoda; przechodząc z wykazu na ewidencję należy naliczyć amortyzacją z
    cały dotychczasowy okres dla każdego środka trwałego i wpisać do EŚT jak
    umorzenie początkowe.
    Jeżeli ryczałtowiec nie przjdzie na zasady ogólne, to nigdy nie będzie miał
    potrzeby liczenia amortyzacji.
    [...]

    W dniu przejścia na VAT - w celu odzyskania VATu w towarch będących na
    stanie.
    Przy likwidacji DG odwrotnie - zapłaceniu VATu, który wcześniej się
    odliczyło od towarów i środkow trwałych się nie sprzedało.

    > ja przy prowadzeniu ryczaltu mialam taka ksiazke zakupiona w US -
    > ewidencja przychodów i tam byla odddzielna strona na spis z natury
    > poczatkowy i koncowy
    > zawsze wpisywałam tam ilości i kwoty poszczegolnych pozycji remanentu

    IMHO można jedną kwotą wg zestawienia ( kwoty wynikającej z podlicznia
    arkuszy remanentowych ).

    > po co remanent? w zasadzie ryczaltowcowi moze nie jest potrzebny do
    > rozliczen (w koncu w PIT-28 nie bierze sie go pod uwage :-)) ale przy
    > przejsciu na KPiR bedzie potrzebny na pewno - wtedy remanent koncowy z
    > ryczaltu bedzie poczatkowym w KPiR

    Remanenty mogą być pomocne USmiechniętym panom, w celu sprawdzenia
    stosowanej marży handlowej.
    ( o szacowaniu przychodu nie wspomnę ); przecież dowody zakupu towarów też
    trzeba przechowywać i z tego kompletu wszystko da się oszacować.

    pozdrawiam
    Ryszard