    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: składka zdrowotna
    Date: Thu, 6 Jan 2005 01:32:51 +0100

    On Wed, 5 Jan 2005, jas wrote:

    >+ > Użytkownik "jas" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości (.......) dużo
    >+ > i błędnie.
    >+ > Re : A jak pytającemu, który zastosował się do Twoje  rady  przyjdzie po
    >+ > pewnym czasie grzeczna propozycja z ZUS-u, co by należne za okres
    >+ > "zawieszenia" składki zapłacić wraz z odsetkami (2 x stopa lombardowa) no i
    >+ > opłatę karną - to zapłacisz na niego ?
    >+ >
    >+ Zrozumcie że zamknięcie DG może się kojarzyć z jej likwidacją dlatego

    ...i się kojarzy z *formalną* likwidacją.
    To znaczy z wyrejestrowaniem z EDG (w UM/UG) i przestaniem "byciem
    przedsiębiorcą".

    >+ operujemy tu pojęciem zawieszenia.

    Nie ma.
    Przynajmniej dotąd nikt nie podał przepisu w którym takie pojęcie
    występuje.
    Za po podano sygnatury wyroków w których ZUS uzyskał nakaz zapłacenia
    przez "prowadzącego DG któremu wydawało się że coś 'zawiesił'".
    Jednocześnie praktyka jest taka że ZUSy *przyjmują* "wyrejestrowania"
    nie żądając nic ponadto :) - osobiście się zastanawiam czy to nie
    jest działanie celowe.
    Zawsze można sobie "przypomnieć" i sprawdzić czy ci co się wyrejestrowali
    aby nie prowadzili DG w międzyczasie, tj. "mieli wpis w EDG" :)

    >+ Wiadomo że Urząd Skarbowy nie przyjmuje do
    >+ wiadomości pojęcia zawieszenie DG - działalność się prowadzi albo zamyka
    >+ likwiduje kropka i koniec.

    Nie inaczej.
    I *nie ma przepisu* który pozwalałby na "trzeci stan" !!
    Albo dokładniej: na grupach .podatki oraz .prawo występują sami
    niedouczeni i nieoświeceni obywatele, którzy nie potrafią wskazać
    palcem prostego i jasnego zapisu "ale nie dotyczy stanu zawieszenia
    DG".
    Nikt. Niżej podpisany też nie widział.
    Możesz wskazać (akt prawny i artukuł/paragraf) ?

    >+ Działalność zawieszona - w rozumieniu nas
    >+ podatników

    A ile "was podatników" jest ???
    Maddy zeznała że ona *na żądanie klientów* zanosi właściwe papiery
    do ZUS. Ale nie przypominam sobie żeby sama bardzo oponowała przeciw
    wnioskowi że "zawieszenia nie ma" ;)
    Znacząca część grupowiczów nie wypowiada się przezornie ;)
    Kilku naskakuje na takich wyskakujących z pomysłem "zawieszenia"
    i chce widzieć PRZEPIS - właśnie czujesz to na swojej skórze :>
    Jaki przepis złamały te sądy które uznały że ZUSowi się
    zaległe składki NALEŻĄ ?
    :)

    >+ to działalność która istnieje ale nie rodzi żadnych obowiązków
    >+ zapłaty jakiegokolwiek PODATKU

    ...bo podatku się nie płaci "od prowadzenia" a "od przychodu lub
    dochodu" !

    >+ CZY TYMBARDZIEJ SKŁADEK NA ZUS.

    A to ja poproszę o podstawę prawną.
    +++ ustawa o SUS +++
    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą
    na podstawie przepisów o działalności gospodarczej
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    lub innych przepisów szczególnych
    ---

    A na podstawie "przepisów o DG" osobą prowadzącą DG jest osoba
    która... *MA WPIS W EWIDENCJI* !

    >+ w momencie gdy zdecydujesz się na zawieszenie DG musisz comiesięcznie składać
    >+ do Urzędu Skarbowego dotychczasowe pity

    ...no bo "zawieszenie" to jest takie samo coś jak "urlop dla
    prowadzącego swoją firmę".
    Nie ma.
    Jak chce sobie *zrobić wolne* to sobiie robi.
    Od *niczego* go to nie zwalnia i *nic* nie daje: ani "gruszkowe"
    się nie należy, ani nie ma ochrony przed zwolnieniem *się* ;)...

    >+ oczywiście z zerowym przychodem i podatkiem.

    ...oczywiście :)

    >+ Co do Zus-u to już pisałem jakie druki trzeba wypełnić.

    Przyjmą. Nie wątpię :) - bo (niemal ?) wszędzie przyjmują :)

    >+ Na formularzu ZUS ZWUA jest wyraźnie napisane:
    >+ V (02)Data od której osoba zainteresowana zamierza kiontynuować ubezpieczenie
    >+ emerytalne i rentowe a wcześniej punkt IV (od 01-16) wyraźnie mówi o
    >+ wyrejestrowaniu z poszczególnych ubezpieczeń

    No OK.
    A co jak za 9 lat (ZUS ma aktualnie *10* lat na "ściganie niepłacących")
    ZUS pośle pismo: "w związku ze stwierdzeniem iż zgodnie z art. 8.6
    ustawy o SUS w powiązaniu z art. 4 oraz 6 i 14 prosimy o wyjasnienie
    dlaczego podatnik zgłosił wyrejestrowanie ze składek skoro stwierdzono
    że wpis był aktywny" ?
    Zauważ co jest w art. 14: przedsiębiorca może "podjąć DG *po* uzyskaniu
    wpisu". Czyli nie przekreśla się możliwości iż między uzyskaniem wpisu
    a rozpoczęciem DG upłynie jakiś czas.
    Ale *po rozpoczęciu* - to może tylko kazać "wykreślić".
    Nie ma w ustawie "zawieszania" - jest tylko "zakończenie" (w tym
    możliwość wykreślenia wpisu z urządu na skutek "stwierdzenia
    zakończenia" - tak sobie myślę że jak umrze to jakoś państwo
    musi mieć szansę "zamknąć" mu DG ;))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)