  • 1. Data: 2005-01-11 15:16:35
    Temat: ryczałt za wynajem
    Od: "Wojciech Kozłowski" <w...@w...pl>

    Chcę złożyc deklarację podatku ryczałtowego za wynajem. Jest powiedziane, że
    wtedy muszę odbliczyc (chyba) 8% od kwoty otrzymywanej od najemcy bez
    żadnych odliczeń.
    Ale w innym miejscu jest opowiedziane, że czynsz jaki płacę do spółdzielni
    (bo ja go płacę) nie jest wliczany do kwoty dochodu z wynajmu.

    Zatem czy ja mam obliczac podatek od kwoty jaką otrzymuję od najemcy (2000
    zł) czy tez od kwoty pomniejszonej o czynsz (400 zł, czyli od 1600 zł).

  • 2. Data: 2005-01-11 20:30:03
    Temat: Re: ryczałt za wynajem
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Zatem czy ja mam obliczac podatek od kwoty jaką otrzymuję od najemcy
    (2000
    > zł) czy tez od kwoty pomniejszonej o czynsz (400 zł, czyli od 1600 zł).

    umowe nalezy tak sporzadzi by wynikalo z niej jasno ze ten czynsz placi
    najemca. Wtedy bez obaw moesz ryczlat wyliczac.

    P.

  • 3. Data: 2005-01-12 00:19:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Jan 2005, Przemek R. wrote:
    [...]
    >+ umowe nalezy tak sporzadzi by wynikalo z niej jasno ze ten czynsz placi
    >+ najemca. Wtedy bez obaw moesz ryczlat wyliczac.

    Dodam że jest zeszłoroczna interpretacja MF wskazująca że to samo
    dotyczy "wydatków normalnie ponoszonych przez najemcę", czyli
    np. wody i ciepła (trudno zawrzeć umowę "indywidualnie").
    Przypomnę dla porządku iż IMO owa interpretacja jest "zdroworozsądkowa"
    ale sprzeczna z przepisami :] - co nie zmienia faktu że została
    wydana.
    Czy MF może zmienić zdanie ? - nie wiem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-01-12 16:26:36
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Wojciech Kozłowski napisał(a):

> [...]
    >zł) czy tez od kwoty pomniejszonej o czynsz (400 zł, czyli od 1600 zł).

    Ustawa o zryczałtowanym podatku

    Art.6.1a. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
    podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w
    roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość
    otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z
    tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o
    podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w
    naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się
    art. 11
    </lpAbc/lpext.dll?f=templates&fn=abc.jump.htm&id=abc
    .akt.du.2000.0176&hash=11&data=user>
    ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

    Art. 11. 1. Podatnik uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1 i
    1a, opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może odliczyć od
    przychodów stratę, o której mowa w art. 9
    </lpAbc/lpext.dll?f=templates&fn=abc.jump.htm&id=abc
    .akt.du.2000.0176&hash=9&data=user>
    ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym, oraz wydatki określone w art.
    26
    </lpAbc/lpext.dll?f=templates&fn=abc.jump.htm&id=abc
    .akt.du.2000.0176&hash=26&data=user>
    ust. 1 i art. 26b
    </lpAbc/lpext.dll?f=templates&fn=abc.jump.htm&id=abc
    .akt.du.2000.0176&hash=26%5Eb&data=user>
    ustawy o podatku dochodowym, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub
    nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie
    przepisów ustawy
    </lpAbc/lpext.dll?f=templates&fn=abc.jump.htm&id=abc
    .akt.du.2000.0176&data=user>
    o podatku dochodowym.

    A w art.26 i 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nic nie
    ma o tym, że można odliczyć czynsz. Moim zdaniem należy zapłacić ryczałt
    w wysokości *8,5 % *od kwoty otrzymanej

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 5. Data: 2005-01-12 23:53:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Jan 2005, Andrzej Smereka wrote:
    [...]
    > + A w art.26 i 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nic nie ma o
    > + tym, że można odliczyć czynsz. Moim zdaniem należy zapłacić ryczałt w
    > + wysokości *8,5 % *od kwoty otrzymanej

    IMHO (a nawet IMO) masz rację.
    Tyle że... MF wydał interpretację świadczącą że ma być inaczej :]
    Wcześniej pojawiło się trochę głosów doradców (m.in. w prasie) jakoby
    miało być oczywiste że "można obniżyć o wydatki najemcy".
    Ja *rozumiem* że logika sprzeciwia się rozumowaniu takiemu że jeśli
    jakaś "umowa jest na najemcę" to to NIE jest przychód wynajmującego
    - a jak "tylko jest na właściciela" (a płaci najemca) to miałby
    to być przychód do opodatkowania.
    Niemniej - IMO ustawodawca tak właśnie zapisał i dobrze czytasz :(
    Czy jest możliwe że MF zmieni interpretację (jak MF się zmieni)
    albo któryś US wbrew interpretacji (ale IMO zgodnie z przepisami)
    zażąda dopłaty ? - ano nie wiadomo...
    IMO przed NSA z jednej strony stałby przepis ("ma zapłacić") a z drugiej
    zasada która już raz była masowo użyta ("samochody z kratką") czyli
    "zaufanie do urzędu"....
    Trudna sprawa :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd