  • 1. Data: 2005-01-05 14:34:54
    Temat: składka zdrowotna
    Od: "Andrzej" <a...@g...pl>

    czy w przypadku czasowego zawieszenia jednoosobowej działalności
    gospodarczej należy opłacać składkę zdrowotną?
    Z góry dzięki za odpowiedź

  • 2. Data: 2005-01-05 15:25:50
    Temat: Re: składka zdrowotna
    Od: "jas" <r...@p...onet.pl>

    > czy w przypadku czasowego zawieszenia jednoosobowej działalności
    > gospodarczej należy opłacać składkę zdrowotną?
    > Z góry dzięki za odpowiedź

    Nie trzeba opłacać żadnych składek tzn. emerytalnej rentowej chorobowej i
    zdrowotnej.
    Pamiętaj jednak że musisz swoją decyzję o zawieszeniu DG przekazać do ZUS-u i
    wypełnić odpowiednie formularze - jeżeli nie zatrudniasz pracowników i jest to
    jednoosobowa DG to wypełniasz formularze
    ZUS ZWPA - wyrejestrowanie płatnika składek - czyli siebie
    ZUS ZWUA - wyrejestrowanie z ubezpieczeń/kontynuowanie ubezpieczeń - również
    siebie
    jeżeli zatrudniasz pracownika lub pracowników za każdego z nich wypełniasz
    formularz
    ZUS ZWUA - wyrejestrowanie z ubezpieczeń/kontynuowanie ubezpieczeń
    pzdr jas

  • 3. Data: 2005-01-05 17:17:56
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "jas" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości (.......) dużo
    i błędnie.
    Re : A jak pytającemu, który zastosował się do Twoje rady przyjdzie po
    pewnym czasie grzeczna propozycja z ZUS-u, co by należne za okres
    "zawieszenia" składki zapłacić wraz z odsetkami (2 x stopa lombardowa) no i
    opłatę karną - to zapłacisz na niego ?
    AR

  • 4. Data: 2005-01-05 18:18:23
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:crh7nh$1vt$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    > pewnym czasie grzeczna propozycja z ZUS-u, co by należne za okres
    > "zawieszenia" składki zapłacić wraz z odsetkami (2 x stopa lombardowa) no

    ZUS nie uznaje zawieszenia DG. Jeżeli Cię "namierzy" to możesz być prawie
    pewien, że naliczy Ci co do grosza składki+odsetki. ZUS jak i US lubi
    odczekać i dopiero gdy odsetki są "zachęcające" zacząć nakładać sankcje.
    Lepiej nie ryzykować i zamknąć DG, oczywiście jeżeli uznasz to za konieczne.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 5. Data: 2005-01-05 18:53:09
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Jarek" <w...@o...pl> napisał
    > ZUS nie uznaje zawieszenia DG.

    Re : Przepisy prawne nie znają pojęcia "zawieszenie DG".
    AR

  • 6. Data: 2005-01-05 19:30:48
    Od: "jas" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > pewnym czasie grzeczna propozycja z ZUS-u, co by należne za okres
    > "zawieszenia" składki zapłacić wraz z odsetkami (2 x stopa lombardowa) no i

    Zrozumcie że zamknięcie DG może się kojarzyć z jej likwidacją dlatego
    operujemy tu pojęciem zawieszenia. Wiadomo że Urząd Skarbowy nie przyjmuje do
    wiadomości pojęcia zawieszenie DG - działalność się prowadzi albo zamyka
    likwiduje kropka i koniec. Działalność zawieszona - w rozumieniu nas
    podatników to działalność która istnieje ale nie rodzi żadnych obowiązków
    zapłaty jakiegokolwiek PODATKU CZY TYMBARDZIEJ SKŁADEK NA ZUS.
    w momencie gdy zdecydujesz się na zawieszenie DG musisz comiesięcznie składać
    do Urzędu Skarbowego dotychczasowe pity oczywiście z zerowym przychodem i
    podatkiem. Co do Zus-u to już pisałem jakie druki trzeba wypełnić.
    Na formularzu ZUS ZWUA jest wyraźnie napisane:
    V (02)Data od której osoba zainteresowana zamierza kiontynuować ubezpieczenie
    emerytalne i rentowe a wcześniej punkt IV (od 01-16) wyraźnie mówi o
    wyrejestrowaniu z poszczególnych ubezpieczeń
    02 emerytalne
    05 rentowe
    08 chorobowe
    11 wypadkowe
    14 zdrowotne
    pzdr jas

  • 7. Data: 2005-01-05 22:47:47
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "jas" <r...@p...onet.pl> napisał : " Działalność
[...]

    Re : Przy argumencie "w rozumieniu nas podatników" nie mam szans w dyskusji
    z Tobą (rozmawiamy różnymi językami). Z tego też powodu nie będę w dalszej
    części używał argumentów prawnych.
    Pozwalam sobie tylko zasugerować, abyś w wolnej chwili z ciekawości wklepał
    w google "zawieszenie DG" (do lektury ustaw i rozporządzeń wykonawczych nie
    ośmielam się namawiać).

    A teraz parę konkretów :
    W 2004 r ZUS przypisał kilku tysiącom "zawieszających" się zaległe za
    okresy owego zawieszenia składki, odsetki (wg stopy podatkowej) i opłaty
    karne w wysokości 100 % zaległych składek. Kwoty przypisów sięgają 20-60
    tys. zł. Część osób odwołała się do sądu. Wszystkie sprawy przegrane.
    Ludzie przeżywają dramaty.

    Skąd to się wzięło ?
    A stąd, że przez kilka lat funkcjonowało bez żadnej podstawy prawnej pojęcie
    "zawieszenia" DG.
    Gorzej : ZUS na swojej witrynie informował jak "zawiesić" DG, wprowadził
    kody "zawieszenia" , wiele urzędów gmin opracowało "druki" wniosków o
    "zawieszenie" DG w ewidencji działalności gospodarczej (przezornie nie
    pobierając opłat skarbowych od takich wniosków). Część biur rachunkowych
    obsługiwało "zawieszanie" swoich klientów. Tyle, że to wszystko nie miało
    żadnego umocowania prawnego.

    Od kilku lat na grupach dyskusyjnych i w prasie fachowej pojawiały się
    głosy ostrzegające przed "zawieszaniem". stwierdzające, że jest to bomba
    zegarowa, która wybuchnie przy pogłębianiu się kłopotów budżetowych.

    No i wykrakali.

    ZUS na przełomie wiosny i lata br zmienił systematykę kodów, a ze swojej
    witryny usunął informację o "zawieszaniu" DG. Od chyba maja lub czerwca br
    już w ZUS-ie nie możesz się "zawiesić". I wszystko byłoby OK , ZUS popełnił
    błąd, wycofał się z "zawieszeń". Teraz działa zgodnie z prawem.

    Ale pani dr A.W. wpadła na inny szatański pomysł :
    Jeśli prawnie "zawieszenie" nie istniało , a ani kody, ani witryna ZUS, ani
    informacje oddziałów , ani kilkuletnia praktyka ZUS NIE TWORZĄ PRAWA ANI
    JEGO WYKŁADNI ( niestety to prawda) , to nic nie stoi na przeszkodzie w
    cofnięciu się wstecz o kilka lat i "urzędowym" objęciu ubezpieczeniami
    społecznymi osób zawieszających DG za okresy owego zawieszenia. W ślad za
    owym "urzędowym" objęciem ubezpieczeniami społecznymi poszły oprócz
    przypisu należności głównej - odsetki (2 x stopa lombardowa) i opłaty karne
    w wysokości 100 % zaległych składek. To się nazywa łatanie dziur w budżecie
    tej wielce szacownej instytucji.

    I na pocieszenie :
    Twoje rady nie stanowią obecnie niebezpieczeństwa, ponieważ ZUS nie
    przyjmie żadnych "kwitów" o zawieszeniu. Nawet od osób opodatkowanych kartą
    (gdzie przepisy podatkowe przewidują instytucję przerwy w działalności) ,
    ponieważ pojęcie "przerwa" nie istnieje w ustawie o systemie ubezpieczeń
    społecznych.
    AR

  • 8. Data: 2005-01-06 00:32:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Jan 2005, jas wrote:

> [...]
    >+ >
    >+ Zrozumcie że zamknięcie DG może się kojarzyć z jej likwidacją dlatego

    ...i się kojarzy z *formalną* likwidacją.
    To znaczy z wyrejestrowaniem z EDG (w UM/UG) i przestaniem "byciem
    przedsiębiorcą".

    >+ operujemy tu pojęciem zawieszenia.

    Nie ma.
    Przynajmniej dotąd nikt nie podał przepisu w którym takie pojęcie
    występuje.
    Za po podano sygnatury wyroków w których ZUS uzyskał nakaz zapłacenia
    przez "prowadzącego DG któremu wydawało się że coś 'zawiesił'".
    Jednocześnie praktyka jest taka że ZUSy *przyjmują* "wyrejestrowania"
    nie żądając nic ponadto :) - osobiście się zastanawiam czy to nie
    jest działanie celowe.
    Zawsze można sobie "przypomnieć" i sprawdzić czy ci co się wyrejestrowali
    aby nie prowadzili DG w międzyczasie, tj. "mieli wpis w EDG" :)

    >+ Wiadomo że Urząd Skarbowy nie przyjmuje do
    >+ wiadomości pojęcia zawieszenie DG - działalność się prowadzi albo zamyka
    >+ likwiduje kropka i koniec.

    Nie inaczej.
    I *nie ma przepisu* który pozwalałby na "trzeci stan" !!
    Albo dokładniej: na grupach .podatki oraz .prawo występują sami
    niedouczeni i nieoświeceni obywatele, którzy nie potrafią wskazać
    palcem prostego i jasnego zapisu "ale nie dotyczy stanu zawieszenia
    DG".
    Nikt. Niżej podpisany też nie widział.
    Możesz wskazać (akt prawny i artukuł/paragraf) ?

    >+ Działalność zawieszona - w rozumieniu nas
    >+ podatników

    A ile "was podatników" jest ???
    Maddy zeznała że ona *na żądanie klientów* zanosi właściwe papiery
    do ZUS. Ale nie przypominam sobie żeby sama bardzo oponowała przeciw
    wnioskowi że "zawieszenia nie ma" ;)
    Znacząca część grupowiczów nie wypowiada się przezornie ;)
    Kilku naskakuje na takich wyskakujących z pomysłem "zawieszenia"
    i chce widzieć PRZEPIS - właśnie czujesz to na swojej skórze :>
    Jaki przepis złamały te sądy które uznały że ZUSowi się
    zaległe składki NALEŻĄ ?
    :)

    >+ to działalność która istnieje ale nie rodzi żadnych obowiązków
    >+ zapłaty jakiegokolwiek PODATKU

    ...bo podatku się nie płaci "od prowadzenia" a "od przychodu lub
    dochodu" !

    >+ CZY TYMBARDZIEJ SKŁADEK NA ZUS.

    A to ja poproszę o podstawę prawną.
    +++ ustawa o SUS +++
    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą
    na podstawie przepisów o działalności gospodarczej
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    lub innych przepisów szczególnych
    ---

    A na podstawie "przepisów o DG" osobą prowadzącą DG jest osoba
    która... *MA WPIS W EWIDENCJI* !

    >+ w momencie gdy zdecydujesz się na zawieszenie DG musisz comiesięcznie składać
    >+ do Urzędu Skarbowego dotychczasowe pity

    ...no bo "zawieszenie" to jest takie samo coś jak "urlop dla
    prowadzącego swoją firmę".
    Nie ma.
    Jak chce sobie *zrobić wolne* to sobiie robi.
    Od *niczego* go to nie zwalnia i *nic* nie daje: ani "gruszkowe"
    się nie należy, ani nie ma ochrony przed zwolnieniem *się* ;)...

    >+ oczywiście z zerowym przychodem i podatkiem.

    ...oczywiście :)

    >+ Co do Zus-u to już pisałem jakie druki trzeba wypełnić.

    Przyjmą. Nie wątpię :) - bo (niemal ?) wszędzie przyjmują :)

> [...]
    >+ emerytalne i rentowe a wcześniej punkt IV (od 01-16) wyraźnie mówi o
    >+ wyrejestrowaniu z poszczególnych ubezpieczeń

    No OK.
    A co jak za 9 lat (ZUS ma aktualnie *10* lat na "ściganie niepłacących")
    ZUS pośle pismo: "w związku ze stwierdzeniem iż zgodnie z art. 8.6
    ustawy o SUS w powiązaniu z art. 4 oraz 6 i 14 prosimy o wyjasnienie
    dlaczego podatnik zgłosił wyrejestrowanie ze składek skoro stwierdzono
    że wpis był aktywny" ?
    Zauważ co jest w art. 14: przedsiębiorca może "podjąć DG *po* uzyskaniu
    wpisu". Czyli nie przekreśla się możliwości iż między uzyskaniem wpisu
    a rozpoczęciem DG upłynie jakiś czas.
    Ale *po rozpoczęciu* - to może tylko kazać "wykreślić".
    Nie ma w ustawie "zawieszania" - jest tylko "zakończenie" (w tym
    możliwość wykreślenia wpisu z urządu na skutek "stwierdzenia
    zakończenia" - tak sobie myślę że jak umrze to jakoś państwo
    musi mieć szansę "zamknąć" mu DG ;))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-01-06 08:21:12
    Od: "jas" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > obsługiwało "zawieszanie" swoich klientów. Tyle, że to wszystko nie miało

    no właśnie sporo się zmieniło bo dwa lata temu sam osobiście zawiesiłem DG na
    pół roku wyrejestrowałem się ze wszystkich ubezpieczeń ale z tym że podjąłem
    pracę na etacie w ciągu tego okresu w którym nie prowadziłem DG.
    Muszę zatem przyznać rację co do zawieszenia DG wydaje mie się żę brak jest
    formularzu ZUS ZWUA na którym można by się wyrejestrować z ubezpieczeń. Nie
    mogłem go znaleźć a dwa lata temu to właśnie taki formularz składałem do ZUS-u.

> [...]
    > w wysokości 100 % zaległych składek. To się nazywa łatanie dziur w budżecie

    ciekawe czy do mnie zapukają?:)

> [...]
    > ponieważ pojęcie "przerwa" nie istnieje w ustawie o systemie ubezpieczeń

    no cóż zmiany można powiedzieć zeszłoroczne czyli niedopatrzenie z mojej
    strony.
    pzdr jas

  • 10. Data: 2005-01-06 12:15:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, jas wrote:
    [...]
    >+ no cóż zmiany można powiedzieć zeszłoroczne czyli niedopatrzenie z mojej
    >+ strony.

    ...raczej *brak* zmian :)
    To "tylko ZUS zauważył błąd logiczny" :]
    Zmiany nie są "zeszłoroczne" bo dyskusje o których Andrzej pisze
    znajdziesz co najmniej od 2002 (a sądzę że i wcześniej). A prawo
    w tym zakresie się NIE zmieniło...
    Po prostu nie można (nie wolno !) przyjmować jakichkolwiek wyjaśnień
    na wiarę - w opisie postępowania musi być "artykuł xy ustawy z rrrr.mm.dd
    DU numer nnn poz. ii" i jeszcze trzeba samemu przeczytać :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)